Jump to content
Annons

Vad är Express Card?


Pajosv

Recommended Posts

Hej!

Tittade på en Dell bärbar på deras hemsida och det stod att den hade Express Card. Jag hittade en tråd om Express Card här på forumet och det stod att det var den nya snabbare standarden för PCMCIA-kort.

Det låter ju bra, men passar alla gamla PCMCIA-kort i Express Card-facket? Behöver nämligen surfa trådlöst med lap topen under en period, och det går med ett PCMCIA-kort från Bredbandsbolaget.

Patrik

Redigerat av Pajosv
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte helt 100 men skulle svara nej på din fråga.

Expresscard är en ersättare för PCMCIA inte en vidareutveckling. Det finns dessutom olika formfaktorer på den nya korten. Vissa heter ExpressCard/34 och är de minsta medans andra är bredare och kallas för /56 och siffrorna syftar till kortets bredd.

Än så länge svämmar inte marknaden över med nya Express-kort men det är på gång. Så i ditt fall betyder det att du behöver ett 3G-kort för Expresscard-platsen inte ett PCMCIA-kort.

Ta ett snack med B2. De har säkert råd...

Link to comment
Dela på andra sajter

undersökte själv detta då jag skulle handla bärbar dator för ett halvår sen. försäljare på t.ex. computer city försäkrade att det måste gå att stoppa ett pc card i en express card slot men som tur var litade jag inte på det. till slut testade jag fysiskt i butik och NEJ det funkar inte (tror iofs att det finns en adapter att köpa men då kommer ditt kort sticka ut några centimeter från datorn)

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...