Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

jag har aldrig (tror jag) brytt mig om det bundlade DSP FX-reverbet förrän ganska nyss, sen jag läst ett tips om att det var det bästa reverbet som fanns. Kunde ju vara värt att checka tänkte jag.

Jag hann öppna det, sen precis när jag klickar på "preset-rullgardinen" så tokkraschar hela datorn. Blåskärm.

Det måste ju vara nåt med installationen, detta gäller INGEN annan av de bundlade DX-pryttlarna (och inga andra pluggar i Sonar heller). Min dator är f n (korsade fingrar) utmärkt stabil.

Men hur fanken avinstallerar jag en enskild plugg? Går det? Jag provade att skicka i DVD-n, och bara bock för just denna plugg during the install, men datorn kraschar fortfarande.

Jag ska väl inte behöva ominstallera hela Sonar?

Tjing

Bengan

Annons
Postat (redigerat)

En longshot men kanske värt ett försök:

Har du Windows XP SP2 installerat? Om ja, är dataexekveringsskyddet aktivt?

När jag uppgraderade till SP2 fick jag blåskärm på ett par av mina projekt, dock ej alla. Jag lyckades aldrig luska ut vad i projekten som var orsaken men efter att avaktiverat dataexekveringsskyddet i boot.ini fungerade allt. Du kanske har samma problem...

Och ja, reverbet är helt OK. Till vissa typer av ljud (strings/pads i stora hallar t.ex) tycker jag att det är bättre än både Sonitus och Pantheon.

Redigerat av fajser
Postat

Tack för svaret.

Jag provade tidigare i dag att avinstallera och ominstallera Sonar5, men problemet kvarstår. Märkligt faktiskt, det är bara denna enda plugg som är konstig. jag misstänker att den är korrupt från DVD-n...

Och ja, jag har XP SP2. Var hittar jag /avinstallerar jag dataexekveringsskyddet? Öppnar boot.ini och tar bort en rad? Jag är bara halvhaj på windows.

tjing

Bengan

Postat

Ett sätt att komma åt boot.ini är att öppna startmenyn, välj kör, skrivs "msconfig" (utan citationstecken), tryck ok. Där ser du en filk med boot.ini. Annars ligger väl filen någonstans under windowskatalogen och kan öppnas i notepad, skulle jag tro.

Postat

ehh...: Boot.ini:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

...

??????? Jag hajjar inte ett skit :rolleyes:

Postat

Sist i din boot.ini har du:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Ändra den istället till:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=AlwaysOff

Som du ser så är det bara sista ordet som skiljer.

Här står lite mer om ändringen i boot.ini:

http://www.microsoft.com/technet/security/...p/depcnfxp.mspx

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.