Jump to content
Annons

Hjälp mig med min mjukvarumixer!


adama

Recommended Posts

hej hej.

jag har ett EMU 1820 och har problem med mjukvarumixern. Jag förstår den inte.

När jag ska spela in mer än två spår så blir det problem. Kanal 4 på analoga mixern är kanal 6 i mjukvarumixern t.ex. och kanal 7 på analoga mixern finns inte alls i mjukvarumixern. Manualen är ren arabiska för mig och den finns inte på svenska.

Jag har gjort ett worddokument med bilder över mjukvarumixern och lite text till. (jag länkar till en annan sida där dokumentet går att ladda ner) Jag blir jättetacksam till den som kan hjälpa mig med detta.

Och snälla förklara som om jag vore en förskoleunge, för det är vad jag är när det gäller detta. 😄

tack på förhand /adama

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=26548

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå där.

Först, jag hänger inte riktigt med vad du menar när du skriver 'den analoga mixern'. Har du ett mixerbord som du skickar signaler till ditt 1820-kort?

...eller menar du fysiska ingångar på breakout-boxen som 'analoga mixern'?

I alla fall, i mjukvarumixern så kan ju varje ny mixkanal du skapar få ljudet från valfri ingång på ljudkortet (eller från inspelningsprogrammet). Där kan man ju kanske skapa viss ordning genom att kanal 1 på mjukvarumixern får ljudet från input 1 på ljudkortet osv.

Att kanal 7 inte finns att välja... grattis, du är inte ensam. Jag har också problem med att vissa ingångar helt ologiskt inte går att komma åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp,

Att vissa funktioner i PatchMix inte går att komma åt beror troligen på att DSPn nått sin gräns. Varje kanal/effekt/funktion som läggs till i PatchMixen snor kraft. Prova att ta bort något, som ex VU-mätare eller varför inte de resurshungriga reverben så vipps går nog både kanal 7 och 8 att initiera...dock med färre effekter 😲

Hoppas det hjälpte någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hjälpen. har fixat sig nu. en fråga. hur använder jag dessa effekter. sätter jag dom på inserts innan jag ska spela in någonting? eller går det att anända som typ VST plugins eller nåt?

Och hur många analoga ingångar har kortet? Är det inte 8? för nu får jag endast 6 stycken att funka / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda dom som vst, lägg e-mu power fx.DLL i vst mappen och starta om cubase. Då bör den fliken komma upp på inserts eller send.

Så är det med 0404, och det släpper mycket belastning från datorn till ljudkortet.

So Long

Zyan

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du kan använda dom som vst, lägg e-mu power fx.DLL i vst mappen och starta om cubase. Då bör den fliken komma upp på inserts eller send.

Så är det med 0404, och det släpper mycket belastning från datorn till ljudkortet.

So Long

Zyan

grymt! tackar. om jag frågar hur man föser in pluggarna in logic 5.3. är det någon som vet då? 😕

Så VU-mätarna tar kraft från CPU? Om jag tar bort dessa så händer väl inget, right? förutom att jag inte kan se dom såklart 😱

/adama

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur många analoga ingångar har kortet? Är det inte 8? för nu får jag endast 6 stycken att funka / adama

6 analoga teleingångar och 2 phono för till exempel skivspelare är det väl?

aight, som jag misstänkte.. har aldrig använt mer än 6 men alltid trott att jag har möjlighet till 8.

jag har hört att det finns nån extra extern box man kan köpa till för att få mer kanaler. Stämmer det? med tanke på namnet 1820 liksom 😕

och hur mycket kostar den? har själv inte hittat den på musikaffärers musiksidor.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Å fan! Då lärde jag mig något nytt! Jag visste inte att åtkomsten av ingångar påverkas om dsp-kraften i kortet tar slut. Då ska jag testa detta.

Du har 8 analoga ingångar, 2 xlr/tele på framsidan och 6 tele på baksidan.

Du kan uttöka med 8 kanaler in/ut via Adat-portarna. Själv har jag en Alesis AI3 för detta och det måste väl ses som ett budgetalternativ.

Det finns många andra ADAT-convertrar att välja mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å fan! Då lärde jag mig något nytt! Jag visste inte att åtkomsten av ingångar påverkas om dsp-kraften i kortet tar slut. Då ska jag testa detta.

Det jag prata om är att använda effekter på ljudkortet via vst vid uppspelning via insert och send i cubase. Och slippa låta det vara datorn som gör grovjobbet. Hur det påverkar åtkomsten av ingångar vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt hur mycket de olika funktionerna belastar DSPn är svårt att säga. EMU har tyvärr ännu ingen mätare som visar belastningen eller ledig DSP kraft.

I vilket fall så är det helt klart att alla funktioner belastar DSPn i någon grad.

Manualen sid 28:

"In a PatchMix DSP session the number of strips in the mixer is dynamically configurable.

This allows you to create only those strips you need up to a maximum number

determined by available DSP resources and available inputs."

Även effekter som körs som VST, som Zyan nämnde, belastar DSPn och kan eventuellt minska antalet tillgängliga kanaler.

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur många analoga ingångar har kortet? Är det inte 8? för nu får jag endast 6 stycken att funka / adama

6 analoga teleingångar och 2 phono för till exempel skivspelare är det väl?

aight, som jag misstänkte.. har aldrig använt mer än 6 men alltid trott att jag har möjlighet till 8.

jag har hört att det finns nån extra extern box man kan köpa till för att få mer kanaler. Stämmer det? med tanke på namnet 1820 liksom 🙁

och hur mycket kostar den? har själv inte hittat den på musikaffärers musiksidor.

/adama

Som Dead_Silent säger har du ju en adat-ingång där du kan fetta in 8 kanaler till. Jag själv kör med en Behringer ADA8000 som är en 8-kanals preamp med adat-utgång, köpte min för typ 2600 men jag tror Behringer har blivit lite dyrare sen dess. Grymt bra burk för det priset, rekommenderar den! När jag blir rik ska jag dock investera i en Line Audio OMP. 😳

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har 8 analoga ingångar, 2 xlr/tele på framsidan och 6 tele på baksidan.

jo, jag har sett att det finns 6 tele och 2 fram tele/xlr. men har nånstans hört att de två på framsidan ska vara samma ingångar som de två första på baksidan. verkar dumt iofs.

men shit. jag har en mackie 1642 vlz pro mixer. har kopplat från "direct out" till ljudkortet. kanal 1 på mixern till första ingången på framsidan. sen kanal 2 från mixern till kanal 2 på framsidan av ljudkortet. sen på baksidan fortsätter det 3.4.5.6.7.8. Men varför får jag bara in 6 kanaler? Ifall jag nu har 8 kanaler. Denna mjukvarumixer i ljudkortsprogrammet förstår jag inte. man kan ju inte klicka på nånting.

Men jag ska testa att ta bort VU-mätarna och kolla ifall det jobbar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...