Jump to content
Annons

Max Levin

Recommended Posts

Kan nån tipsa om vart man kan hitta alla ljud Vangelis använde(och kanske också Jarre?) i Yamahas CS-80, fast i Arturias soft-synth CS-80v istället?

Och sen om nån vet om ett externt ljudkort är lösningen på hur jag får ExpressionMate(som följde med) att funka med datorn. Själva dosan har ju bara uttag för runda midi-kontakter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Annons

Om du tittar i presetsen på CS-80, hittar du bankerna med "J-M"-initialer. Dessa är "Jarre"-ljud. vANGELis använder mycket brass-ljud från den. Tänk bara på att de båda oftast processar ljuden efter de lämnat synthen så om du bara kör själva ljuden låter de inte så mycket som Vangelis resp. J-M. Vangelis vill ofta koppla på sitt MasterRoom-reverb, till exempel. Ljuden får ju då en helt annan känsla. Det bästa är att ratta själv tills man hittar ljud som passar den egna produktionen, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen om nån vet om ett externt ljudkort är lösningen på hur jag får ExpressionMate(som följde med) att funka med datorn. Själva dosan har ju bara uttag för runda midi-kontakter

Vad är det? Kurzweils ribbon controller? Ja, det låter ju som nån sorts MIDI-controller iallafall...

De enda MIDI-kontakter jag sett är såna där runda, så det borde väl inte va nåt större problem...? Har du inget MIDI-interface på datorn så finns det USB->MIDI-mojänger att köpa för några hundra på både musikbörsen och JAM...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Detta tycks vara en Expression Mate:

Kurweil Expression Mate

Med andra ord någon form av Ribbon Controller samt en massa annat godis...

Verkar ball. Man kanske skulle köpa en.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick den för nånting på 2000kr i alla fall, och hittils funkar den för mig bara som en ersättare för pitch-hjulet. :/

Tillbaka till CS-80v, för det är en grej till:

Hur får man ut ljuden som .wav-filer, som programmet Creative Recorder kan (vilket jag inte får igång nu när jag bytt ljudkort)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...