Jump to content
Annons

Få ihop midi-kanaler


bohm

Recommended Posts

Jag har hämtat hem en låt med midi-trummor och där ligger alla trumljuden på var sin kanal, typ kick på 1, snare på 2 o.s.v.

Hur gör man för att få ihop alla kanalerna till en?? Alltså motsatsen till dissolve parts (i Cubase)

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Besökande (oregistrerad)

Du drar alla midi sekvenser till ett midi spår och sätter output chn till "any".

Alternativt kan du markera flera midi spår och köra: edit/group eller ctrl+g.

....fast det löste jo inte problemet med att lägga kitet på en kanal. Sätt output till en kanal (10 eller vart du än har lagt trummor i synthen). Det borde funka.

Redigerat av Besökande
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men om jag drar alla till en o samma kanal, lägger dom sig i lager, så klickar jag på ett lager kommer tex kicken upp, kickar jag på nästa lager kommer tex snarens drumedit ruta upp osv.. Jag vill kunna ändra komp och fillins och då är det lättaste om man har alla trummslagen samlade i samma drumedit-fönster. Svårt att förklara.. Och att gruppera dom har jag testat, men då ligger dom ju kvar på sina respektive kanaler.

Jag har löst det genom att jag går in på drumeditorn på varje kanal och kopierar och sen klistrar in allt på en kanal... men det är ju så tidkrävande... måste finnas nåt smidigare sätt.

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Besökande (oregistrerad)

Du måste såklart "glua" - limma i hopp sekvenserna.

Även om dom ligger på varandra clickar du sekv. med glue pekaren tills alla ligger i en och samma sekvens.

Dom ligger kanske fortfarande i olika lager (det finns väl max 4) men du borde kunna se all midi i ett och samma fönster (drm edit).

Hoppas det funkar...Jag sticker för idag.

Redigerat av Besökande
Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

De föreslagna lösningarna funkar säkert men det hela blir onödigt omständligt. Det finns faktiskt ett kommando på Cubase MIDI-meny (åtminstone SX-versionen), som automatiskt slår ihop alla icke "mutade" MIDI-spår till ett enda spår. Gör så här:

1) "Muta" alla andra Midi-spår än trumspåren, som du vill packa samman. Alternativt markera SOLO för de aktuella trumspåren.

2) Sätt vänster och höger lokator vid början av det första resp slutet av det sista trumspåret.

3) Skapa ett nytt MIDI-spår och markera detta.

4) Gå till midi-menyn och klicka på "Merge MIDI in LOOP. En ny part kommer nu att skapas på det markerade MIDI-spåret, där alla trumdata slås ihop.

Lycka till!

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

...och sen när du är nöjd med allt annat, vill du globalt kunna ändra och testa på hur din snare låtar, eller hur din bastrumma låter, eller byt ut bastrummans sound till ett annat från en VST-plugg... och... och..

--> Lär dig jobba med allt på separata tracks, livet blir lättare trots att det först verkar ganska knepigt. Det betalar nog tillbaka sig senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Naturligtvis har du rätt betr fördelarna med att arbeta med separata trumspår. Men om man (som frågeställaren) har övertagit en MIDI-fil från någon annan, kan det här vara ett enkelt sätt att skaffa sig en överblick. Vid behov kan man ju alltid applicera "Dissolve part"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...