Jump to content
Annons

Vad är "dub plate"?


Powel

Recommended Posts

Annons

Eh, nej.

En dubplate är en acetatskiva.

I dansmusiken används acetat för att testa nya releaser innan dom kommit från presseriet. Dubplaten/acetaten håller för 10-15 spelningar, sen är den utsliten.

kalenderbitare:

Det heter "dubplate" för att discjockeys på Jamaica brassade acetat till sig själva med instrumentala (dub) versioner av de senaste hitsen som deras mcs kunde sjunga/rappa till.

edit: förtydligande

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

hmm.. vad sjutton menas då med "dub-plate" som reverbpreset? 😆

funkar bara 10-15 låtar eller? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har svarat rätt hitintills! 🙂

En dub plate är en exklusiv cut som en (oftast jamaicansk) artist spelar in åt ett visst sound system, t.ex. en version av en känd låt/rytm där artisten byter ut vissa ord eller säger nåt om soundet i fråga.

Vem som hellst kan få sig en dub plate om man har rätt kontakter och några tusen spänn över.

Capice? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ingen har svarat rätt hitintills! 🙂

En dub plate är en exklusiv cut som en (oftast jamaicansk) artist spelar in åt ett visst sound system, t.ex. en version av en känd låt/rytm där artisten byter ut vissa ord eller säger nåt om soundet i fråga.

Vem som hellst kan få sig en dub plate om man har rätt kontakter och några tusen spänn över.

Capice? 😉

Jajust det, därav ordet.

Men idag när folk snackar om dubplates så är det själva metoden, snabbtillverkad engångsplatta, som avses.

Tror inte det görs i Sverige, typiskt engelskt fenomen att vara så kåt på en tolva att man inte orkar vänta på presseriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har svarat rätt hitintills!  😛

En dub plate är en exklusiv cut som en (oftast jamaicansk) artist spelar in åt ett visst sound system, t.ex. en version av en känd låt/rytm där artisten byter ut vissa ord eller säger nåt om soundet i fråga.

Vem som hellst kan få sig en dub plate om man har rätt kontakter och några tusen spänn över.

Capice?  😕

Jajust det, därav ordet.

Men idag när folk snackar om dubplates så är det själva metoden, snabbtillverkad engångsplatta, som avses.

Tror inte det görs i Sverige, typiskt engelskt fenomen att vara så kåt på en tolva att man inte orkar vänta på presseriet.

Fast det handlar inte om att vänta på att pressen ska bli klar, det handlar om att man får en låt pressad till sig som är unik för just dig/ditt soundsystem. Det kan lika gärna vara en version av en gammal låt som en artist lägger ny text på.

Detta är hur det är i reggae/dancehall-världen i varje fall. Om sedan någon annan "värld" använder dessa uttryck på andra sätt så kan det väl vara hänt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har svarat rätt hitintills!  😄

En dub plate är en exklusiv cut som en (oftast jamaicansk) artist spelar in åt ett visst sound system, t.ex. en version av en känd låt/rytm där artisten byter ut vissa ord eller säger nåt om soundet i fråga.

Vem som hellst kan få sig en dub plate om man har rätt kontakter och några tusen spänn över.

Capice?  😛

Jajust det, därav ordet.

Men idag när folk snackar om dubplates så är det själva metoden, snabbtillverkad engångsplatta, som avses.

Tror inte det görs i Sverige, typiskt engelskt fenomen att vara så kåt på en tolva att man inte orkar vänta på presseriet.

En polare fixade en dubplate förrut på Estrad i Sthlm...sa han iaf...dom säljer faktiskt även en vinylpress(om man nu kallar det så)...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Kan det vara en sån där grej man sätter på skivspelarn och som liksom ristar i speciella tomskivor?

Har hört att ljudet blir rätt kasst, men du får gärna upplysa mig om motsatsen.

Kul idé är det hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kan det vara en sån där grej man sätter på skivspelarn och som liksom ristar i speciella tomskivor?

Har hört att ljudet blir rätt kasst, men du får gärna upplysa mig om motsatsen.

Kul idé är det hursomhelst.

Precisely my dear Watson!!! fast tydligen e dom inte billiga..Estrad där säljer(kanske sålde) sin beggade vinylpress för 75 000kr 😉 aouch..sånt svider i plånboken...det är då man ersätter pengar med matkuponger istället 😄

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag har fått för mig att det är såhär:

Dubplates är från början som någon skrev, en instrumental skiva, oftast med klassiska eller nygjorda "riddims". Ofta också med instrumentalen från västerländska hits i reggae/dancehallmix. Denna använde deejay'n att sjunga eller toasta över. Därav ordet Dub, kort för att dubba.

Men jag kan ju vara åt helvete fel på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att det är såhär:

Dubplates är från början som någon skrev, en instrumental skiva, oftast med klassiska eller nygjorda "riddims". Ofta också med instrumentalen från västerländska hits i reggae/dancehallmix. Denna använde deejay'n att sjunga eller toasta över. Därav ordet Dub, kort för att dubba.

Men jag kan ju vara åt helvete fel på det.

Jo, men nu handlar det ju inte om att ha fel eller rätt. Det handlar om att ha en åsikt om ordet "dub plate"!

Det låter ju som om det vore något som man lägger sång på i efterhand, men vem vet? Det kanske har att göra med krängningsämmare på en Ascona 81, iallafall? Jag kan mycket väl tänka mig hur ett sånt reverb skulle låta!

Eh...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Hej

En dubplate är rent fysiskt ett "acetate"provressning i metall klädd i vinyl-ofta en 10" platta-enklassisk reggae dubplate är en exclusiv inspelning tillägnad en dj-selector-eller ett sound-special kallas d ofta-

Papa

Fick svar av pPapa Dee idag...

så nu är saken ur världen....hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Hej

En dubplate är rent fysiskt ett "acetate"provressning i metall klädd i vinyl-ofta en 10" platta-enklassisk reggae dubplate är en exclusiv inspelning tillägnad en dj-selector-eller ett sound-special kallas d ofta-

Papa

Fick svar av pPapa Dee idag...

så nu är saken ur världen....hehe

Antingen har du eller Pappa Daniel blandat ihop begreppen:

En dub plate är en acetatskiva. Det är alltså materialet som heter acetat och är en sorts plast, lite mjukare än vinyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare fixade en dubplate förrut på Estrad i Sthlm...sa han iaf...dom säljer faktiskt även en vinylpress(om man nu kallar det så)...

Är det gravyrmaskinen du menar? hahaha.. jag såg den innan den "försvann" en riktig herrejössesdoning..kostade 105.000:- har jag för mig.. 😆

..fast sen är man ju kung i vinyl-klubben.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det nu Stevie Wonder sjöng....

Just det...

He think he's misstra knowitall

Det är tydligen jobbigt för vissa att ha fel?

http://susning.nu/Acetatskiva

Hälsa pappa och brolle.

Vill bara poängtera att det som står på susning inte är fakta till 100 procent.. vem som helst kan skriva där.. det e liksom idén.. så att ha susning.nu som bevis duger inte.

Bråka inte nu pojkar..! Be happy!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ok...

Du är bättre på att "googla" än vad jag är.

Fasen.

just det...

Din pappa hälsar tillbaks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...