Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har följande komponenter i min dator:

CPU: AMD AthlonXP 2400+

Grafikkort: Creative Nvidia GeforceTi200

Ljudkort: ESI WamiRack 192L

Moderkort: Asus A7N8X Deluxe (Nforce2 chipset)

HÄrddisk: Seagate 160 GB SATA

Minne: 512 MB DDR 266 mhz

Ljudet hackar ganska ofta, speciellt nÀr datorn jobbar mycket. Dessutom blir det störningar frÄn DVI-porten pÄ grafikkortet vilket resulterar i streck över bilden pÄ min TFT-skÀrm. Ibland spelas Àven ljudet upp i dubbel hastighet. Det Àr vÀldigt störande. Jag har inte haft detta problem tidigare, utan det uppstod sedan jag slÀngde ut mitt gamla Sound Blaster-kort och stoppade i ESI-kortet.

Det kÀnns lite trÄkigt att ha köpt ett ljudkort för 4900 kr och fÄ hackande ljud...

Jag har testat nÀstan allt som man kan göra:

Jag har bytt plats pÄ mitt ljudkort och testat alla PCI-platser.

Jag har installerat om Windows XP och lagt in de senaste drivrutinerna till alla enheter i hela datorn.

Jag har testat nÀstan alla versioner av Nvidias grafikkortsdrivrutiner.

Jag har flashat om mitt BIOS till den senaste versionen.

Jag har testat alla Latency-nivÄer.

Jag har testat ett annat grafikkort, dock ett Nvidia Geforce-kort som anvÀnder samma drivrutiner.

En sak som bör tillÀggas Àr att ESI-drivrutinen sÀger att jag har en IRQ-konflikt. Under enhetshanteraren gÄr det dock inte att hitta nÄgon enhet som anvÀnder samma IRQ som ljudkortet. ESI:s tekniska support svarade att IRQ-meddelandet ibland ger en falsk varning.

Det Àr fortfarande samma problem. Nu börjar jag tro att ESI WamiRack 192L helt enkelt inte fungerar bra att köra tillsammans med ett Nvidi Geforce-kort. Kanske mÄste jag köpa ett grafikkort av en annan sort, som t.ex. ATI?

Om nĂ„gon har orkat lĂ€sa hela mitt inlĂ€gg vore jag tacksam för ett svar! 😄

Annons
Postat

Du bör i vilket fall som helst köpa ett ATI istĂ€llet för GeForce 😄 ...

Postat (redigerat)
det ibland knÀppte i ljudet dÄ jag tittade pÄ vissa hemsidor, spelade MP3or och scrollade i browsern, konstigt nog

Det dÀr lÄter precis som de problem jag har just nu. Jag blir galen! FÄr ryck varje gÄng det hackar och knÀpper till.

Det fÄr bli ett Radeon i sommar dÄ. Men Àr det verkligen sista lösningen tro?

Redigerat av Troxy
Postat

NÄgot som ibland kan pÄverka pci ljudkort Àr det pÄ moderkortet inbyggda ljudkretsen. GÄ in i bios och stÀng av moderkortets ljudkrets.

VĂ€rt att prova?

Ha de

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.