Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja

Jag har fått ett störande problem. För några veckor sedan inhandlade jag en Casio 900 keyboard. Jag har kopplat in den i USB med hjälp av midi-interface och jag använder Cubase Sx. Allting fungerar bra med inspeling. Har latency på 13ms, så det är lite fördröjning, men jag nöjer mig det. Problemet uppstår efter jag har spelat in något som går snabbt. När jag lyssnar på min egen inspelning så klumpar tonerna ihop sig låter skitkonstigt. Någon som har något tips?

Kan också sägas att jag har ett soundmax som ljudkort.

Annons
Postat

Kan var så att du har någon automatisk kvantisering påslagen i Cubase, försök slå av den eller öka upplösningen.

Själv kör jag Logic så ja är inte helt haj på vilka knappar du ska trycka på men det kan säkert nån annan här annars.

Postat

Vågar nästan gissa att ditt Soundmax inte har ASIO? utan använder betydligt sämre Direct X eller ännu värre Emulerad drivrutin.

Gå in under Devices /VSTsettings och kolla vad det står där.. det finns lite inställningar som du ändå kan påverka men i det stora hela blir allting bättre med bättre ljudkort och dedikerade ASIO-drivisar.

Som Phobos säger kan det även bero på att du ha slagit på Autoquantize och satt notvärdet till helnoter ( 1/4:del) .. då samlas allt vid varje helnot, ska du spela 8-delar använd 8-delars notvärde.. spelar du sedan 16-delar med 8-dels notindelning och Autoquantize påslagen blir det nästan samma sak, men bara till hälften 🙁

Slår du av funktionen snap ( liten vit fyrkantig knapp med ett vertikalt streck i under översta menyraden i arrangefönstret ) händer däremot ingenting, även om du har slagit på autoquantize och valt notvärde.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.