Jump to content
Annons

Köpa dragspel


Doc Benway

Recommended Posts

Jag ska köpa ett dragspel till min flickväns födelsedag och undrar nu vad man ska kolla efter eftersom jag inte vet ett dugg om dragspel. Hur vet man om det är bra, vad är det för skillnad på olika modeller?

Och framförallt, vart köper man ett dragspel?

Vore jäkligt sjysst med lite hjälp, särskilt på frågan vart man hittar ett dragspel.

tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har väl inte värst mycket koll på dragspel egentligen men frågan är hur mycket du är beredd att betala. Ska det vara knapp eller pianodragspel?

Prisexempel:

Bugari Artist (knappdragspel), 4 körigt, cassotto, 26 register och hakregister finns beggad för runt 29.000:-

...eller litet Zero Sette (knappdragspel), 3 körigt, 9000:-

etcetera

Kolla mer på Gävle Instrumentverkstad

Kolla även på blocket.se där finns många billiga spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet vilka dragspel som är bäst för en nybörjare?

Nån som vet hur dom olika sätten att stämma dragspel fungerar?

Grahn: Tack för tipsen. Det var en bra länk. Jag ska nog försöka få tag på något för ett par tusenlappar, har tyvärr inte trtettitusen att lägga på ett dragspel 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och hej,

för ett bra dragspel får man lägga ut minst 30000-40000 men det finn en hel del bra begagnat på marknaden. stämma dragspelen måste man göra i jämna mellanrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
gufv (oregistrerad)

Jag håller också på att köpa ett dragspel i dessa dagar. Och vad jag förstått så skall ett dragspel som är mer än 20 år gammalt dra på sig en väldans massa problem om inte ägaren har skött det mycket väl.

Vid begagnade annonser försök att köpa antingen i en musikbutik som har en begagnad avdelning eller hos en privatperson som verkar kunnig. Jag var och provade ett hos en gubbe som brukar reparera och stämma om dragspelen själv, han bor i Göteborg och har den här annonsen ute just nu. Iofs vill han inte skicka det, så om du inte bor här så är det ju lite knepigt.

Men jag provade spelet och det lät skitbra! Så länge man inte är ute efter massa register och kanske hellre vill ha ett knapp-dragspel så verkade spelet grymt lovande, och prisvärt.

http://www.blocket.se/vi/7599555.htm?ca=15_s

Knappspel kan förklaras med att det är svårt och annorlunda i början men lättare när man vant sig då not-kartan är bra mycket mer effektiv och lättare att nå med fingrarna än på ett en-hands-klaviatur..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!!

Min farfar både stämmer och säljer dragspel i värdsklass...

Priserna varierar väl, men dom ligger väl kring 50 000 och uppåt...

Han är också en av dom bästa i norden på att stämma och laga...

Hör av er till mig om intresse finns...

PS: Han spelade med snoddas i ca 20 år och har också spelat

med Lennart Rådberg, Ove Köhler m.fl

Mvh

Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...