Jump to content
Annons

Funktioner Motu 828mk2


magnus290

Recommended Posts

Tjena!

Jag är på gång att skaffa mig en ny firewirebaserad inspelningslösning till Hemstudion / Laptopen.

Mycket lutar åt Motus 828mk2.

Men nu kommer ju snart focusrite med sin saffire 26 i/o som verkar klara av det jag vill samt att man kan köra effekter internt i den för monitoreringen vid pålägg. Om den funkar som lilla saffiren förstås.

Det är mellan dom det står som det ser ut nu.

När man sitter med en mix o skall göra sista sångpåläggen så är det ju svårt att köra med låg latency, man får ju då köra direktmonitorering via motun. Går det då att lägga på effekter på lyssningen för sångaren på något smidigt sätt eller är det externa effektburkar som gäller?? Det känns som att såna handhavandegrejer är klart avgörande för valet.

Är det nån som har en PDF manual på motun så vore det ju intressant att få kika på.

Hoppas att det är nån som har koll på det man undrar över.

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glömde ju att det rör sig om en PentiumM 1,5Ghz. Och så är det cubase sx2 just nu men en uppgradering till 3 väntar.

Jag tänker inte mixa något på den mer än för lyssningen utan sen tankar jag över hela projektet på min stationära dator där jag kommer åt uadkorten samt att den är lite kraftigare. Sista påläggen med sång o så gör jag troligen hemma. Jag tänkte dock använda samma ljudkort för både laptop och för stationär hemdator. Kör ett EMU1820M hemma nu men vill ju inte bara bunkra saker utan även ha råd med mickar o preamps o så, gör mig av med EMUn om jag får allt o funka som jag vill.

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har rapporterat problem med MOTU och Logic så om detta är din kombination bör du forska lite djupare i huruvida dom har löst sina drivrutins problem ? 😳

Vad är det för problem du tänker på då?

Mitt 828mk2 har funkat hur bra som helst i Logic express 7.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni som använder Motu8282mk2, hur låg latency kan ni använda när ni spelar in på kortet om man nu låter bli att köra med cuemixen. Kommer man ner i en användbar latency om man skall göra pålägg på en enklare mix utan några direkta effekter pålagda. DVS att man kan använda ett reverb i cubase på senden under påläggen??

// Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Om jag skall vara riktigt ärlig så har jag knappt aldrig använt

cuemixern faktiskt. Har alltid kört lyssningen igenom datorn (software monitor)

Har aldrig upplevt att personen ifråga som skall lägga sång har klagat

eller upplevt någon störande latency.

Som sagt det beror väll lite på datorkraften också.

Om du är i närheten av stockholm så kan du komma förbi min studio

så kan vi testa hur latancy:n på din dator.

// Sounden

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...