Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej. Jag tänkte köpa en gitarrpedal (multieffekt), men vill inte lägga för mycket pengar. Jag vet att boss gt-6 och gt-8 samt line 6 xt-live är riktigt bra. Men jag vill inte köpa en så dyr pedal. Möjligtivs om jag fick begagnad för ett bra pris.

Då finns det ju såklart ett antal som är billigare och ett alternativ är Yamaha dg Stomp. Har sett lite annonser på den och är lite intresserad. Men jag har inte testat den, vilket inte är så bra. har inte superkoll, men det verkar som den har fått bra betyg lite här och var.

Men vad säger ni? Hur är ljudet t ex? Låter det bara digitalt och dåligt eller känns det bra? Hur är effekterna? Kan dom som har erfarenhet från den berätta, eller om ni har något annat billigare alternativ som är bättre, så rekomendera det. Ni får tänka på att jag inte är nåt gitarrproffs så försök tänk på att jag kanske inte behöver den allra dyraste som första pedal.

tack på förhand.

Redigerat av elk
Annons
Postat

Har inte testat DG Stomp, men ett annat lågbudgetalternativ är Behringers V-amp. Jag tycker att det går att få den att låta helt ok om man skruvar lite. Funkar både till gitarr och bas faktiskt. Effekterna är inte mycket att hänga i julgranen och man kan bara använda en i taget, men det går att få till sköna grundljud, särskilt om man spelar rock eller hårdrock.

Postat

Ok, jag har inte direkt hört positiva omdömen från den iof, men folk tycker väl olika. Helst vill jag ju ha en pedal också, visst, finns iof footswitch till..men..

Postat

Har haft en stomp. Den låter helt ok. Dock är som oftast alla förinstälda ljud helkassa. Men det går att få den att låta bra. Finns än jäkla massa inställningar, men den är samtidigt jäkligt krånglig. Hade man inte gjort något nytt ljud på ett tag så vara man tvungen att ta fram manualen för att lyckas med detta och det är lite tröslöst. Men den känns gedigen helt i metall, sköna pedaler och även stämapparat i den.

Postat
Har haft en stomp. Den låter helt ok. Dock är som oftast alla förinstälda ljud helkassa. Men det går att få den att låta bra. Finns än jäkla massa inställningar, men den är samtidigt jäkligt krånglig. Hade man inte gjort något nytt ljud på ett tag så vara man tvungen att ta fram manualen för att lyckas med detta och det är lite tröslöst. Men den känns gedigen helt i metall, sköna pedaler och även stämapparat i den.

Tack för info. Men om du jämför den med andra pedaler då, i samma prisklass etc?

Gärna mer tips någon?

Postat

En annan god simulator - i dag i budgetklass - är förstås den "gamla" POD 2.0. Man hittar den begagnad för en tusenlapp.

Diskussionerna går ju lite olika kring den oxå, en del tycker den är kass, andra tycker den är bra. Jag äger en själv och är nöjd. Om footswitch är viktigt ska du väl inte köpa en sån dock; det blir onödigt dyrt att addera den.

Innan jag bestämde mig för nämnda POD så tittade jag bl.a. på yamahaboxen, och jag tyckte den verkade bra; men som du förstår så valde jag ändå POD-en.

tjing

Bengan

Postat

jo, visst har jag funderat på poden. men då är det ju det där med footswitch. blir ju en extra kostnad. är mer inne på pedal. någon mer måste väl ha haft stomp här..hallåå?

Postat

oj. såg att denna tråd nog inte skulle skrivits här utan på tillbehörssidan. är det möjligt att flytta den?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.