Jump to content
Annons

Får inget ljud in i programet... =)


Oskar_E

Recommended Posts

Jo, problemet är kort sagt att jag, vid inspelning, inte får in ljudet in i Cubase SX2. Jag använder ljudkortet E-MU 1820m och för ett tag sedan fungerade det utmärkt. Sedan gjorde jag något och jag var tvungen att ominstallera en hel del på datorn (dell dim-8300, 2,8 HT, 1000mb ram), sedan dess har jag bara fått in ljudet i ljudkortets mixenhet på datorn.

Enligt "E-MU PATCH MIX" (mixenheten för ljudk.) skickas ljudet som är på kanal 1 till "ASIO in 1/2 -HOST" men i VST Connections i Cubase kan jag inte importera ASIO 1/2 utan något som heter typ "E-MU Wave 1 och 2" (från vilket jag inte får något ljud när jag spelar in i ljudkortet).

Kan det vara så att jag måste ha några uppdateringar för asio drivrutiner eller är det bara en inställningsfråga? Kollade Cubase's Getting Started och HTML Manual men hittade inte svaret på min fråga. Det verkar mer som om det är självklart att det ska fungera när jag har installerat Cubase.

Jag blir galen på att inte kunna spela in! Datorn ha tagit min kreaktiva förmåga och gått och lagt sig!!!

//Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har samma ljudkort som dig.

I EMU mixern, välj nu session och sen ASIO Direct Monitoring.

Öppna vst connections i cubase och du ska ha en stero input med mic1 och mic2.

Samt en stereo ut ASIO 31/32 (ligger default på 7 och 8).

Så är ditt problem löst.

MVH,

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är där problemet är ju. Sådär gjorde jag förut och då fungerade det. Men nu plötsligt så finns inte mic 1 och 2 att välja under VST Con. utan bara "1 E-DSP WAVE [DF20]" och "2 E-DSP WAVE [DF20]"...

Inget blir klarare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...