Jump to content
Annons

You are my lover, you're my friend


Exil

Recommended Posts

LÅTNAMN: You are my lover, you're my friend

ARTIST/GRUPP: John

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:55

KOMPOSITÖR: John

PRODUCENT: John

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 6:29 MB

STATUS: Typ färdig

http://s25.yousendit.com/d.aspx?id=0RY01PG...9N0L8BRJW87BZQR

Det här är en låt som jag har gjort i läxa till skolan. Vi fick i uppgift att skriva en låt och skriva ner arret på noter för varje instrument plus ett partitur. Texten är inte alls speciellt genomtänkt, eftersom det är musiken som är i fokus enligt uppgiften. Så ta inte min sång så seriös och inte heller mixen. Men jag tyckte låten blev rätt ball ändå 🙂

You_are_my_lover__you__re_my_friend__demo__03.mp3

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller med. Låten blev rätt ball trots produktionen. Man blir glad och det är inte många låtar man blir det av nu för tiden. (Alla ska ju vara så tuffa) Jag tänker på Ben Folds Five och det är ju inte illa. Kör hårt!!!

Tack det värmer =) Sången är även inspelad med en SM 77:a med tele slad 😉 med massa brus. Men det jag vill få fram är ju låten, inte produktionen. Annars är jag egentligen en mixningsbög, som älskar att få allt så maffigt det abra går. Men jag ville göra något annourlunda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst vill man helst mixa allt superbra, men om man bara vill få ner idéer och spela in demos är det kanske onödigt att köpa sig de dyraste mickarna och värsta grejjerna. Jag hör ju att din låt är bra, även om den är sunkigt producerad. Riktigt bra får du göra den i lyxstudion som skivbolaget betalar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten

Sköna akord. Snygg melodi. Jag får faktiskt lite Jakob Hellman-vibbar. Bra!

Produktionen

Kul trumprogrammering, skönt med Locomotive-komp 😉 Snyggt med breaket runt 3:00.

Sångmässigt så träffar du några toner ibland, men jag vet hur det är, det är inte lätt med sång. Har du använt nån Autotuner? Det kan vara en idé för din röst är ganska skön 😄 Försökt att ta i lite mer så blir den nog lite stabilare också.

Gitarren i början är rätt snygg, men kanske lite för snygg. Låter nästan som om det är VST, typ Virtual Guitarist?

Händer inte så jättemkt, kan du inte lägga på några stråkar eller nåt kul på sista refrängen?

Mixen

Alltihop låter lite dovt. Skulle va kul att få lite mer stereo-känsla också förutom pukorna som tvärtom nästan är för mkt pannade. :rolleyes:

Betyg

4/5 får den för att jag gillar den sköna känslan som gömmer sig i låten. Man blir glad av låten 🙂

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var väldigt abitiöst 🙂 men tack =)

Som sagt gitarrerna är Virutal Guitarist 😛...vad gör man när man måste få på gura snabt när man själv inte kan lira 😛 Och mixiningen har jag inte ägnat mig åt alls. Jag ställde lite nivåer och la på lite compressor och så, that's it. Det var ju ändå en låt som skulle lämnas in till ämnet "Gehörs och musiklära" Så jag tror ärligt talat min lärare skiter i mixen hehe 😕

Angående sista refrängen så håller jag med dig, det saknas något. Orgel kanske? Tänkte det först, men eftersom min dator kolappsade i helgen så har jag inte hunnit installera alla min sköna pluggar. Men stråkar lät också intressant. Ska kolla upp det där.

Och slutligen sången. Ja den är ju långt ifrån klockren. Lite halvsurt sådär. Men men jag skrev låten igår i panik. För den skulle vara klar idag. Så då får man ta till de resurser man har 😉

Kul att du ändå gillade låten =) Det var ändå låten i fokus denna gång, och inte mixningen 🙂 Och

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, du råkar inte ha hört "kiss me" med "sixpence non the richer"

lyssna på introt på den...i rest my case 😕

annars så var det helt ok, gillade pianot som la sig lagomt annonymt i bakgrunden

Jag misstänkte den kommentaren skulle komma 😉 Men aa visst lite inspiration är det allt. Men va fan. Alla snor av alla 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glad låt även om flirten med kiss är väldigt uppenbar i början. Tycker det låter rätt skoj, och eftersom du inte vill ha mixkommentarer så avstår jag. Däremot så vill jag nog påstå att ditt engelska uttal och din sång håller inte riktigt måttet för den här låten. Fixa någon som har ordentlig på det, så kan detta bli otroligt bra (+lite mixjobb). Refrängen är sjukt svängig. Är inget textfreak (som kanske framgår av mina egna forumsläpp) så där kan jag inte ge någon feedback heller. Gött sväng! jobba mer med detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker denhär låten är ganska långt ifrån fullständig. den låter väldigt tun. den säger inte mig något. men jag tror inte det krävs mycket för att få den intressant och bra/ösig.

Skulle vara coolt med blås. och kanske en orgel som kör en melodislinga eller bara ackord...

keep on workin'-säger jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att alla verkar gilla själva låten =) Mitt engelska uttal vet jag är urkasst. Jag är verkligen skitdålig på sånt. Men men 😛

Blås lät intressant. Det måste jag testa =)

Tack för all support =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...