djay_maxwell (oregistrerad) Postat 9 februari 2006 Postat 9 februari 2006 hej grabbar och tjejer đ jean hĂ€r i huset igen. jag gör ju som sagt dance/house musik i egen stil. men behöver fĂ„ ut musiken. hur ska jag göra egentligen? verkar lite svĂ„rt.... skulle behöva hjĂ€lp..... mvh J
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 februari 2006 Postat 9 februari 2006 hej grabbar och tjejer đ jean hĂ€r i huset igen. jag gör ju som sagt dance/house musik i egen stil. men behöver fĂ„ ut musiken. hur ska jag göra egentligen? verkar lite svĂ„rt.... skulle behöva hjĂ€lp..... mvh J 1. gör jĂ€vligt bra musik. 2. skicka jĂ€vligt mĂ„nga demos.
Antevante Postat 9 februari 2006 Postat 9 februari 2006 Hej. Alla vill vi ju fĂ„ ut vĂ„r musik, frĂ„gan Ă€r bara hur mycket man jobbar för att fĂ„ det. Det har ju diskuterats det hĂ€r i ett par andra trĂ„dar men sanningen Ă€r ju som Danny sĂ€ger att gör man tillrĂ€ckligt bra musik Ă€r det inga problem att fĂ„ ut den heller. Framförallt tror jag att man bör vara insatt i vilka bolag som gillar just din typ av musik för att ha en chans, pĂ„ det sĂ€ttet kan man skippa bolag som inte ens Ă€r i nĂ€rheten av din stil. Jag tror att mĂ„nga har sĂ„ j#€#a brĂ„ttom med att fĂ„ ut sin musik och nĂ€r man har det sĂ„ tummas det ocksĂ„ alltid pĂ„ kvalitĂ©n och dĂ„ Ă€r det kört i frĂ„n första början, vilket man hör vĂ€ldigt ofta, framförallt inom housemusiken. Min tanke bara đ
Wille Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 hej grabbar och tjejer đ jean hĂ€r i huset igen. jag gör ju som sagt dance/house musik i egen stil. men behöver fĂ„ ut musiken. hur ska jag göra egentligen? verkar lite svĂ„rt.... skulle behöva hjĂ€lp..... mvh J 1. gör jĂ€vligt bra musik. 2. skicka jĂ€vligt mĂ„nga demos. 3. Och ha lite tur.. đ
djay_maxwell (oregistrerad) Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 tĂ€nkte mer pĂ„ vilka bolag som kö house etc. nĂ„gon som kan berĂ€tta lite om det? đ mvh j
Hellpig Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 2. skicka jĂ€vligt mĂ„nga demos. Lönar det sig verkligen att skicka runt demos? SĂ„g nĂ„gon talangscout pĂ„ ett skivbolag som visade hur lĂ€nge han lyssnade pĂ„ en demo och det var typ 3 sekunder. Sedan slĂ€ngde han ut bandet/skivan och sa "Det duger inte". Fet chans att nĂ„got hinner fastna đ
stefanjonsson Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 2. skicka jĂ€vligt mĂ„nga demos. Lönar det sig verkligen att skicka runt demos? SĂ„g nĂ„gon talangscout pĂ„ ett skivbolag som visade hur lĂ€nge han lyssnade pĂ„ en demo och det var typ 3 sekunder. Sedan slĂ€ngde han ut bandet/skivan och sa "Det duger inte". Fet chans att nĂ„got hinner fastna đ För en webbsajts rĂ€kning sĂ„ sitter jag varje dag i ungefĂ€r 1 timme och lyssnar igenom 60-70 nya lĂ„tar. Jag kanske lyssnar ca 5-10 sekunder pĂ„ varje lĂ„t (jag lyssnar inte pĂ„ introt utan pĂ„ ett par stĂ€llen inne i lĂ„ten). Av alla dom sĂ„ hittar jag i genomsnitt 1 lĂ„t varannan dag som jag gillar. Jag har funderat pĂ„ vad det Ă€r som gör att jag reagerar pĂ„ nĂ„got och lyssnar lite extra. SjĂ€lva soundet Ă€r det man hör de första sekunderna - Ă€r det intressant sĂ„ lyssnar jag lite till och sen om jag tycker melodin Ă€r bra sĂ„ Ă€nnu lite till. Jag tror att om man ska lyckas trĂ€nga igenom bruset hos talangscouter sĂ„ mĂ„ste lĂ„ten i sig ha ett sound som talangscouten reagerar pĂ„, eftersom det Ă€r i princip det enda man hinner höra pĂ„ sĂ„ kort lyssning. Det Ă€r liksom grundregel 1. NĂ€r man lyssnar pĂ„ vĂ€ldigt mycket musik blir man otroligt luttrad och, pĂ„ ett sĂ€tt, fördomsfull. Jag lyssnar 4-5 sekunder pĂ„ tvĂ„ stĂ€llen i en lĂ„t och efter det tycker jag mig exakt kunna förstĂ„ hur lĂ„ten i övrigt gĂ„r. T.ex. om jag lyssnar pĂ„ en technolĂ„t sĂ„ kan jag precis förestĂ€lla mig intro, crescendo, lugnt parti, crescendo, outro baserat pĂ„ det lilla jag hört. Och i 95 fall av 100 sĂ„ stĂ€mmer det ungefĂ€r. Samma sak med en rocklĂ„t eller en lugn lĂ„t. Det beror förstĂ„s pĂ„ att nĂ€stan all musik Ă€r vĂ€ldigt mallad och följer givna regler.
ThomasJ Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 tĂ€nkte mer pĂ„ vilka bolag som kö house etc. nĂ„gon som kan berĂ€tta lite om det? đ mvh j Testa Bevlar đ
Nexustwins Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Gör en snygg hemsida som jag har gjort. Har ca 3-5 besökare minst per dag. NĂ„gon gĂ„ng blir man vĂ€ll hittad av nĂ„gon producent đ www.nexustwins.tk
djay_maxwell (oregistrerad) Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Gör en snygg hemsida som jag har gjort. Har ca 3-5 besökare minst per dag. NĂ„gon gĂ„ng blir man vĂ€ll hittad av nĂ„gon producent đł www.nexustwins.tk har du gjort din hemsida sjĂ€lv? đ
djay_maxwell (oregistrerad) Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Àr det ingen som jobbar för nÄgot bolag inom dance och house? mvh J
Danny Cort (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Àr det ingen som jobbar för nÄgot bolag inom dance och house? mvh J Jo. Om du gör bra tracks inom dance/house sÄ finns det massor av bolag att skicka demos till som gÀrna slÀpper bar produkter. BÄde multisar & undergroundlabels. Men som sagt - börja med att göra skitbra lÄtar.
ThomasJ Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Àr det ingen som jobbar för nÄgot bolag inom dance och house? mvh J som jag skrev innan: Bevlar!!!!!!!!
Nexustwins Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Gör en snygg hemsida som jag har gjort. Har ca 3-5 besökare minst per dag. NĂ„gon gĂ„ng blir man vĂ€ll hittad av nĂ„gon producent www.nexustwins.tk har du gjort din hemsida sjĂ€lv? đ Japp. FrĂ„n grunden đ
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 hej grabbar och tjejer đ jean hĂ€r i huset igen. jag gör ju som sagt dance/house musik i egen stil. men behöver fĂ„ ut musiken. hur ska jag göra egentligen? verkar lite svĂ„rt.... skulle behöva hjĂ€lp..... mvh J 1. gör jĂ€vligt bra musik. 2. skicka jĂ€vligt mĂ„nga demos. 3. Och ha lite tur.. đ 4. KĂ€nn rĂ€tt folk
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.