Jump to content
Annons

Hur fördelas låtintäkterna?


frejan (oregistrerad)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)

Hej!

Någon kan kanske svara på detta:

Person A har skrivit en låt tillsammans med Person B. Följande har deras respektive bidrag till låten varit:

Person A: Har arrat upp all musik, och spelat in låten själv i sin studio. Alla underliggande melodier i intro, mellanspel och refränger har person A skapat. Dessutom skrev även person A sticket till låten.

Person B: Skapade sångmelodin till versen, bryggan och refrängen. Gjorde även ackordföljden så när som på ackorden i sticket som person A gjorde. Person B skrev även texten.

Frågan är nu:

Hur ska intäkterna till denna låt fördelas så att det blir rätt och rättvist?

Finns det någon modell som man kan tänka på när det blir så här komplicerat som det kan bli när man samarbetar med att skriva låtar?

Tacksam för svar!

F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svår fråga. Tänk på att man INTE får cash om man kommer på en ackordföljd, man är inte upphovsman till det. Det måste finnas något som kallas för verkshöjd (något unikt) i en låt.

Text = cash

Melodi = cash

Arr och ackordföljd = inte cash hos STIM. Men cash hos SAMI.

Är det svar på din fråga? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

är det en nära vän du har gjort musiken med så skulle fiffty/fiffty kunnat funka, men anars så skulle väll a tjänat lite mer(jag kanske tycker så för att jag brukar göra det som a gör)

edit: jag tror att jag missuppfatta frågan 😏😄

Redigerat av beat mastern
Link to comment
Dela på andra sajter

är det en nära vän du har gjort musiken med så skulle fiffty/fiffty kunnat funka, men anars så skulle väll a tjänat lite mer(jag kanske tycker så för att jag brukar göra det som a gör)

Tycka kan man... 😏😄

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Underliggande melodier...typ support melodier till en refräng och sånt som gör att bakgrunden blir nice räknas alltså inte hos stim...Utan då är det SAMI?

Även ett instrumentalt intro med en fin melodi...? Hur klassificeras det då? SAMI där också eller?

Jag vet ju om att man brukar tala om andra procentuella fördelningar än 50-50. Hur kommer man fram till dem på ett vettigt sätt...Ska man räkna ut hur lång tid av låtens totala tid som man skrivit för att få det hela exakt =)...?

Redigerat av frejan
Link to comment
Dela på andra sajter

Underliggande melodier...typ support melodier till en refräng och sånt som gör att bakgrunden blir nice räknas alltså inte hos stim...Utan då är det SAMI?

Jag vet ju om att man brukar tala om andra procentuella fördelningar än 50-50. Hur kommer man fram till dem på ett vettigt sätt...Ska man räkna ut hur lång tid av låtens totala tid som man skrivit för att få det hela exakt =)...?

50-50, käns som sagt fair. Men ring STIM och snacka med dem annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underliggande melodier...typ support melodier till en refräng och sånt som gör att bakgrunden blir nice räknas alltså inte hos stim...Utan då är det SAMI?

Jag vet ju om att man brukar tala om andra procentuella fördelningar än 50-50. Hur kommer man fram till dem på ett vettigt sätt...Ska man räkna ut hur lång tid av låtens totala tid som man skrivit för att få det hela exakt =)...?

50-50, käns som sagt fair. Men ring STIM och snacka med dem annars.

varför tänker man så här efter du har skrivit:

jävlans smart, att jag inte tänkte på det

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Japp jag håller fullständigt med. Detta kan vara en fråga för stims och samis personal. Svårt att veta riktigt vart gränserna går. I detta fallet har vi gjort mycket båda två fast på olika sätt. Det är rätt svårt att arra snyggt, och fixa en snygg musikgrund. Så man tycker ju att det inte borde bli osynligt i intäkterna. Men samtidigt har någon skrivit 3/4 av sångmelodin känns det lite svårt att motivera 50-50 fördelning.

Tack för svaren...=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Underliggande melodier...typ support melodier till en refräng och sånt som gör att bakgrunden blir nice räknas alltså inte hos stim...Utan då är det SAMI?

Jag vet ju om att man brukar tala om andra procentuella fördelningar än 50-50. Hur kommer man fram till dem på ett vettigt sätt...Ska man räkna ut hur lång tid av låtens totala tid som man skrivit för att få det hela exakt =)...?

50-50, käns som sagt fair. Men ring STIM och snacka med dem annars.

varför tänker man så här efter du har skrivit:

jävlans smart, att jag inte tänkte på det

[OT]

Spam-mastern är i sitt esse...

[/OT]

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag håller fullständigt med. Detta kan vara en fråga för stims och samis personal. Svårt att veta riktigt vart gränserna går. I detta fallet har vi gjort mycket båda två fast på olika sätt. Det är rätt svårt att arra snyggt, och fixa en snygg musikgrund. Så man tycker ju att det inte borde bli osynligt i intäkterna. Men samtidigt har någon skrivit 3/4 av sångmelodin känns det lite svårt att motivera 50-50 fördelning.

Tack för svaren...=)

NP. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Det är rätt svårt att arra snyggt, och fixa en snygg musikgrund. Så man tycker ju att det inte borde bli osynligt i intäkterna.

Jag skulle säga att det beror på om grunderna kom till före eller efter sångmelodin. 😉

Om före så hade jag föreslagit 50/50, om efter och person A skrivit sångmelodin i sticket endast så hade jag nog faktiskt sagt minst 75 % till B - som ju egentligen gjort låten helt själv.

Att arra och producera och göra musikbakgrunder är verkligen inte lätt, det håller jag med om, men upphovsman är man inte om man inte "hittar på", skapar från grunden.

Så ser iallafall jag på det.

Sen vill jag tillägga att jag utan undantag verkat för en jämn fördelning mellan alla inblandade upphovsmän (text, musik, alla lika stor bit av kakan) när jag skrivit ihop med någon. Då blir det enklare och trevligare, skulle nog aldrig gå in i en % diskussion med en kompis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det väl en ruta för arr. på Stimkorten. Begreppet trad. arr. gör att man får betalt för radiospelningar även om upphovet skulle vara folkmusik och dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vill jag tillägga att jag utan undantag verkat för en jämn fördelning mellan alla inblandade upphovsmän (text, musik, alla lika stor bit av kakan) när jag skrivit ihop med någon. Då blir det enklare och trevligare, skulle nog aldrig gå in i en % diskussion med en kompis...

Kan man komma överns på det sättet är väl det bäst kan jag tänka mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...