Jump to content
Annons

Atari 1040


bergis

Recommended Posts

Hallå!

Jag sitter på en gammal Atari 1040 med cubase 1. Undrar om man kan ha något kul med den vid sidan om pc´n? Har aldrig jobbat med atari så vet inte riktigt vad den kan förutom att den har midi-interface. Kan man göra nåt i burken eller är det bara styrning av syntar som gäller??

Nyfiken..(retro är alltid kul)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan man göra nåt i burken eller är det bara styrning av syntar som gäller??

😏😆

vad skall man säga.... sisådär 12 midispår 😉 mer än så blir bara heybabiribba.. 😛

Men jag minns att det fanns en cool tracker, med Voice-synth feature!! (1-2-3- techno (das boot) 😎

Lycka till! jag saknar min 1040 STE 😎

/ Starion. 🙂

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

På sin tid var ST och senare Falcon helt outstanding. Upp till 16 audiospår på Falcon med god MP3-kvalitet eller 8 spår med DAT-kvalitet - samtidigt med upp till 80 midikanaler (med hjälp av MO-4) var inte illa för en maskin med en 16MHz-CPU och 16MB RAM... 😎

De var fullständigt stabila och strulade aldrig - medan både PC och Mac drogs med diverse stabilitetsproblem på den tiden. Jodå - faktiskt Mac också... 🙂 Atari var helt enkelt bäst när det begav sig! 😄

Numera är de däremot inte så kul jämfört med en välbyggd PC. Jag körde Falcon med hårddiskinspelning i många år trots att PC-versionen lockade med massor av extra funktioner. Till slut föll jag för frestelsen - och det enda jag ångrar, är faktiskt att jag inte bytte plattform tidigare...

Nu har jag sample-exakt uppspelning av audiofilerna - och ännu bättre midi än det var på Atari, tack vare att Steinberg har kompenserat för diverse brister i maskineriet genom att utveckla sitt LTB för Midex-interfacen.

Jag sålde min sista Falcon för ca 4 år sedan eller något ditåt - men då hade jag kört enbart med PC i något år. Hade jag haft kvar någon Atarimaskin i dag, så hade jag donerat den till någon som ville komma igång med midi enkelt och billigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att använda den som dörrstopp... helt klart ett exklusivt sätt att berätta för sina vänner att du är datafreak på hög nivå...

Sitter oxå med en 1040ST och originalmonitor, har steinberg pro 24..uhh... men monochrome skärmbild?? njae..den får agera som speldator när man får minnen från lumpentiden. Då polaren drog med sig sin sprillans rykande nya 1040ST och 3'5tums disketter i kulörta färger och ett gäng spel när vi gick vakten..ahhhh..inget man vill minnas alltför länge.. 🙁

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...