Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det Ă€r sĂ„ att jag hade tĂ€nkt att köpa en turtable för att lĂ€gga till scratch i mina lĂ„tar. Har aldrig anvĂ€nt en sĂ„ jag kanske Ă€r lite dum, men hur funkar det kopplar man bara in turnbalen i mixern eller? Kan nĂ„gon tipsa mig om en bra hyffsad billig turntable(typ 2000kr). Är det nĂ„got specielt man mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man köper ett turntable för det Ă€ndamĂ„let jag ska ha det till?

Tack!

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
  woolke sa:
Det Ă€r sĂ„ att jag hade tĂ€nkt att köpa en turtable för att lĂ€gga till scratch i mina lĂ„tar. Har aldrig anvĂ€nt en sĂ„ jag kanske Ă€r lite dum, men hur funkar det kopplar man bara in turnbalen i mixern eller? Kan nĂ„gon tipsa mig om en bra hyffsad billig turntable(typ 2000kr). Är det nĂ„got specielt man mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man köper ett turntable för det Ă€ndamĂ„let jag ska ha det till?

Tack!

Du kan inte koppla in skivspelaren direkt i mixern om din mixer inte har skivspelaringÄng, eftersom skivspelare krÀver en RIAA försförstÀrkare som eqkorrigerar och förstÀrker upp signalen till linjenivÄ.

bÀst Àr att köpa en billig dj mixer som har skivspelaringÄng(alla brukar ha det)

BÀsta DJ skivspelaren Àr Technics 1200 men den kostar lite mer Àn vad du vill lÀgga, men kanske kan du hitta en beggad till bra pris.

Annars sÄ har Numark Gemini och Stanton m.f.l. hyfsade direktdrivna DJ skivspelare för runt 2.000:-

Bra slipmat och slitstark nÄl Àr viktigt.

Postat
  Palm sa:
Eller sÄ köper du en sÄn hÀr och sÀtter mellan sÄ bör det funka med den mixer du har..

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=477

Visst kan man göra sÄ ocksÄ men nackdelen blir dÄ att fadern pÄ inspelningsmixern slits extremt mycket mer vid scratching Àn vid normal mixning.

En hyfsad DJ mixer med lÀtt utbytbar crossfader kostar inte mer Àn 500-1000 kronor.

Postat
  Glaskatten sa:
  woolke sa:

Tack!

Du kan inte koppla in skivspelaren direkt i mixern om din mixer inte har skivspelaringÄng, eftersom skivspelare krÀver en RIAA försförstÀrkare som eqkorrigerar och förstÀrker upp signalen till linjenivÄ.

bÀst Àr att köpa en billig dj mixer som har skivspelaringÄng(alla brukar ha det)

BÀsta DJ skivspelaren Àr Technics 1200 men den kostar lite mer Àn vad du vill lÀgga, men kanske kan du hitta en beggad till bra pris.

Annars sÄ har Numark Gemini och Stanton m.f.l. hyfsade direktdrivna DJ skivspelare för runt 2.000:-

öhm öhm... Technics 1210... host host...

Postat
  Pazo sa:
  Glaskatten sa:
  woolke sa:

Tack!

Host pÄ dig sjÀlv,1200 och 1210 Àr samma skivspelare det Àr bara fÀrgen som skiljer. sen kanske man ska undvika mk1:an som iofs ocksÄ Àr en bra skivspelare men den slutade vÀl tillverkas runt 1977.....

Postat

det finns mÄnga alternativ till en 1210, som i min mening mest lever kvar pÄ sin industristandard.. en numark TT-X Àr pÄ pappret en betydligt kraftfullare maskin i frÄga om motorstyrka, stopphastighet osv.. dessutom levereras den ny med bÄde rak och s-formad arm. bekvÀmt.

en Numark TT-200 duger gott till ÀndamÄlet som efterfrÄgas hÀr (och en lÄng vÀg till), och den kostar vÀl en 2500 ny skulle jag tippa pÄ. Stanton har ett par billiga modeller ocksÄ, som fyller sin funktion för en billig penning.

i frÄga om mixer sÄ skulle jag kika pÄ en tvÄkanalig scratchmixer, och kungen dÀr Àr ju kasnke pioneers DJM-909.. eller kanske Rane TTm56. dom kostar dock en hel del, sÄ antingen kikar du pÄ lillebror pioneer DJM-707 eller sÄ har jag ett tips pÄ Numark PPD01, digital mixer med grymt skön crossfader. Kostar en del dock, runt 6000.

Billigare modeller finns, Stanton sk2 t ex. Funkar, men standardcrossarna slits snabbt och sÄ tappar den funktionsmÀssigt rÀtt mycket. ingen eq, t ex.

Postat
  Glaskatten sa:
  Pazo sa:
  Glaskatten sa:
  woolke sa:

Tack!

Host pÄ dig sjÀlv,1200 och 1210 Àr samma skivspelare det Àr bara fÀrgen som skiljer. sen kanske man ska undvika mk1:an som iofs ocksÄ Àr en bra skivspelare men den slutade vÀl tillverkas runt 1977.....

😆

Postat
  Mutto sa:
det finns mÄnga alternativ till en 1210, som i min mening mest lever kvar pÄ sin industristandard.. en numark TT-X Àr pÄ pappret en betydligt kraftfullare maskin i frÄga om motorstyrka, stopphastighet osv.. dessutom levereras den ny med bÄde rak och s-formad arm. bekvÀmt.

en Numark TT-200 duger gott till ÀndamÄlet som efterfrÄgas hÀr (och en lÄng vÀg till), och den kostar vÀl en 2500 ny skulle jag tippa pÄ. Stanton har ett par billiga modeller ocksÄ, som fyller sin funktion för en billig penning.

i frÄga om mixer sÄ skulle jag kika pÄ en tvÄkanalig scratchmixer, och kungen dÀr Àr ju kasnke pioneers DJM-909.. eller kanske Rane TTm56. dom kostar dock en hel del, sÄ antingen kikar du pÄ lillebror pioneer DJM-707 eller sÄ har jag ett tips pÄ Numark PPD01, digital mixer med grymt skön crossfader. Kostar en del dock, runt 6000.

Billigare modeller finns, Stanton sk2 t ex. Funkar, men standardcrossarna slits snabbt och sÄ tappar den funktionsmÀssigt rÀtt mycket. ingen eq, t ex.

Technics 1200:a hÄller tronen pÄ grund av att den Àr otroligt vÀlbyggd, gÄr ju i princip aldrig sönder. TÀnk pÄ att det Àr en runt 30 Är gammal konstruktion som var otroligt bra nÀr den kom och som sedan finslipats kontinuerligt. Visst finns det nyare skivspelare som har kraftigare motorstyrka och fler finesser, men ingen annan DJ-skivspelare har samma kvalitetskÀnsla och suverÀna trackrecord.

Ta bara sÄdana saker som start/stoppknappen,tallrikskonstruktionen och pitchregeln,oslagbara!

AngÄende mixrarna du rekommenderar sÄ Àr de nog lite overkill, geminis och behringers lÄgprismodeller duger bra att starta med.

Postat (redigerat)

Skivspelare: Numark TT-1650 (bra slipmat och enkel pickup ingÄr)

tt1650-large.jpg

Pickup, billig modell men bÀttre lÀmpad för scratch: Stanton 505 SKII

st505sk2-large.jpg

Mixer: Numark DM950

dm905-large.jpg

SUMMA: 4129:-

Kanske lite mer Àn du tÀnkt dig, men du skulle ju scratcha - och dÄ Àr det direktdrivna spelare som gÀller.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Funderar starkt pÄ att köpa Numark TT-1650, men det vart lite vÀl mycket pengar med allt annat man ska köpa till. Grejen Àr att jag har inte köpt en vanlig mixer Àn sÄ det kÀnns lite jobbigt om man nu mÄste köpa tvÄ. Finns det ingen mixer för bra pris dÀr man kan koppla in bÄde skivspelaren och resten av det jag har(en preamp och mik)?

Tack för alla svar

Redigerat av woolke
Postat

men du kan ju inte scratcha utan en mixer med crossfader?

Postat

NÄn skrev att jag skulle köpa en speciel nÄl till skivspelaren för att scratcha men kan man anvÀnde nÄlen som medföljer sÄ lÀnge?

Postat
  woolke sa:
NÄn skrev att jag skulle köpa en speciel nÄl till skivspelaren för att scratcha men kan man anvÀnde nÄlen som medföljer sÄ lÀnge?

Inte utan att förstöra skivorna..

Postat
  Pazo sa:
  woolke sa:

Inte utan att förstöra skivorna..

Och Àven risk att nÄlen gÄr av...

Följ hela listan jag skrev, woolke 😼

Postat (redigerat)
  woolke sa:

Tack!

sprĂ„kpolisen : det heter skivspelare pĂ„ svenska 🙂

vart Ă€r vĂ€rlden pĂ„vĂ€g 😼😕

Redigerat av david.roennlund
Postat
  woolke sa:

NÄlen som följer med en DJ-skivspelare brukar tÄla en del.Stanton skickar oftast med sin 500 modell som Àr otroligt tÄlig.

Postat

Great! Du blir sÀkert mycket nöjd!

Postat
  david.roennlund sa:
  woolke sa:

Tack!

sprĂ„kpolisen : det heter skivspelare pĂ„ svenska 😼

vart Ă€r vĂ€rlden pĂ„vĂ€g 😉🙁

Turntable/Dec lÄter ju mkt cooooolare ju:P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.