Matrix Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Hej, har en fråga, jag har tidigare kört en midikeyboard till mitt soundblaster live kort och använt soundfonts för att få mycket bra instrumentljud. Nu vill jag gå steget längre och har köpt Mickar, M-audio 2496kort, mixer, cubase, Reason mm. för att kunna spela in. Men kan jag använda soundfontsljuden nu med det nya ljudkortet, kan jag välja ett instrument och "spela in" det via cubase eller Reason? Vidare vill jag lajna in mina elgitarrer via mixern mne de e en annan 5:a. Tack för svar!
Linus Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Lajna gitarren till ljudkortet. Starta Cubase. Lägg upp ett audiospår för att spela in gitarren på. Starta Reason och aktivera Rewire mot Reason i Cubase. Samplern NN-XT i Reason kan öppna Soundfonts. Ladda in och börja lira.
trombonisten Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Alternativt finns det en gratis VST-plugin som kan spela soundfounts. sfz tror jag den heter. Till skillnad från Soundblaster innehåller ditt ljudkort ingen synt, ytterst ovanligt bland bättre ljudkort, så du får skapa ljuden någon annanstans. Oftast är det i musikprogrammet man gör det. Gunnar
Matrix Postat 7 januari 2006 Trådstartare Postat 7 januari 2006 Tackar för svaren! Ok, jag förstod att mit nya kort saknar synth, hur gör jag då för att komma åt mina soundfonts? Via program tex.. cubase? Reason? Jag e ny på det här...som säkert märks 😕
Linus Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Klicka på Open-knappen i NN-XT i Reason och välj soundfontfilen. Klart. För mer information om hur du laddar in ljud eller använder samplern, läs manualen. Den är lätt att förstå. 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.