Jump to content
Annons

dämpa datorn


ontkött

Recommended Posts

Annons
Bästa jag gjort på min burk var att hänga upp hårddisken i nåra gummisnoddar...

inte klokt vad mycket ljud som försvann...

Sen kan du byta ut chassifläkten mot en ny...

och som det skrevs ovanför, kolla in swecklockers...

Eeeeeeeek. Det skall man icke göra :rolleyes:

Hårddisken sitter fast i chassit för att leda bort värme, hänger du den i gummisnoddar kommer värmen vara kvar i hårddisken. Kan väl fungera sålänge du har bra ventilation och det inte är en kvav varm sommardag. Inget jag skulle rekommendera dock då livslängden på hårddisken eventuellt kan minska.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa jag gjort på min burk var att hänga upp hårddisken i nåra gummisnoddar...

inte klokt vad mycket ljud som försvann...

Sen kan du byta ut chassifläkten mot en ny...

och som det skrevs ovanför, kolla in swecklockers...

Eeeeeeeek. Det skall man icke göra 🙂

Hårddisken sitter fast i chassit för att leda bort värme, hänger du den i gummisnoddar kommer värmen vara kvar i hårddisken. Kan väl fungera sålänge du har bra ventilation och det inte är en kvav varm sommardag. Inget jag skulle rekommendera dock då livslängden på hårddisken eventuellt kan minska.

/Majken

Det ska till mycke värme för att en hårddisk ska gå sönder, och att det skulle bero på gummisnodd vs. chassi tvivlar jag på.

Så kör hårt på att hänga upp dom i snoddar så har jag haft i många år!

Du kan även prova att (om du är händig och kan hantera en lödkolv) byter ut fläkten i ditt nätaggregat vet inte hur många watt ditt är på men en papst 12 dB funkar fint för mig i mitt 300 watt agg. och den är nu mer tyst!

Om du nu inte är händig eller kan hatera en löd kolv; köp ett tyst!

CPU fläkten kan även den vara värd att byta ut men iomed att jag inte vet va det är för saker du har i datorn kan jag inte rekomendera nån.

Lycka till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Zalman har en vagga med heatpipes som man sätter hårddisken i - och sedan skruvar den i chassit via gummibussningar. Rekommenderas verkligen!

Har man en tyst hårddisk (Seagate), så är det en perfekt åtgärd. 😎

Zalman har också en tyst 400W nätdel som är bra och tyst. Jag har experimenterat lite med en fläktfri nätdel (dyr som 17...), men eftersom man tvingas ha extra chassifläktar för att få bort värmen från hårddiskar, grafikkort, chipset etc, så går det nog egentligen på ett ut jämfört med Zalman-nätdelen... Inte värt pengarna alltså! 😆

CPU-kylare finns väldigt bra modeller från Zalman - men mer prisvärda är de från Arctic Cooling. Både Zalman och Arctic Cooling är väldigt tysta.

När det gäller chipsetet, så väljer man lämpligen ett moderkort som har en kylfläns i stället för fläkt - exempelvis Intel 875PBZ.

Grafikkortet är också bäst att ta ett som inte har fläkt - exempelvis Matrox G550DH - men annars finns det lösningar från bl a Zalman där man tar bort grafikkortets fläkt och ersätter med en stor kylfläns, eventuellt tillsammans med en stor fläkt som snurrar förhållandevis långsamt och därför blir väldigt tyst.

Byt ut alla chassifläktar till tysta modeller från Papst eller Zalman (som också kommer från Papst...).

Byt ut alla hårddiskkablar, floppykabel, CD-ROM kabel etc till runda modeller, så att luftgenomströmningen inte bromsas - och var noga med att dra alla kablar på ett bra sätt i lådan för att minimera risken för att värmen blir kvar. Då kan du nämligen få lite lägre temperatur i lådan utan att montera in fler fläktar.

Nätdelsfläkten drar ut värme, så om du har en fläkt i framsidan av lådan, så ska den blåsa in, så att fläktarna samarbetar om att flytta luften genom lådan.

Det finns massor att tänka på, men detta är några saker som dök upp direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...