Jump to content
Annons

inspelningsproblem


the hans

Recommended Posts

hej,

jag har lite problem med cubase sx 2. jag har precis installerat det (är tidigare användare av alla tidigare cubase verisioner...), och jag satt och mixade lite låtar. allt det funkade bra, tills jag skulle sätta igång att spela in lite sång, och nu funkar knappt ingenting längre.. all musik hackar och jag kan inte spela in. kan inte heller genomföra testet över vilka in och utgångar som skall fungera. jag använder realtek AC'97, och har de senaste drivrutinerna installerade...

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej, allting bara hackar mest hela tiden...

grejen är den att den inte kan ställa in ASIO-konfigurationen rätt verkar det som. den hänger sig hela tiden efter bara några sekunder när den försökt göra den. jag kan spela upp wav-ljud, men allting hackar ju hela tiden.. och spela in finns det inte på fråga att det verkar gå?

det står dock att input:en är aktiverad när jag kollar i VST-multi alternativet.

jag har provat att installera om cubase, och jag har även laddat hem senaste uppgraderingen och installerat den med. men det är fortfarande problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej,

AMD Athlon

1.6 ghz

512 ram

(ljudkortet tror jag är ett sånt där inbygg)

win xp

det konstiga är ju att allting funkade som det skulle tidigare idag, tills jag tryckte på REC-knappen och allt bara blev helt sjukt kasst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt ut ljudkortet..det inbyggda tror inte jag har dedikerade ASIO-drivisar va?

AC97ljudkretsen sitter ju nästan på varenda moderkort tillverkat från år 2003 och framåt..

Då använder Cubase Windows-drivrutinerna och det blir aldrig bra, dessa drivrutiner går via operativsystemet först innan det går tillbaka till Cubase.. du får dels en en trolig latency på c:a 300 - 500ms och sedan tror jag inte att den klarar speciellt stora mellanlagringsbuffertar..m.m m.m m.m...

Har du skaffat Cubase SX så bör du skaffa ett anpassat ljudkort. Det är väl ungefär som att köpa en ferarri och sedan säga: Jag hade inte råd med motorn så jag stoppade i min gamla från en Saab V4 😆

hmm..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, jag har ju tänkt det. men det är inte så bara när man bara får csn.... dessutom kommer jag mest bara mixa lite med det här, och göra några få pålägg.

men vilka ljudkort rekomenderas om jag behöver ett med minst 4 ingångar? och vad kostar dom..

/j

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vilken budget du har, 4 in och ut sparkar väl lös från 2000:- o uppåt.

Deltaserien, M-audio m.fl .. det finns många som är bra för lite pengar, samtidigt som det blir roligare att spela in..och spela upp.

Replicant: 🙂 Det finns dom som kör en variant som jag tycker tar hem hela förstapriset: Jag har skaffat Cubase SX..Vad ska jag ha det till? Klockrent va... 😱

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Replicant: 😱 Det finns dom som kör en variant som jag tycker tar hem hela förstapriset: Jag har skaffat Cubase SX..Vad ska jag ha det till? Klockrent va... 🙂

/D

Snabbaste vägen är oftast den enklaste, och då är inte SX lösningen.

För att fortsätta billiknelserna:

Som att sätta sig bakom ratten på en bil för att lära sig cykla... 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😏

Tja!

Har Du testat att utöka minnet. Det verkar vara där proppen sitter när man jobbar med audio. Kör själv med 800 Mhz AMD o 512 Mb minne o det funkar nätt o jämnt. Dock behövs nog ett bra ljudkort med låg latency.

Dessutom tar alla program, antivirus, brandvägg, skärmsläckare o annat som ligger i bakgrunden o surrar upp stor del av arbetsminnet.

Trubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...