Jump to content
Annons

Datormick till Audiophile 2496


Chrille

Recommended Posts

Jag har lite problem när jag försöker koppla in min datormikrofon till Audiophile 2496. Har försökt surfa runt efter trådar som tar upp detta, men utan framgång!

Det finns som bekant bara två RCA-ingångar på ljudkortet, och mikrofonen har en vanlig 3.5mm-stereohane. Jag har därför köpt RCA (mono x 2) till stereohona, och tänkte nu spela in ljud via en enkel mikrofon. Får inte detta att funka!

Något man ska tänka på gällande ljudenheter? Hittar inte ens volyminställningar för inspelning i Windows. 😳

Annars kör jag ju via VTB1-an vid inspelning, men vill också kunna använda detta lite primitiva sätt för olika syften 😳

Kontenta. Föreligger det något skäl till att detta inte skall funka, eller är det helt enkelt något jag borde tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Audiophile-kortet har ingen inbyggd förstärkning, alltså förstärker den inte din mick och därför får du inget ljud. Du måste koppla genom en mic-förstärkare eller mixer för att få signal in i kortet. Det räcker inte med bara en adapter.

Trots att micken inte behöver fantommatning? (Det är en sån där liten, töntig mick som ofta ingår när man köper en dator)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara spänningsmatningen som gör att man behöver en preamp. Mikrofonsignalerna är väldigt mycket svagare än linesignaler, så man måste ha ett försteg med våldsamt stor förstärkning också... 🙁

Din VTB-1 passar utmärkt till det - men fantommatningen måste vara avstängd, eftersom jag misstänker att det bara är en 2-polig kontakt på micen, som kommer att kortsluta fantommatningen om du bara kopplar in den med hjälp av lämplig adapterkabel... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

En datormic är en liten elektret. Fastän den har en stereoplugg så är det en monomikrofon. Signalen ligger på "tip", jord på "sleeve" och på "ring" har vi en spänningsmatning.

Jag har inte testat själv men jag hittade en sida där det står att micen skall matas med 4,8 V via ett 4,2 kohm motstånd.

Jag slaktade en Soundblaster-mic och elementet ser ut att vara typ en sådan här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...se&dok=9712.htm

Förutom att du behöver en preamp måste du alltså fixa spänningsmatningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...