Jump to content
Annons

Julvisa


Krumhorn

Recommended Posts

LÅTNAMN:Julvisa

ARTIST/GRUPP:Stefan Dahl

GENRE:Visor

LÅTLÄNGD:1:14

KOMPOSITÖR:Stefan

PRODUCENT:Stefan

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 2 MB

STATUS: Så färdig den kommer bli

Komponera och spela in alla instrumenten tog lite över en timme. Att skriva fyra rader grötrim tog över två timmar, så någon stor poet är jag nog inte. Sången är sur trots Autotune, men grejen var att överhuvudtaget göra en jullåt, inte att göra en bra sådan. Gitarr, mandolin, triangel och tamburin endast.

Julvisa

Redigerat av Krumhorn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snyggt gjort men känns ju inte som en julvisa direkt. Lite vemodigt Bellman. Men varför ska julvisor alltid låta glada och hurtiga...God jul med Ebba Grön lät ju inte som tradionell julvisa heller. Spännande harmonier var det också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedbacken! Julvisa så tillvida att ordet jul finns i texten och att det är ett grötrim i alla fall. Väl? Ja, harmonierna är väl kanske 1700-tal, men det är väl inte direkt unikt bland visor kanske. Kul att du nämnde det halstret och Bellman i samma inlägg, det tackar och bockar jag för! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar folkvisetonen i såväl ton och text. Snyggt jobbat! Lite väl kort och några småmissar på mandolinen (00:28 bl a) kan du väl fixa till? Snyggt att lägga sångöverstämman hos bassångaren men då tycker jag han ska hålla överstämman och inte halka in unisont här och där. Skitsaker egentligen jag tycker det är jättekul att det görs och läggs upp sån här musik. Folk och Rackare tillhörde mina absoluta favoriter på 80-talet med vidunderliga spelemän från Norge bl a. Vart tog de vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! 🤪 Ja, visst finns det lite småmissar på mandolinen här och var, och när jag spelar in låten på nytt med en riktig sångare så ska jag fixa det. Vad gäller stämsång så var det ren improvisation, jag hade inte en susning vad jag höll på med egentligen. Blir nog lättare att hålla tersen/kvinten på stämman när jag inte själv behöver sjunga.

Skulle vilja lägga en stämma fiol med, men vet inte om jag har talang för det. Vad gäller Folk och rackare så har jag inte en susning, har inte riktigt upptäckt den gruppen än men många har rekommenderat mig att lyssna på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Krumhorn 😆 ..bra o trevlig julvisa att spela i pauysen mellan dans runt granen o julmiddagen 🥰 ..mycket trevlig tillsammans med ett glas julöl+lite nötter!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...