Jump to content
Annons

Cry Baby Wah


eddde

Recommended Posts

Jag har endel polare som har lite billigare Wah/volym-pedaler. Jag har provat dem och tycker det krångliga med dem är att man måste göra en rörelse som inte bara blir i vinkel upp/ner utan fråmåt också!

/ _ \

det är ett någorlunda grafiskt sätt att beskriva rörelsen

men en Cry Baby WahWah pedal verkar bara gå att röra till plant läge, dvs

/ _

någon som vet om detta stämmer?

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul fråga. Om jag fattar dig rätt, så handlar det om hur "långt" man kan gunga foten fram och tillbaka... Det beror väl också på vart rotationscentrum sitter, rent mekaniskt. Jag plockade fram och kollade på min CryBaby och det sitter rätt långt bak. "Framåt-över-känslan" beror nog rätt mycket på hur långt ner rotationscentrum ligger relativt fotsulan. Tänk: Om du har två decimeter platådojjor, så får du en hyfsat rullande rörelse.

Huh, det här blev ett svamligt inlägg.

/Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl också på vart rotationscentrum sitter, rent mekaniskt.

Bingo!

För att få en ren rotationsrörelse skulle rotationscentrum sitta i ankeln, eftersom det är runt den foten roterar. En ren upp/ner-rörelse har å andra sidan inte nåt rotationscentrum alls.

Alla wah-wahpedaler styrs alltså av en kombination av rotations- och förflyttningsrörelse. Den pedalen du är van vid känns antagligen helt rätt och alla andra känns helt skeva, men det handlar bara om vana. Lite som att låna nån annans cykel... 😄

/Gote (M.Sc.Wah.E.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför märkningen på pedalerna. Det brukar finnas en symbol som förklarar om det är plus eller minus i mitten på kontakten. Är pedalerna lika så passar adaptern.

Men tänk också på att adaptern ska kunna ge tillräckligt med ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det sant att en Wahpedal utan bypass försämrar ljudet när den inte används (men är påslagen i effektkedjan)??

Försämrar är väl svårt att säga, men orginalsignalen blir förändrad i alla fall. I vissa fall kanske det låter bättre t.o.m?

Men man ska alltid sträva efter att hålla en sån ren signal som möjligt, så om du inte ska använda pedalen så finns det väl ingen anledning till att ha den inkopplad?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Nej det är sant, men jag tänkte mig ett senario där jag t ex ska spela med wahpedalen i Introt av en låt och sedan kanske inte använda den för än i solot, där emellan kan det bli lite tight att stänga av pedalen på switchen

det är inga problem.. går juh tokfort att stänga av och på..

att gitarrljudet skulle påverkas märkbart för att man har med avstängd crybaby i kedjan har jag då inte haft några problem med.. men det är klart finns säkert något petig jävel som påstår att han hör skillnad.. men jag vill påstå att de allra flesta gör det då inte..

sen har jag äntligen fått tag i en Cry Baby original, men jag har en fundering, det är nåt slags klick när jag gungar foten, låter lite som en häftapparat, ska det vara så??

min gör det då inte.. vet inte vad det kan vara om du nu inte menar att det klickar när du stänger av och på den..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag märkte att det var on/off så fort jag kopplade in den, smart lösning...

jag har hört att det ska vara så extremt svårt att spela med wahpedal, men jag har då inte märkt nåt å då har jag ändå spelat enheldel krångliga saker och använt den samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade min CryBaby idag och ljudet lät som att det sprack och någon adapter gick inte heller att driva den med. Köpte den för mer än 10 år sedan och har använts mindre än 100 timmar sammanlagt och nu är den gammal och på väg att ge upp :'( MEN, därför beställde jag en ny wha wha, en Ibanez Weeping Demon. Nu är det bara väntan jag ska klara av fram tills att paketet anländer 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...