Jump to content
Annons

knaster och sprak

Recommended Posts

wellhung (oregistrerad)
Postat

När jag har gjort klart en låt och skall mastra och fixa nivåerna på det färdiga stereospåret får jag det nästan altid att börja knastra vid högre volymer. Först trodde jag det var ljudkortet så jag jämförde med mp3 filer från andra band och dom hade ännu högre ljud/komprimering. Då testade jag att mastra i olika program men resultatet bli det samma. Speciellt på partier då man kör öppna akord på guran utan trummor. Det enda sättet att få knasterfritt är att lägga på limiter och kompressorer jätte tunnt så att det nästan inte märks men då känns inspelningen så volym och energi-fattig. Hur skall jag göra? ( kom inte med nå declicker plugin för dom funkar inte så bra i dessa sammanhang). Please help me!

Annons
Postat

Som det har påpekats i andra trådar, prova justera upp latencyn vid avspelning/mixning/mastring for att undvika detta. Se på Buffersize o antalet Buffers ( t.ex. under Audio setup i gammal Cubase )

Majken o andra rekomenderar att ha høgre latency under sånnt arbete, enn under innspelningen. Høg latency spelar ingen roll under mixing o mastring.

Jag ser att du skriver att spelning av andras mp3 filer går bra, men prova.

wellhung (oregistrerad)
Postat

vad har latencyn med knaster att göra? Har jag aldrig hört talas om. Finns det trådar om detta?

Postat

Det knastrar alltså bara vid hög volym, eller?

I så fall måste du ha överstyrt någonstans - eller kanske använt en dålig MP3-kodare, eller gör en mix som är svår för MP3-encodern att göra snyggt. Låter det likadant om du lyssnar på WAV-filen, eller är det knasterfritt i den?

Latency ställer till problem med knaster om du har för låg latency inställd när du kör - men det borde inte bara komma när volymen blir hög i så fall...

wellhung (oregistrerad)
Postat

Det knastrar inte när jag kodar till mp3 utan när jag skall mastra den och göra så att ljudet trycks till. Blir inte knaster om jag lyssnat på en wav/mp3 med högre volym bara mastringen. Behöver inte ens vara speciellt högt på då. Som sagt, mastrar jag lite med låg volym: inget knaster.

Mastrar jag hårdare ( faste inte lika hårt som andra gruppers mp3 låtar ) så knstrar det som fan. Speciellt under partier med bara gitarr och öppna akord.

Postat

Vad använder du för värdprogram och pluggar? Vad har du för ljudkort och drivrutiner? Vad har du för dator, processor, minne?

Utveckla frågan lite så kanske det går lättare att hitta felet

Postat

Jag skulle misstänka att du har ställt in för låg latency för vad din dator klarar av att hantera. När då kompressorn ska jobba, så blir det droppen som får bägaren att rinna över - och latency-knaster kommer som ett brev på posten.

Har du testat att öka latency? När du mixar, så spelar ju latency ingen roll alls, eftersom allt ju kommer lika mycket senare - så om du har mycket som kör samtidigt vid mix, kan det vara smart att ändra till högsta möjliga latency, så att risken för problem minimeras.

wellhung (oregistrerad)
Postat

Gött!!!! har testa höja latencyn och, se på f"n det funkar. En grej jag är orolig för dock är midi-delen. När jag spelar in trummor och någon galen synth behöver jag höja för att få bort spraket. Blir det inte små förseningar i musiken då? Jag är skit skraj för att ett år sedan så spelade jag in ett demo med triggade trummor och mickade cymbaler och det blev skitkonstigt. Inte en konstant förskjutning utan lite mer här och där?????? Helt omöjligt att få och låta bra. Sen dess har jag varit ett lågt latency freak. Måste lära mig detta. Altså vid inspelning: låg som f@n och vid mixning typ 512????????eller????

Postat
Gött!!!! har testa höja latencyn och, se på f"n det funkar. En grej jag är orolig för dock är midi-delen. När jag spelar in trummor och någon galen synth behöver jag höja för att få bort spraket. Blir det inte små förseningar i musiken då? Jag är skit skraj för att ett år sedan så spelade jag in ett demo med triggade trummor och mickade cymbaler och det blev skitkonstigt. Inte en konstant förskjutning utan lite mer här och där?????? Helt omöjligt att få och låta bra. Sen dess har jag varit ett lågt latency freak. Måste lära mig detta. Altså vid inspelning: låg som f@n och vid mixning typ 512????????eller????

Det som blir fördröjt är det du monitorlyssnar på när du gör något i realtid - alltså om du spelar på klaviaturen och tar ljudet från ett VSTi, så kommer ljudet att spelas upp med latency-fördröjningen, men på midispåret spelas det in precis när du trycker ner tangenterna. Lite svårt att monitorlyssna då, om man har 30 sekunders latency 😆 , men i så fall kan man använda ljudet från synten som en nödlösning för lyssningens skull - och tysta VSTi-ljudet.

Samma sak om du spelar in sång och har latency; Monitorlyssningen på det du gör blir fördröjd, men i ljudfilen blir det rätt så länge du spelar tajt med det som spelas upp - så om du löser lyssningen med en mixer, kan du ha 2 minuters latency (om det nu hade varit möjligt...) utan att du behöver tänka på det, så länge du inte lyssnar genom programmet.

wellhung (oregistrerad)
Postat

ok. med detta sagt så känns all snack om ljudkort med låg latency ganska meningslösa. Eller? Jag har ett m-audio audiophile 2496. Efter tre år så trodde jag att det var det som hade börjat bli gammalt eller något. Hade på latency 64 ( det lägsta jag kunde ha) och det funkade inte men bara en höjning till 256 gör jobbet bra. Och då hör jag inget knaster eller fördröjning vid ett par kanaler gura med efekter & 3 midi syntar.

Postat

Jag skulle nog i stället säga att det finns omvägar för att undvika problemen om man tvingas köra med högre latency - inte att låglatency-kort är meningslösa... 😳

Har man häftigare datorprestanda, så klarar man lägre latency än med en segare burk - och vissa ljudkort är bättre än andra på att köra med låg latency...

Postat

Om det inte är latency kan det spraka för att du höjer outputvolymen över 0dB, dvs du vet inte hur man använder kompressorn och limitern.

wellhung (oregistrerad)
Postat

jag kör alltid limiter på master out. Samt på vissa kanaler.

wellhung (oregistrerad)
Postat

anledningen varför jag tyckte det lät skumt är för att min förra dator som jag hade tre år sat det samma ljudkort i och jag hade alltid på lägsta latencyn och hade inga problem men med min nya mer kraftfulla pc så har jag fått problem. Jag byggde ihop den efter råd från datasnubbar och musiker men datorer har ju ett eget liv verkar det som.

Postat
anledningen varför jag tyckte det lät skumt är för att min förra dator som jag hade tre år sat det samma ljudkort i och jag hade alltid på lägsta latencyn och hade inga problem men med min nya mer kraftfulla pc så har jag fått problem. Jag byggde ihop den efter råd från datasnubbar och musiker men datorer har ju ett eget liv verkar det som.

Du uppdaterade kanske inte bara hårdvaran, utan även mjukvaran...? 😛

wellhung (oregistrerad)
Postat

Vissa program bara men då till äldre prog. Från logic 5 till cubase sx 1. Så inga nya release. 😉

Postat

SX1 kanske drar mer resurser än Logic5...? Kan också vara vissa plugins som inte fungerar så jättebra där. Det kan också vara problem med Hyperthreading, om du har det aktiverat? SX trivs inte så bra med det. Det ska ha blivit bättre i SX3, men är fortfarande lite opålitligt, verkar det som... 🙂

Hur ser datorn ut? Det kanske går att hitta brister där om du listar innehållet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.