Jump to content
Annons

SE kompabilitet?


wah-wah

Recommended Posts

Funderar på att köpa SE3 för att använda i min lilla hemstudio, men samtidigt behöver jag kunna flytta projekten till och från studion på jobbet där vi kör med SX.

Har inte lyckats hitta någon information som säger exakt hur det ligger till, så därför ställer jag frågan här.

Hur kompatibelt är SE med dom olika SX-versionerna?

Om jag exempelvis påbörjar ett projekt i SE, kan jag då föra över det till SX1, 2 eller 3?

Om jag gör tvärtom, kan jag då öppna projektet i SE och fortsätta jobba där?

Tack på förhand.

/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Majken! Funderade först på att PM:a dig den här frågan med tanke på dina svar i tidigare trådar, men var lite nyfiken på om fler hade labbat med dessa alternativ :rolleyes:

Ska dra iväg till jobbet och testa hur det funkar att köra SX-projekt i SE2 som vi har installerat på en av dom övriga datorerna, så får vi se hur det funkade sen!

Är kompabiliteten större i SE3 än övriga SE-versioner, med tanke på den nya motorn?

/

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det visade sig att min kollega hade köpt in SE 1.02 och inte v.2 som jag trodde 😎

Att öppna ett gammalt SX-projekt var inga problem, förutom att ReverbA inte finns med som plugg i SE. I övrigt funkade det som smort 😄

Förstökte sedan öppna ett nyare projekt som slutfördes i SX2 och då blev det tvärstopp, vilket föranleder nästa fråga:

Finns det något sätt att kringå generationsproblemet i dom olika Cubaseversionerna?

Om jag exempelvis har jobbat med SX2 på en dator och sedan vill jobba vidare i SX/SE, hur bär jag mig åt? Är det överhuvudtaget möjligt?

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag exempelvis har jobbat med SX2 på en dator och sedan vill jobba vidare i SX/SE, hur bär jag mig åt? Är det överhuvudtaget möjligt?

Njae, inte på något enkelt och smidigt sätt. Du kan ju givetvis öppna ljudfilerna men däremot inte återställa pluggar och mixerinställningar. Bäst är det givetvis om samtliga du samarbetar med kör samma version eller åtminstone samma versionsnummer.

Sedan kan jag tycka att det är direkt dåligt att det inte går att spara i ett förenklat format för äldre versioner när andra program som exempelvis Word klarar av det.

Appropå Cubase SE så finns förresten ingen version 2.0 utan endast 1.0 och 3.0.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack än en gång Majken!

Jo, det är ju en smula retligt att man inte kan jobba i fler versioner samtidigt! Kanske den detalj jag gillar allra minst med Cubase, som annars har funkat alldeles förträffligt för mig de senaste 3 åren.

Att det inte gjorts någon 2.0 borde jag ju vetat, men jag har inte haft något behov av att veta tidigare heller, så...

Finns det några ljudkvalitativa nerköp med att satsa på SE3, gentemot SX?

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några ljudkvalitativa nerköp med att satsa på SE3, gentemot SX?

Nej.. Däremot finns det massvis med pengar att tjäna.. eller spara, beroende på hur man ser på saken 😄

/Majken

Hmm, det har väl börjat gå upp för mig efter att ha läst ett av dina inlägg i en tidigare tråd 😄

Och lite snål är man ju, så det är väl inte helt omöjligt att det blir SE3 😎

Får kika lite närmare på Cubase jämförelsespec. helt enkelt!

Vill ju heller inte gå ifrån Cubase till förmån för nåt annat program av diverse skäl...

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla.

En fråga til Majken :

I det nya nummeret av Studio, står det att man kan uppgradera til Cubase SE3 från Cubase SE, LE o Cubasis vst. På hemsidan til Steinberg står inte Cubasis uppført som uppgraderbar.

Jag kjør med Cubasis Vst4 o vil garna uppgradera. Vet du nåt mer om detta ?

Takk for ett mycket bra ljudkortstest i Studio. Keep up the good work - and keep us readers happy 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...