Jump to content
Annons

Sång


bubben

Recommended Posts

Annons
Stinkey (oregistrerad)

Finns en liten bok som heter "basic Vocal Workout" av Roger Kain som förklarar allt det du vill veta om saken. Säljs på nätet från England för ca 40:-

Kommer inte ihåg adressen just nu, mne det går nog snabbt att googla fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Hur pass högt kan du komma i dagsläget? Och har du något önskvärt mål?

När du börjar komma högt så går du bara ner i styrka och sjunger desto svagare och väldigt mjukt. Falsett liknande fast du lägger inte om rösten. På så sätt bör du inte överanstränga dina stämband när du vill komma upp. Tids nog kan du möjligen få det som en naturligare övergång och komma något högre.

Fast som sagt, alla har ju olika förutsättningar och kunna sjunga högt är ju inte allt.

Killen som hanterar falsett är ju Philip Bailey! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bailey, himmla as, låter som en trumpet när han flyger upp ordentligt!

"När du börjar komma högt så går du bara ner i styrka och sjunger desto svagare och väldigt mjukt. Falsett liknande fast du lägger inte om rösten."

lite så känns det nu, fast jag vet inte, jag brukar klämma ordentligt och bli hes efteråt, känns inte så bra. F är i dagsläget det högsta jag nått, alltså väldigt höga F, men det känns som sagt fel, överansträngt.

Jag vill kunna ta super högt gärna hela pianot 🙂 nej men så mycket som det går, fast inte anstränga rösten lika mycket som jag gör nu.

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle rekommendera sånglektioner. Jag själv har börjat med det denna hösten. har bara haft ett par men börjar märka skillnad. en sånglärare ser vad du gör för fel och kollar så att du inte upprepar felen.

Jag har en kompis till mig, hon började ta sånglektioner för ett par år sedan och hon har utvecklat sin röst och register väldigt mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

bailey, himmla as, låter som en trumpet när han flyger upp ordentligt!

"När du börjar komma högt så går du bara ner i styrka och sjunger desto svagare och väldigt mjukt. Falsett liknande fast du lägger inte om rösten."

lite så känns det nu, fast jag vet inte, jag brukar klämma ordentligt och bli hes efteråt, känns inte så bra. F är i dagsläget det högsta jag nått, alltså väldigt höga F, men det känns som sagt fel, överansträngt.

Jag vill kunna ta super högt gärna hela pianot 🙁 nej men så mycket som det går, fast inte anstränga rösten lika mycket som jag gör nu.

Får man fråga varför du vill så högt? Om du ens kan utstöta läten så högt så är ju det högre än de flesta män kan. Vanliga människor är ju glada om de når så högt som en oktav under ditt soprano-F. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, fast rösten blir för ansträngd. Jag vill lära mig använda alla form av stöd på rätt sätt. Det är fint att kunna komma högt, sjunger mycket funk gospel då kan det var fint att kunna glida upp lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid testa att köpa en övnings-CD härifrån: http://www.mindvoice.com

Ingvar Bengtsson utlovar bl a utökat register...

Jag har den och har småtestat lite, tror nog att det skulle kunna funka om man är tillräckligt målmedveten och disciplinerad. Som med allt annat är det övning som gäller, och helst då systematisk sådan...Själv har jag på ett år utökat mitt register ca 2,5 tonsteg med lite systematisk övning...så det går...att man sen inte har så vacker sångröst kan man ju inte göra nåt åt... 😄

Gospel är ju en bra dynamisk sångform att hålla till i...

Lycka till

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk nedåt när du vill uppåt.... vanligtvis vill man gärna sträcka på halsen när man vill nå höga toner...då snöps luftvägen ihop aningen och resultatet uteblir... istället ska man fokusera nedåt mot magen för att hålla maximalt luftflöde i strupen... sedan är ju stöd och allt sådant viktigt....samt behålla sin naturliga röst trots besök hos sångpedagoger 😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...