Per Postat 2 oktober 2005 Postat 2 oktober 2005 Jag har via MIDI Device Manager lagt in några av mina MIDI-moduler (Roland JV-1010, Alesis DM5, Alesis Nanosynth) men hur gör jag för att de inte ska spela samtidigt? På något sätt ska jag kunna stänga av vissa kanaler för respektive MIDI-modul men går det att göra i Cubase SX2 eller krävs det att inställningen görs manuellt på respektive modul? Vore mycket tacksam för tips om detta! /Per
Claes Holmerup Postat 2 oktober 2005 Postat 2 oktober 2005 Om alla modulerna sitter kopplade på samma midiutgång, så måste de förstås ställas in så att de inte tar emot på samma kanaler - annars spelar de naturligtvis samtidigt när det skickas till de midikanaler som modulerna är inställda att ta emot på...
Per Postat 22 januari 2006 Trådstartare Postat 22 januari 2006 MIDI-modulerna sitter på samma MIDI-utgång. På Alesis DM5 är det inga problem att på modulen bestämma vilken MIDI-kanal som ska spelas upp. Frågan är om det är möjligt att skicka något kommando från Cubase SX2 så att JV-1010 inte lyssnar på en eller flera MIDI-kanaler samtidigt som övriga MIDI-moduler spelar upp dessa MIDI-kanaler? Eller kan man göra någon inställning på JV-1010? Jag har inte hittat svaret i manualen för Cubase eller JV-1010… Fortfarande mycket tacksam för tips om detta! /Per 😉
Per Postat 2 april 2006 Trådstartare Postat 2 april 2006 Med ett MIDI-interface (MIDISPORT 4x4) installerat på ljudkortets MIDI-anslutning har jag nu inga problem längre eftersom varje MIDI in och out dyker upp i Cubase som egna MIDI-kanaler (tot 4 st). Mycket bra pryl om man har externa MIDI-moduler! 😕😆😆
Fredrik Karlsson Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Du måste väl ställa tex midikanal 1 till jv´n och midikanal 2 till nanon o midikanal 10 till DM 5 an som exempel. Du kan ju naturligtvis välja vilka midikanaler du vill. Om du förstår vad jag menar? Eller har jag missuppfattat hela frågan!
Per Postat 3 april 2006 Trådstartare Postat 3 april 2006 Den ursprungliga frågan har jag ännu inte löst men med ett MIDI-interface (MIDISPORT 4x4) så har jag gått runt problemet och erhållit fyra MIDI-utgångar i ljudkortet istället för enbart ett enda. På detta sätt så kan man i Cubase ansluta fyra MIDI-modulerna till var sin MIDI-utgång på MIDI-interfacet (A-D) och man behöver inte bry sig över att skicka speciella MIDI-kommandon från Cubase för att rätt MIDI-modul ska förstå när den ska spela eller inte spela. Som tidigare så väljer man vilka MIDI-tracks som respektive MIDI-modul ska spela men nu så går signalen från Cubase via vald MIDI-utgång (A-D) enbart till en MIDI-modul så tex trummorna på track 10 spelas enbart upp på DM5 etc. Om jag tex har upp till 64 st (4x16) MIDI-tracks i Cubase så borde det fungera att spela upp dessa ljud på fyra olika MIDI-moduler. (Det borde väl fungera, måste prova) Det vore dock intressant att veta enligt ursprungsfrågan i denna tråd hur man på bästa sätt inkluderar kommandon i MIDI-tracks (troligen i början av varje track) så att man får tyst på olika MIDI-moduler. Finns det någon MIDI-guru som har ett bra svar? 😉
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Har du moduler som lyssnar på 16 kanaler var, kan du skicka sysex som bara en modul snappar upp. Annars lär du nog skicka dina channel-off -meddelanden till alla moduler. Själv investerade jag i en midisport (som nu maniskt blinkar och vibrerar som ett ont öga åt mig dagarna i ända)...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.