Jump to content
Annons

Val av processor till laptop


rocktage

Recommended Posts

Jag tänke skaffa mig en lap top för att bli lite mera mobil med mitt inspelande (Cubase sx). Frågan är då vilken processor jag bör välja. Pentium M eller Pentium 4. Har märkt att p4 är lite billigare och snabbare än pentium M?. Kollade lite på en HP dator som verkar intressant , nån som vet om dom är bra för ändamålet. Klarar man sig med en HD på 5400 rpm eller måste man använda en på 7200 rpm? Är det nån som har ett bättre förslag på dator så är det välkommet, dock så har man ju viss budget at hålla sig till oxå =)

lälnk till datorn jag är intresserad av..

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/syste...odID=5010084319

Tack på förhand

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Processor (lap top)?" /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror ju på hur petig man ska vara. Processorer tror jag är en smaksak men Pentium M processorn är ju stabil. Lägg lite större vikt på minnet tycker jag och kolla gärna runt lite på forumet, det har postats bra trådar om laptops på senare tiden där dom diskuterat för och nackdelar... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

5400 rpm räcker mer än väl men en 7200 rpm laddar ju audio-filer snabbare! Har själv en 4200 rpm och även när jag har

+20 spår uppe samtidigt så ligger Disk-mätaren och slummrar på några få procent! Att M-processor motsvarar det dubbla

mätt i P4, så att ex Centrino på 1.8 GHz är som en 3.6 GHz P4, som ofta hävdats, är överdrivet snarare lägga till 40-50%

i CPU-kraft så att PM 1.8 motsvarar ca 2.5-2.7 GHz P4! Se även till att processorn inte är Celeron® M då dessa är långammare!

Det processorns kraft är till för är att ha många pluggar i ett projekt, ju snabbare processor desto fler pluggar kan du ha samtidigt!

Om man bara ska spela in med datorn går det bra med den långsammaste processorn man kan hitta! Minne är viktigt, i synnerhet

om du ska använda mjukvarusamplers! 1GB är att rekommendera!

(Det som är på gång och riktigt intressent är AMD´s Turion med dubbla processorer för bärbara samt Intel´s Yonah 😳!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

tänk även på att pentium m är gjord just för laptops varför den är att föredra i en laptop då den drar mindre batterikraft och är svalare än en pentium 4. jag har en pentium 4 laptop och jag är inte så förälskad i den som jag var i början - det är i stort sett omöjligt att ha den i knät då den blir så varm.. som redan har sagts är ju 7200rpm på hårddisken att föredra men absolut inte nödvändigt, det hela beror ju på ditt användande!

i futuremusics laptop-special för något nummer sen fick dell inspiron 6000 väldigt bra betyg (stability 9, build quality 7, value for money 9, ease of use 8, versatility 9, performance 9)

HP's variant som var med i testet var av modellen dv1139ea fick betygen: stability 8, build quality 8, value for money 7, ease of use 8, versatility 6, performance 5. nu är det ju en annan modell än din så tro inte blint på vad jag nu har sagt. 😳

aja, är ganska säker på att om jag inte sparade för att köpa en av frosts bärbara hade jag nog satsat på en dell-maskin så det kan ju vara värt att kolla in den för din egen del?

lycka till i köpet!

edit: i testet som gjordes använde killen ett projekt där han tog en 24bits audio fil och la på 5 stycken tunga reverbplugins. om det flöt på som det skulle kopierade han filen till ett nytt spår och la på 5 till plugins...osv, osv, tills antingen hårddisken eller processorkraften tog slut; dells dator (5400rpm, 512 mb ram, Pentium M 1,73Ghz) klarade av 15 sådana spår (alltså sammanlagt 75 stycken reverb-enheter). de andra datorerna tror jag hamnade mellan 11 och 13.

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mixat endel på min Inspiron 8500, har funkat utmärkt!

då har jag iofs haft en extern FW hårddisk som datakälla (LaCie)

Då var det nog upp emot 20-25 spår med audio.

Mobile Intel Pentium 2.2 Ghz med 512 MB ram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andres2005 (oregistrerad)

Hans> Vart har du hört det där om att Pentium M är snabbare än Pentium 4? Sitter själv och väljer mellan de processorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vart har du hört det där om att Pentium M är snabbare än Pentium 4? Sitter själv och väljer mellan de processorerna.

Det är lika allmänt accepterat som att AMD (per Hz) är snabbare, frågan är snarare hur mycket snabbare, och där är formeln

dubbla Hz´n så får du motsvarande i P4 överdriven, mer lägg till kanske 40/50%! Ett sätt att mäta (tog första bästa jag fann!)

Intressant är att AMD och Pentium M ofta får exakt samma resultat om de har samma GHz-värde!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hans> Vart har du hört det där om att Pentium M är snabbare än Pentium 4? Sitter själv och väljer mellan de processorerna.

Vid samma klockfrekvens är PM nära nog dubbelt så snabb som en P4, mycket tack vare större nivå1-cache. Effektiviteten hos PM och det faktum att intel stött på patrull med att fortsätta gigahertz-racet har lett dem in på PM-spåret i framtida processorer. Man pratar inte längre megahertz, utan effektivitet per watt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänn, PM är långsammare 😄!

Lågsammare vid samma pris? Det är supersvårt att jämföra två processorer eftersom olika modeller har olika styrkor och svagheter. Generellt gäller "nästan lika snabb som en p4 vid halva klockfrekvensen".

Om en pm vore långsammare än p4 och tekniken inte höll, vore den knappast orsaken till att intel sadlar om sina framtida processorserier efter pm-koncept? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att Dells Pm datorer är ganska vettiga. Själv har jag en inspiron 8600c med Pm 1,7 som har varit hur stabil som helst. Och tyst vilket är väldigt skönt! Med tanke på att 6000 fick väldigt bra betyg i FM och min låg på topp tre hos digidesign över laptops.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, dagens laptops är fantastiska!

Har själv funderingar på stationärt men att ha en oflyttbar möbel som bara är lite snabbare känns helt meningslöst!

Synd att inte Wawes APA-44 är lite billigare, då skulle man kunna tjacka en sån och lämna stationära världen för evigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andres2005 (oregistrerad)

Angående detta med Dell. Varför ska jag egentligen välja en Dell framför en Delila eller Etana från www.dataoutlet.se? Jag står och väljer mellan Dell eller någon av dess. Någon med erferenhet från Data Outlet?

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...