Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har haft win2000 under en lÀngre tid och inte upplevt nÄgra större problem med mitt skapande i Logic Plat 5.1. Men nÀr jag hÀrom veckan fixade winXP sÄ började Logic krÄngla som fan. Hackar, stannar etc. Kan inte ens höja/sÀnka volymer i mixern medan lÄten spelas utan att dom poppar upp. Det stÄr t.ex.:

"PC AV: System overload. The audio engine was not able to process all required data in time. (-10011)"

"Error while trying to synchronize Audio and Midi.

Sample Rate 35544 recognized.

Check conflict between Logic Platinum 5 and external device."

"Error while trying to synchronize Audio and Midi.

Sample Rate 42836 recognized."

NÄgon som upplevt samma problem? Vad beror det pÄ? Vad ska man göra?

mvh/Emma

Annons
Postat

Först och frÀmst Àr ASIO ett bÀttre alternativ Àn PC AV. Vad har du för ljudkort?

Se till att ha samma sample rate pÄ Logic-projektet som Àr instÀllt pÄ ljudkortet.

44,1 kHz förslagsvis.

Postat

Tack för svaret.

Hur Àndrar jag till ASIO?

Creative Sound Blaster PCI / Creative AudioPCI (ES1371,ES1373) (WDM)

...Ă€r den enda infon jag fĂ„r fram om ljudkortet. (Är inte sĂ€rskilt kunnig som du kanske mĂ€rker)

Sample rate Àr instÀllt pÄ 44.1, men hur vet jag vad som Àr instÀllt pÄ ljudkortet?

Hoppas du har tid att svara. Uppskattas enormt.

Postat (redigerat)

Som jag misstĂ€nkte. 😛

Ladda ner asio4all-drivrutiner. Sen Ă€ndrar du det i instĂ€llningarna nĂ„nstans. Det hittar du. 😉

Sen Àr SB-korten lÄsta till 48kHz i ASIO-lÀge sÄ dÄ fÄr du stÀlla om till det.

Edit: Öh... Fast problemet Ă€r kanske inte löst för det men Ă„terkom nĂ€r du gjort ovanstĂ„ende.

Redigerat av Jocke
Postat

Har laddat ner allting nu, men hajjar inte speciellt mycket.

Vad Àr det jag ska Àndra? Till ASIO eller vadÄ? Och framförallt var? I Logic eller?

Och Àndra till 48kHz, vad menas?

Sorry... 😉

Postat

Precis, Àndra till ASIO under rullgardinsmenyn "Audio"->"Audio Hardware & Drivers. Allt ska vara urbockat under fliken "Audio Driver" och bocka i "ASIO" under fliken "Audio Driver 2" dÀr du i "Driver"-fönstret ska vÀlja asio4all antar jag. Har inte anvÀnt det sjÀlv men det ska funka fint.

Tror det dyker upp en ruta dÀr det stÄr "Relaunch" - vÀlj det sÄ laddar den in de nya drivrutinerna.

VÀlj sedan under menyn "Audio" -> "Sample rate" -> "48000" för att stÀlla om till 48 kHz samplingsfrekvens (eller vad det heter pÄ svenska).

Innan du gör det hĂ€r sĂ„ mĂ„ste du ha installerat drivrutinen. 😉

Postat

OK!

Har gjort allting du sa i inlÀgget innan. Den jobbade och tÀnkte sÄ det kÀndes som om det har förÀndrats. Förhoppningsvis till det bÀttre...

Problemet nu Àr att det inte kommer nÄgot ljud, Àr det nÄgon ytterligare instÀllning som ska Àndras eller? NÀr man öppnar arrangemangen sÄ frÄgar den om den ska Àndra de "PC AV-inspelade" grejerna till ASIO, och dÄ trycker jag ok, rÀtt eller fel?

Otroligt tack för att du orkar hjĂ€lpa en okunnig.... 😕

Postat

Det gör du helt rÀtt i. Glöm inte stÀlla om samplingsfrekvensen!

Hmm, men att det inte lÄter nÄt vet jag inte lösningen pÄ sÄ hÀr pÄ rak arm. Du fÄr spana runt lite i ljudkortets instÀllningar (liten gul högtalare nere till höger eller i kontrollpanelen kanske) eller om asio4all har nÄgra instÀllningar man kan göra. Skulle kunna vara en volymregel för ASIO-ljud eller nÄt sÄnt.

Har suttit i samma sits som du massa gĂ„nger nĂ€r jag hade SB-kort och helt plötsligt har jag "rĂ„kat" stĂ€lla in grejerna sĂ„ det funkat mer eller mindre bra, dĂ€rför vet jag hur trĂ„kigt du har det. 😉

Postat

Ja du... Nu verkar det fungera, till och med bÀttre Àn innan, mindre latency m.m. Dom arrangemang som jag redan har dÀremot, fuckar sig nÀr man Àndrar "sample rate".

En annan sak som inte ville leka med mig var winamp, how come?

Annars - tack som fan för hjÀlpen - du har gjort underverk...

Postat

Kul att höra! Fakturan Àr pÄ vÀg.

Ljudfilerna i de projekt du gjort tidigare Àr inspelade i 44,1 kHz, men du kan konvertera dom till 48 kHz. Vet dock inte bÀsta lösningen för det. Kanske bounca ut dom och stÀlla om till 48kHz dÀr?

Eller hur "fuckar" dom sig? 😆

Postat

hehe.. dom kortas ner och lÄter uppitchade..

men det funkar ju att hÄlla kvar vid 44.1 sÄ Àn Àr det ingen fara pÄ taket.

jag skickar en teckning eller nÄt som tack för hjÀlpen.

Postat
  Emma sa:
hehe.. dom kortas ner och lÄter uppitchade..

men det funkar ju att hÄlla kvar vid 44.1 sÄ Àn Àr det ingen fara pÄ taket.

jag skickar en teckning eller nÄt som tack för hjÀlpen.

En teckning eller nÄt Àr det jag behöver som mest.

Postat
  kallemio sa:
Varför ha 48khz? Àr vÀl onödigt om alla projekt redan Àr i 44?

Det Àr för att SB-korten Àr "lÄsta" till 48 kHz i ASIO-lÀge. Har för mig att det funkar i andra samplingsfrekvenser ocksÄ men sÀmre.

Postat

Jag har haft exakt samma problem fast med ett Crystal SoundFusion kort. Funderade pga det att gÄ tillbaka till Cubase..

Postat
  Andy_L sa:
Jag har haft exakt samma problem fast med ett Crystal SoundFusion kort. Funderade pga det att gÄ tillbaka till Cubase..

Vad för problem? Synkproblem?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.