Jump to content
Annons

Hårdvaruprofiler i XP Professional?

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Hej alla,

Helt ny i detta forum, tänkte inleda med en fråga som rör XP.

Jag gör musik på en bärbar dator. Prestandamässigt tror jag att den räcker till, nu skulle jag vilja optimera den för musikskapande.

Tyvärr kan jag inte unna mig lyxen att enbart använda datorn till musik, så jag funderar på att lägga upp en hårdvaruprofil för musik och optimera denna profil separat. Fungerar detta eller kommer vissa förändringar påverka hela datorn ändå?

Och vilka tips kring "tweaking" ska man bry sig om? Någon nämnde att det finns ett par viktiga justeringar man bör göra. Vilka är det?

Tacksam för lite tips och råd!

Ciao

Annons
Postat

Själv tycker jag att de flesta "tweak"-tips är mer eller mindre meningslösa - så normalt gör jag två saker och efter det så fungerar allt väldigt bra. Visst kan man krama ur någon procent mer med hjälp av diverse "tweaks", men ibland sker det på bekostnad av funktionalitet på andra ställen...

Dessa två grund-tweaks är att ställa om till bakgrundstjänster och att justera för bästa prestanda under Visuella effekter. Båda dessa saker hittas om man högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Egenskaper", fliken "Avancerat" och "Prestanda"/"Inställningar". Första tweaken finns under fliken "Avancerat" där.

Vill man testa andra "tweaks", är http://www.musicxp.net ett bra ställe att börja på - och vill man gå djupare, kan man titta in på http://www.blackviper.com .

Postat

Är det inte risk att andra funktioner blir lidande om man ändrar det där med bakgrundstjänster?

Själv har jag gjort den andra tweaken, alltså man tar bort en del grafisk kosmetika. Jag vet inte om det gör nån större nytta men jag kan i alla fall ärligt säga att jag inte saknar kosmetikan.

Postat

Anledningen till att man skall ändra till att prioritera bakgrundstjänster är om jag inte missminner mig att ASIO drivrutinen är just det. En bakgrundtjänst alltså, och det är betydligt viktigare att den prioriteras än något program. Men jag kan ha fel.. kanske.. 😎

/Majken

Postat

De flesta tjänsterna startas väl av windows?

Stänger du av dem i en profil är de väl avstängda i andra profiler också.

Det bästa är isåfall att installera ytterligare en windows kopia så att du får välja vid bootning.

Då kan du stänga hur många tjänster du vill.

/Mats

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.