Jump to content
Annons

En house/lounge låt!


Recommended Posts

Hej!

# LÅTNAMN: Saturday Morning

# ARTIST/GRUPP: Mr.E & A Sonnet

# GENRE: House/lounge?

# LÅTLÄNGD: Runt 6 minuter

# KOMPOSITÖR: Lidström/Söderlind

# PRODUCENTER: Lidström/Söderlind

# EV. MEDVERKANDE: En bas en gitarr och massa mjukvara+ en dator

# INSPELNINGSÅR: 2005

# FORMAT: Mp3

# STORLEK: Runt 7 Mb kanske

# STATUS: Färdig Produktion

Dags för en ny låt såhär i början av höstmånaden! Denna gången ett nytt samabete med en polare som är lite mer musikaliskt skicklig än vad jag är! Låten blev en blandning mellan house och lounge och finns att ladda ner här:

http://www.lidstroem-productions.se/ klicka media!

eller här:

www.lidstroem-productions.se/media/audio/Mr.E_&_A_Sonnet_-_Saturday_Morning_(Original).MP3

Kommentarer är alltid välkommna! Bra eller dåliga kvittar bara det är kommentarer!

Nu är ju jag inget proffs så ni får ha lite överseende. Inspiratioen kommer lite från Spånka/Mylo även om det är miltal till deras kvalitativa produktioner 😛

//Erik L

Redigerat av EricLidstroem
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wow, här finns några riktigt bra prylar som försatte mig i ett harmoniskt lugn!

Ska man pillra i saker så blir det så som följer:

-det är lätt att fastna i loopar utan variation, men det behöver inte vara något fel. Men då krävs det att det händer saker runt omkring. Har man flera loopar som går på utan att förändras, bör man ha något som livar upp lite. Har själv dessa problem i avsaknad av midikeyboard 😆 Det jag tänker på först är att man kunde variera basen lite. Om loopackorden t.ex. går mellan C och G (C där uppe och G där nere...om du hajar), testa att istället för att låta basen följa ackorden ner, lägg upp den på höga G, eller kanske rentav ett E. Ljudbilden blir helt annan. Sen kan du också hitta någon bas som rör sig mer och inte ligger på samma ton.

-orgel/elpianoljudet känns lite för elektroniskt, hårt och onyanserat. Kanske ett annat ljud.

-myser vid 02.55....😉

-breaken/hacken vid 01.45 och framåt en bit, känns lite felplacerade, både taktmässigt, men också att du har byggt upp låten mot något helt annat känns det som. Jag förstår effekten du vill åt, men de känns inte bra mellan uppbyggnaden och det "beatlösa" partiet efteråt. Kanske senare i låten? Och inte så "hårda" klipp och få dem jämnare och mer synkade? Funkar bra i 05.55

.jag har en viss kärlek till en höga stråkslingor som ligger som en bordun (bordun= En ständigt klingande referenston som ledsagar en melodi). Vore snyggt med en sådan i någon skön försiktig slinga.

Slutligen, en lång låt som skulle behöva lite mer variation i sig främst genom att variera loopar och ackordmelodier för att det inte ska bli för enformigt.

Men jag gillar det skarp och det märks att du har koll på genren! NAJS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt!! 😉 Men jag skulle korta ner den ganska mycket om jag var er, men det är coolt!

Gillade elpianot i starten av låten som fan! Duktigt! 😆

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

bra låt..

när det gäller sån här musik eftersträvar jag dock lite cleanare sound. Då menar jag att det ligger lite väl mycket mattor och plink o plonk hela tiden. Testa skala av lite o hitta svänget utan en massa grejor.

Testsa lägga 9or på ackorden o se hur det låter.

/bastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för de utförligas reciensionerna! Mycket roligare att få kommentarer av folk som är insatta i inseplning och produktion!

Jag ska ta kommentarerna i beaktning!

Angående ljudet så håller jag med att det kanske blir lite "mycket" ljud på en gång, det är lätt att det blir rörigt då!

Och ja baslinan kunde blivit meravairerad. Fastande lite till acorden som ni sa, men på ett visst sätt blir det lite mera driv i låten då kanske (den maler på).

Ljud "svängningarna" (försöket till att få det att låta som en dj som leker med volymen) var ett litet test mest. Det kanske passar bättre på slutet än i mitten av låten.

Men förvänta er mer låtar i denna stilen, asroligt att leka med lite gitarrer och liknande!

Någon med mer kommentare?

Cheers

//Erik

PS. Ska kommentera andra låtar nu så man bygger upp lite respekt här i forumet 😄

DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att du sysslade med house. 😄

Har sagts innan, men definitivt lite mer avskalad... lite mer shufflade hihats för att skapa mer sväng kanske. det där volym-klippningarna passar inte in kör ett filter ist. hade gärna hört en lite snärtigare kick

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

låten ger en skön harmoisk känsla :rolleyes:

Jag håller med folk ovan för ^^

trummorna behöver du jobba lite på, men fixar du dom så är det en kanon låt 😕

tycker elpianot i början håller igång lite för länge dock.

Ohh tycker om hur du använder gate effekten! Coolt!

Gitarren är oxå jävligt skön!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt! Det som stör mig är att det loopas lite väl mycket. Vad sägs om att inte loopa precis samma slinga hela tiden. Variera! Och ta för bövelen bort klippeffekten runt 1:45. Jag började på allvar anta att det var något fel med spelaren!

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp!

Trevligt house groove.

Efterlyser lite mer variationer i uppbyggnaden av låten. Brake't en liten bit in är enligt min smak för långt samt att man tappar lite av det sköna chill gunget under det. Försök att behåll nått från partiet innan brake't så kommer inte "plinkpianot" in lika abrupt samt att du då inte heller tappar groovet. Dra ner padsen lite så att beatet får lite mer spelrum och frammåtdriv.

Känner åsså att volymåkandet inte är 100 heller.

Ge det hela lite mer mix tid så har du nått sköönt.

Groove On // Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...