Jump to content
Annons

Hjälp ang. licensiering av låt


infinitebeat

Recommended Posts

Hej!

Är helt grön inom detta område så jag behöver lite rekommendationer från er som är mer inne i gamet. Har precis fått två frågor från ett amerikanskt skivbolag angående licensiering av en mina låtar och remixande. Jag har för tillfället inga kontrakt med något förlag eller skivbolag. Vad ska man svara på följande:

"When you license 1 original song to a compilation, how much do you charge?"

- Antar att dom menar procentsatser...eller? I så fall vad är rimligt?

och nästa fråga lyder:

"How much do you charge for a remix?"

- Senaste remixen jag gjorde åt dom inbringade 1000 dollar, men det var genom en tävling som dom anordnade. Vad är rimligt?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Är helt grön inom detta område så jag behöver lite rekommendationer från er som är mer inne i gamet. Har precis fått två frågor från ett amerikanskt skivbolag angående licensiering av en mina låtar och remixande. Jag har för tillfället inga kontrakt med något förlag eller skivbolag. Vad ska man svara på följande:

"When you license 1 original song to a compilation, how much do you charge?"

- Antar att dom menar procentsatser...eller? I så fall vad är rimligt?

och nästa fråga lyder:

"How much do you charge for a remix?"

- Senaste remixen jag gjorde åt dom inbringade 1000 dollar, men det var genom en tävling som dom anordnade. Vad är rimligt?

/Micke

Jag tror till at börja med att det rör sig om en summa och inte procentsats men jag kan ju ha fel. Du kan ringa till STIM och prata med dom, men annars så får du nog dra till med en summa som du själv tycker verkar rimlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

"When you license 1 original song to a compilation, how much do you charge?"

Konstig fråga, du driver ju ingen label.

Om någon vill ha din låt på en samling är det bara att skriva kontrakt - nån licensiering är det ju inte tal om.

Om du levererar färdigmastrat och klart ska du ha en hög royalty.

Eftersom det handlar om en samling är det inte lika lätt att säga precis vilken procentsats det handlar om, men ett vanligt dansmusiksläpp (för det är det antar jag?) ska du ha 10-30 % royalty på, beroende av vilka kostnader bolaget har rätt att dra av.

"How much do you charge for a remix?"

Kläm till med ett pris du anser rimligt.

Är det en stor artist du remixar? Stort bolag? Anpassa!

Eftersom jag gissar att du inte är jättekänd - tänk dig någonstans 1-10 kkr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...