Jump to content
Annons

Så mycket i huvudet så lite på pappret..


Fattaren

Recommended Posts

har en del musik i huvudet, har skrivit ner texter med accord, men i mitt huvud vet jag exakt hur det mesta ska låte färdigt, problemet är bara att jag spelar bara gitarr och sjunger, så hur ska man göra för att förmedla (på ett enkelt sätt) till andra som kan spela in åt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen till forumet, Fattaren.

Det där problemet låter ju som om det kan avvärjas med en liten hemstudio, i all enkelhet. Där kan du ju lira in gitarren och sjunga in. Sen slaskmarkerar du trummor, bas etc som det skall spelas. Kan ju lösas med en billig funktionabel mjukvarusynt. detta alternativ kostar ju lite deg, men förutsatt att du redan har en ok dator så ska det inte behöva rusa iväg.

annars är det ju noter som gäller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du själv vara med vid inspelningstillfället och är bra på att förklara och kommunicera så kommer noter funka alldeles utmärkt. Ska du inte själv vara med så spela in en slaskdemo på låten först...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen!

Jag håller med om att en liten hemstudio kan vara en bra lösning för att få någonting att spela upp för folk man skall jobba med. De program du behöver börjar lite under 1000kr. Om du har en Mac så skickar de nuförtiden med GarageBand som jag tror är helt ok. Skall du göra inspelningar där du spelar live till sådant du redan har spelat in så blir det troligen nödvändigt med nytt ljudkort också, men kan du nöja dig med att spela in sång och gitarr i en tagning så kan du få helt ok (läs ganska dåliga) inspelningar med vad du redan har i datorn.

Alternativet till noter är förståss att lita på de du jobbar med. Eftersom du redan har sångmelodin och ackorden så är det inte särskilt svårt för en kompmusiker att fatta vad du försöker göra. Om du dessutom pratar med dem om vad du hade tänkt dig så skall det säkert gå bra. Jag tycker själv det är roligare att jobba med någon om jag får vara med i den skapande processen. Kör man 100% noter så har man ju makten att skrika "du spelar feeeeel" när någon tester nåt nytt. Frågan är alltså om man vill vara BigBoss eller bandkompis.

Jag spetsar naturligtvis till det. Poängen är att det är roligt att både bassister och klaviaturspelare klarar sig utmärkt med att veta ackord, melodi och genre. Trummisar klarar sig bra med genre, låtstruktur och tempo.

Det var det optimistiska svaret 😄 Det taskiga svaret är att om du vill få det exakt som du har tänkt dig måste du själv kunna behärska hela kedjan - ända från att spela alla instrument till att mastra resultet.

Mycket lycka till och säg till om det var fel svar 😳 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...