Jump to content
Annons

NÄtverka ihop datorer


ericer

Recommended Posts

Någon som har råkat ut för att projekten blir för tunga och belastningen går i taket ????

Nu har jag lessnat på detta. Efter att ha skaffat nya datorer som ändå bara kroknar så tänkte jag klura lite på om man inte kunde koppla ihop dessa så att de fungerar som "ett enda Cubase".

Har planerat att köra MIDI och ljud i ett och samma LAN, eftersom jag vill minimera kabeldragning och annat stök. Har läst lite på wäbben om fx teleport, MIDIoverLAN mm mm, men inte riktigt kunnat hitta den "optimala" (om den finns) konfiggen. Någon som har några bra tips på hur man sätter upp 2-3-4 PC's ?? Gärna med några handfasta tips och råd.

hadesåbra

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase f r o m VST5 (?) har väl något som kallas för "System link" som möjliggör att flera datorer kan dela på belastningen. Fanns en artikel i något äldre nummer av Studio om detta. Kontakta Olsberg så kan han säkert erbjuda en kopia av artikeln mot en symbolisk summa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju Steinbergs egna produkt V-stack som du kan kolla in.

..Som jobbar via systemlink - S/Pdif, vilket som Hackeman säger, kräver 2 digitalanslutningar - 1 i varje dator.

Håller själv på o kopplar upp systemlink men har inte köpt kabeln ännu 😛 .. *ehrm**..vilket jag ska göra snarast..

Slänger kanske upp en ny tråd med info om hur det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hubben hemma är bara 10 Mbps men det kanske går ändå.

Hehe, såg följande på några sidor längre fram på fx teleport's hemsida:

Use 100MBit or 1Gbit network adapters with support of Full Duplex mode. Ensure that Full Duplex mode is enabled on all your adapters.

Use switches instead of hubs.

Ser inte lovande ut. Sicken bra ursäkt för att köpa ny switch 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...