Jump to content
Annons

köpa mer minne till burken

Recommended Posts

chroffa (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag har en p4 2,5 GHz med 512mb minne. Nu tänkte jag om jag billigt skulle vilja förbättre den lite så skulle man kanske kunna utöka minnet, nu när sånt blivit så billigt. Frågan är nu hur mkt ett extra (om jag nu har en minnesplats ledig =S) minne på 512 mb skulle göra för att öka prestandan?

Annons
Postat

Jag upplever en STOR skillnad. Man kan ha fler ljudbibliotek igång samtidigt, fler effekter på varje kanal om man känner ett behov av det.

Den stora skillnaden är att datorn "slipper" mellanlagra lika mycket på hårddisken under körning, vilket leder till att det blir mindre "hackigt" att arbeta med lite tyngre projekt. Dessutom sparar man en del hårddisksrassel också :-)

Om du kör Windows XP med service pack 2 kommer skillnaden i upplevelse att vara GIGANTISK.

/Peter

chroffa (oregistrerad)
Postat
Jag upplever en STOR skillnad. Man kan ha fler ljudbibliotek igång samtidigt, fler effekter på varje kanal om man känner ett behov av det.

Den stora skillnaden är att datorn "slipper" mellanlagra lika mycket på hårddisken under körning, vilket leder till att det blir mindre "hackigt" att arbeta med lite tyngre projekt. Dessutom sparar man en del hårddisksrassel också :-)

Om du kör Windows XP med service pack 2 kommer skillnaden i upplevelse att vara GIGANTISK.

/Peter

Perfekt! Precis så som jag hoppades att det skulle kunna bli! Men varför just sp 2? jag har inte installerat det än. Skulle det göra skillnad mellan Xp sp1 och 2?

Postat

WinXP Service pack 2 innehåller många bra uppdateringar till operativsystemet framförallt gällande säkerhet. En nackdel är att det slukar en del extra internminne också, bl.a. pga extra bakgrundsprocesser som körs. Detta är mindre kul om man sysslar med musik... för man vill ju inte kompromissa med andra processer när musikprogrammen är igång.

Jag kör en ren WinXP SP1 partition för musik och använder WinXP SP2 partitionen för att surfa på internet samt allt annat man gör vid datorn. Min musikpartition har inte några drivrutiner till nätverket installerade och på så sätt blir den helt stand-alone.

/P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.