Jump to content
Annons

Ny dator!


El Paco

Recommended Posts

Såg för en tid sedan en på forummet som skulle köpa en dator Inet. Ska nu göra samma sak och det blir en ungefär likadan dator, men inte riktigt. Hans(eller hennes) fick bra "kritik" vad säger ni om denna?

Intel Pentium IV 540J 3.2GHz 2 255 kr

2x1024MB DDR2 PC4200 240-pin, 533MHz 2 470 kr

2x1024MB DDR2 PC4200 240-pin, 533MHz 2 470 kr

Sparkle Geforce 6600 128MB NoFan 1 125 kr

74.0GB Western Digital Raptor, 10000rpm 2 000 kr

200GB Seagate Barracuda 7200.7 8MB 995 kr

Nec ND-3540 16x Dual Layer OEM Svart 495 kr

Windows XP Home SP2 Svensk OEM 930 kr

M-Audio Delta 1010LT 1 995 kr

--------------------------------------------------------------------------------

SUMMA 12 708 kr

MOMS 25% 3 177 kr

TOTALT 15 885 kr +ljudkortet

Svara gärna på både prestanda och prisvärdhet!!! Det är Cubase SX 3, ganska mycket VST saker(Legacy, Broomstick m.m.) som datorn måste klara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tja min fråga är moderkortet . helt klart det viktigaste i min mening i övrigt kan du nog leka hårt. min dator är rena snigeln gämfört med detdär och den är kraftigare än vad jag behöver Än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderkortets chipset är extremt viktigt. Se till att det inte är nVidia4/SLI. Sådana moderkort har inte ens de värsta proffsen fått att fungera med musikapplikationer ännu... 🙂

Jag ställer mig också lite frågande till WD-hårddisken. Varför en 10000RPM-disk som kommer att väsnas ganska och inte ger så mycket bättre prestanda som priset antyder...?

Jag hade kört med två Seagate-diskar i stället. Behöver du högre hastighet, så blir det både snabbare, billigare och mer utrymme om man slänger in två 7200RPM-diskar i Raid0, än om man kör med en 10000RPM... 😉

Se också till att sätta in en bättre CPU-fläkt än originalkylaren, som brukar väsnas ordentligt. Kör med en lämplig modell från Zalman eller Arctic Cooling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Moderkortets chipset är extremt viktigt. Se till att det inte är nVidia4/SLI. Sådana moderkort har inte ens de värsta proffsen fått att fungera med musikapplikationer ännu... 🙁

Jag ställer mig också lite frågande till WD-hårddisken. Varför en 10000RPM-disk som kommer att väsnas ganska och inte ger så mycket bättre prestanda som priset antyder...?

Jag hade kört med två Seagate-diskar i stället. Behöver du högre hastighet, så blir det både snabbare, billigare och mer utrymme om man slänger in två 7200RPM-diskar i Raid0, än om man kör med en 10000RPM... 😉

Se också till att sätta in en bättre CPU-fläkt än originalkylaren, som brukar väsnas ordentligt. Kör med en lämplig modell från Zalman eller Arctic Cooling.

"Extreme P4 är byggd med det allra senaste från Intel. Moderkortet är ett Elitegroup PF4 Extreme med Intel 915P-chipset som stödjer Intel CPU:er med 800MHz FSB för socket 775. PF4 Extreme är utrustat med bla. PCI Express, USB 2.0, Firewire, S-ATA RAID, GB LAN & 10/100 LAN och 8-kanals ljud. Tillsammans med en svart diskettstation och ett nätaggregat på 350W från FSP är det monterat i ett stilrent CoolerMaster Centurion 5B-kabinett."

så här stod det på inets hemsida. Det ser väl inte ut att vara nVidia4/SLI eller?(jag kan egentligen inget om sånt här)

Hade en Seagate från början men en på inet rekommenderade den där 10000rpm istället. skulle tydligen vara mycket snabbare som systemdisk. eller så ville han bara tjäna pengar 😉

Vad innebär det att jag ska fixa två diskar i Raid?

Ok, ska kolla upp det där med kylningen

tack för svar

Redigerat av El Paco
Link to comment
Dela på andra sajter

Moderkortets chipset är extremt viktigt. Se till att det inte är nVidia4/SLI. Sådana moderkort har inte ens de värsta proffsen fått att fungera med musikapplikationer ännu...

Det tycks faktiskt finnas ett Nforce4 för AMD som funkar bra. Tyvärr är det dock Nforce4 Pro som endast finns till dual Opteron systemen. Men har man aldeles för mycket pengar så går det att bygga ett fungerande Nforce4 system iaf 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

vad det gällert hårdisken vill jag på stå att det faktiskt är motsatt vad Claes säger två paralella diskar blir snabbare när man kör stora data strömmar men så länge man inte har ett driver kort med mycket ram kommer det att gå fortare med den snabba disken beroende på att söktiden är mindre än hälften och det är just hoppandet mellan fragmenten som tar tid. data flödet kommer nog räcka långt med en enkel disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad det gällert hårdisken vill jag på stå att det faktiskt är motsatt vad Claes säger två paralella diskar blir snabbare när man kör stora data strömmar men så länge man inte har ett driver kort med mycket ram kommer det att gå fortare med den snabba disken beroende på att söktiden är mindre än hälften och det är just hoppandet mellan fragmenten som tar tid. data flödet kommer nog räcka långt med en enkel disk.

Du kanske missförstod mig... Jag menade att det är bättre och billigare att ersätta den ensamma 10000RPM-disken med två Raid0-kopplade 7200RPM-diskar. Självklart ska man ha separata diskar till systemet och audio, så min tanke var definitivt inte att låta två Raid0-kopplade diskar ersätta två separata.

En 10000RPM-disk kommer inte i närheten av samma prestanda som två 7200RPM i Raid0.

Själv har jag en disk till system och program, en disk till audio och två Raid0-kopplade diskar för alla ljudbibliotek... 😄 Samtliga självklart Seagate NCQ S-ATA med 8MB cache. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag snor tråden lite grann bara. Men jag funderar över detta med chipset. Jag sitter på AMD med nForce2, det verkar fungera alldeles utmärkt!

Vad är det som skulle vara problemet???

Det är bara nForce4 med SLI som strular.

nForce2 ska det alltså inte vara några problem med - men det har du ju märkt själv redan... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag snor tråden lite grann bara. Men jag funderar över detta med chipset. Jag sitter på AMD med nForce2, det verkar fungera alldeles utmärkt!

Vad är det som skulle vara problemet???

Det är bara nForce4 med SLI som strular.

nForce2 ska det alltså inte vara några problem med - men det har du ju märkt själv redan... 😲

puh, tänkte änna det, så jag inte behöver knalla iväg och köpa nytt mobo 😄

Vad är det som händer med nForce4/SLI chip då? Har aldrig riktigt förstått det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hej . nej det var inte ett missförstånd . du har alldeles rätt i att data flödet blir strörre men fortfarande kommer det att ta längre tid för de vanliga diskarna att hitta och starta upp läsningen för ett gäng år sedan hadde jag lliknande tankar där uv scusi fullständigt sopade mattan med raid trots att minnet och storleken var större det är främst läsning jag tänker på. idag behöver vi inte det gamla systemet eftersom det snabba diskarna har bytt till serial ata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...