Jump to content
Annons

trummor som saknar tryck


Escalier

Recommended Posts

har skrivit lite om det här tidigare, och jag har aldrig upplevt att ljudet har blivit så platt och kallt. jag progar mina trummor i cubase-battery och använder mig av DFH som samples. jag har panorerat:

hihaten 20% vänster

ride 20& höger

virvel, center

kaggar, center

pukor-20%höger,20&vänster

crash/symbaler, panorerade jag lite olika

på allt avnände jag mig av lite reverb och la på en multibandskompressor.

hur ska jag få trummorna att låta fylligare? någon som har tipps på hur dom brukar mixa trummorna??

saken är att jag använder mig av technokickar också och den har jag jobbat med ganska länge så den kicken har ett sjukt djup i sig, jag är 100% nöjd med den kicken men sen blir det en så otrolig skillnad mellan techno kicken och den vanliga kicken...

vad ska jag göra för att fixa trummorna? hur ska jag tex placera dom gämförelse med resten av instrumenten..som består av analoga syntar , gitarrer, bas sång.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör du multibandskompressor på hela paketet, eller på varje kanal?

För lite mer fläsk i kaggen brukar jag själv lägga följande i insertkedjan:

1. Eq. (Höjer rejält runt 7,5 khz, och skär ganska hårt vid 250 hz... för lite extra fläsk kanske en liten bulle omkring 60 hz) ... detta beror naturligtvis på materialet du utgår ifrån.

2. Kompressor. Gärna en UAD - 1176:a eller annan "vintageemulering" ... upp med volymen på lyssningen och ratta fram fläsket.. (inte för snabba attacktider bara)

Om du fortfarande inte är nöjd kan du kanske låta ditt baskaggespår trigga en sampling som du gillar och sedan använda dig av båda i mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Laborera med flera reverb och EQ.. det finns mycket man kan göra för den subjektiva upplevelsen... jag använder ibland tre olika reverb..typ 1 ambiensprogram, 1 litet torrt rum med kort efterklang och 1 stor Hallpatch på 3,5sekund ibland även mycket korta delayer som simulerar mycket små rum... ( då slipper man allt kladdet från sämre reverbalgoritmer 😛 )sedan blandar man dem lite olika beroende på var i rummet man vill ha de olika trumljuden... ett fint trick jag börjat använda mycket på senare tid är att panorera reverbet åt samma håll som själva ljudet.. ( i Cubase är det en piece of a kaka )

Testa får du se om du inte redan provat...

angående "technokicken"..den har nog mycket mer fläsk mellan 80 - 1200hz än vad superiorkickarna har.. där de jag lyssnat på har ett markerat klick och sedan i princip ingenting förrän 70hz och neråt i botten.. då får du plats med mycket feta gitarrer o annat bös.. som di därninga hårdrockarna brukar gilla 😄

Lycka på.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

grejen är att jag har triggat skiten redan! ljuden i säg är bra, men saknar liksom den fylliga kännslan, låter mer som jag vet inte vad, höjer man kaggen desutom så klipps ljudet. vill få trummsättet att låta maffiggare...ett bra exempel på ett roligt mixat trummsätt är soilworks nya platta...ganska skönmix,,,jag som ivanliga fall inte alls gillar dom, men gillar verkligen deras trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

grejen är att jag har triggat skiten redan! ljuden i säg är bra, men saknar liksom den fylliga kännslan, låter mer som jag vet inte vad, höjer man kaggen desutom så klipps ljudet. vill få trummsättet att låta maffiggare...ett bra exempel på ett roligt mixat trummsätt är soilworks nya platta...ganska skönmix,,,jag som ivanliga fall inte alls gillar dom, men gillar verkligen deras trummor.

Om du gillar soilworks trummljud bör du nog vara försiktig med reverben.

Men vad gäller deras kagge så är väl inte den sådär überfläskig? tänkte att de stampar dubbelt ibland och då är det sällan en bra idé med fläskig kagge.

Även om din kagge redan är triggad så finns det väl inget som säger att du inte kan lägga till ännu en kagge som styrs av den första?

(Peter Tägtgren gör sådant med jämna mellanrum på sina produktioner)..

Har för mig att han berättat att han använt sig av både "metalkick" och "technokick" samtidigt i samma låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om din kagge redan är triggad så finns det väl inget som säger att du inte kan lägga till ännu en kagge som styrs av den första?

(Peter Tägtgren gör sådant med jämna mellanrum på sina produktioner)..

men om peter gör så finns det ju ingenting att komma med. ska pröva lägga en till kick på kicken:P mer tipps? typ om hur man ska lägga trummorna, hur placerar man dom?då menar jag som ett färdig spår....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Har du lagt på andra instrument eller håller du bara på med

trummorna eller? Man kan lätt flippa när man bara mixar

trummor och gör så att det tar upp hela ljudbilden.. gör

en slaskmix å släng på lite grejer som bas och gitarr.. då

känns det som att trumljudet ändras.. därefter är det bara

å se om baskaggen verkligen ska vara sååå fet

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

men om peter gör så finns det ju ingenting att komma med.

😄 ?

Vad menas?

Tanken med det hela som jag trodde var självklar är att du kan skära bort lite botten från metalkicken och använda dig av en del av technokickens botten. (som du naturligtvis redan skurit i de övre registren),

Edit --> Glömde att påpeka att det kanske kan vara en idé att experimentera lite med technokickens decaytider ifall du vill prova, med tanke på att metalkicks i vanliga fall brukar vara lite "kortare"

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lagt på andra instrument eller håller du bara på med

trummorna eller? Man kan lätt flippa när man bara mixar

trummor och gör så att det tar upp hela ljudbilden..

ska väl fixa nått klipp, men har ingen koll på hur man postar upp. alltså jag sitter med färdigmixade syntar redan på trummorna..så det är ju inte tomt....men jag känner att trummorna saknar botten känns så otrolig hi och sen bara mid....low frekvenserna är inte så dominerade även fast att jag har laggt på massa sånt och triggat. funderar på hur jag ska fixa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med det hela som jag trodde var självklar är att du kan skära bort lite botten från metalkicken och använda dig av en del av technokickens botten. (som du naturligtvis redan skurit i de övre registren)

jasså...så du menar bara att jag ska sampla in technokicken på dom vanliga trummorna.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lagt på andra instrument eller håller du bara på med

trummorna eller? Man kan lätt flippa när man bara mixar

trummor och gör så att det tar upp hela ljudbilden..

ska väl fixa nått klipp, men har ingen koll på hur man postar upp. alltså jag sitter med färdigmixade syntar redan på trummorna..så det är ju inte tomt....men jag känner att trummorna saknar botten känns så otrolig hi och sen bara mid....low frekvenserna är inte så dominerade även fast att jag har laggt på massa sånt och triggat. funderar på hur jag ska fixa det.

Släng upp på nån annan server och skriv in länken här bara.. eller posta i demoinspelningar eller nåt.

förresten.. har du gjort nåt bas-spår? det är inte skoj att slänga på en jättefet baskagge och när du sedan lägger på en fet bas, så krockar dom å låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med det hela som jag trodde var självklar är att du kan skära bort lite botten från metalkicken och använda dig av en del av technokickens botten. (som du naturligtvis redan skurit i de övre registren)

jasså...så du menar bara att jag ska sampla in technokicken på dom vanliga trummorna.....

Ex.

Kör metalkicken som vanligt, men skär bort lite bas på den eftersom du gillar bottnen bättre i technokaggen.

Ta technokaggen och lägg den på ett annat spår, men trigga den med metalkicken så att de spelar samtidigt och börja skära bland de frekvenser som redan finns hos metalkicken.

Och ifall technokicken skulle visa sig ha längre "sustain" än metalkicken så får du plocka fram en plugg som låter dig styra decayen på technokicken och på så sätt korta ned den till samma längd som metalkicken.

Och så vips... fläskig kagge ... med botten tagen från en technokick och mid och diskant från en DFHkagge.

(båda spåren spelar samtidigt naturligtvis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med det hela som jag trodde var självklar är att du kan skära bort lite botten från metalkicken och använda dig av en del av technokickens botten. (som du naturligtvis redan skurit i de övre registren)

jasså...så du menar bara att jag ska sampla in technokicken på dom vanliga trummorna.....

Ex.

Kör metalkicken som vanligt, men skär bort lite bas på den eftersom du gillar bottnen bättre i technokaggen.

Ta technokaggen och lägg den på ett annat spår, men trigga den med metalkicken så att de spelar samtidigt och börja skära bland de frekvenser som redan finns hos metalkicken.

Och ifall technokicken skulle visa sig ha längre "sustain" än metalkicken så får du plocka fram en plugg som låter dig styra decayen på technokicken och på så sätt korta ned den till samma längd som metalkicken.

Och så vips... fläskig kagge ... med botten tagen från en technokick och mid och diskant från en DFHkagge.

(båda spåren spelar samtidigt naturligtvis)

tacktack! helt underbart kommer bara bli sjukt tokig när jag måste trigga kaggen............har jobbat med technokicken i flera år nästan och gått igenom ilka filter så jag minns inte riktigt hur fan jag gjorde sist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör du väl lite som du känner för, men se för baloo's skull till att technospåret är pannat likadant som rockspåret.

När jag rattar själv brukar kagge och virvel hamna i center, hh halvt höger, ride halvt vänster, OH fullt utpanorerat åt varsitt håll (stereo) och pukor som de sitter i trummsetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo grejen är ju ganska rolig..eftersom att technotrummorna alltid centreras ...det är det viktigaste i typ trans sen så lägger vi ju på knorrar och movingpads lite här o var. grejen är kanske så att jag inte behöver exportera ut varenda ljud för sig...och kan kanske köra ut alal symbaler för sig och sen virvel och sist kagge....det blir ju lättare, men blir det så mycket sämre,,jag har ntidigare gjort så...men ville köra lite overkill.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o hå.. kika här om du tänkte ladda upp en MP3:a med din musik..det är lättare att hjälpa om man får höra hur det låter...

Lägg upp din musik demosidan - Olsberg bjussar på utrymmet.

Personligen tror jag att brojd är inne på rätt spår angående att använda EQ lite mer... största boven om man inte får fram trycket i botten på kicken...eller basen brukar vara en massa pad's, fetmycket reverb o annat klafs som sabbar det subsoniska intrycket. skär du bort allt annat än technokickens botten ska du få se på gröna småjävlar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...