Jump to content
Annons

Thimmie Englund - du kommer aldrig att bli min


Funkar första reason-försöket?  

26 röster

  1. 1. Funkar första reason-försöket?

    • *5 - Ja, jädrans vad bra!
      8
    • *4 - Mycket bra men lite att jobba på.
      4
    • *3 - Helt ok
      3
    • *2 - Nja...
      3
    • *1 - Lägg ner, du kommer aldrig att lära dig Reason
      2


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Du kommer aldrig att bli min

* ARTIST/GRUPP: Thimmie Englund

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 2:53

* KOMPOSITÖR: Thimmie Englund

* PRODUCENT: Thimmie Englund

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2,64 MB

* STATUS: Skiss/testversion

* LÅTLÄNK: Du kommer aldrig att bli min

Ujuj! Det här är min FÖRSTA produktion jag gjort i Reason. Ni får hånskratta och hata det. Det är bara en skiss, ett sätt att lära sig programmet. Kommentera gärna båda produktionen och låten - tack!

Jaja, lyssna om du vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grahn//

Jädrans kul att du gillar låten! 😳

Rockypop//

Hehe... jo, jag har tänkt att försöka lära mig Reason. Det är ett gött program!

Ska kolla in osynken!

Tack för kommentarerna! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Som skiss - utmärkt. Mer än utmärkt. Gillar Dina pauseringar, Dina harmer och oväntade melodival. Av någon anledning hör jag lite Prefab Sprout glimma till lite här och där, speciellt i refrängen. MacAloon-fan, yes? Ingen dum influens isådanafall. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nad Sylvan//

Prefab Sprout? MacAloon? Ringer ingen klocka... Vad är det för oväntat med melodin?

Tack för kommentarerna!

(e)qualitymusic//

Kul att du gillar det! Proffsigt? Jag lyfter på hatten. Är det inne med oktavstämmor? Jag tyckte det lät för tunt med bara den låga och jag ville inte lägga en vanlig tersstämma tex, så det fick bli en oktav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Thimmie, Grymt skön låt.. Jag gillar när det är lite ovanliga melodislingor, skönt gung. Jag sparar denna på playlisten för vidare lyssning. Bra jobbat 😆

Det enda jag störde mig lite lite lite, på var dubben på sången ibland. Dubben sticker ut lite här och där, vet inte om det kanske bara behövs klippas till lite så det ligger rätt med lead sången.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Myrli//

Hoppla!

Tackar och bockar! Jag fattar inte vad det är för udda med melodislingan, Nad Sylvan sa det också. hehe... förvirrande! 😆

Jag antar att du hakat upp dig på stämman i andra refrängen? Jag gjorde inga dubbningar på sången nämligen. Stämman går inte riktigt i samma rytm som leaden. Det är medvetet. 😛

Simma lungt mannen!

Link to comment
Dela på andra sajter

De här va bra! Tycker att den låter klar redan.

Kanske är låttiteln lite väl lång...förslag "Aldrig min" eller "För aldrig min"

Åh, gött! :rolleyes:

Tja, låttitlar är alltid svårt. Kanske döper om den, vi får se...

Tack för kommentarerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker som vanligt om det du gör. Just därför att det låter städat men inte sterilt, allt hörs tydligt och låter snyggt. De småsaker jag skulle kunna påpeka gör ju att låten bara blir mera mänsklig så jag låter bli.

Det vore själva FAN om vi inte hör dig på radio hyfsat snart............

Åh, tack o bock! 😉 Vore dock intressant att höra vad du har att påpeka. Man lär så länge man lever...

hehe... Jag tycker samma sak: det vore fan om jag inte spelas på radion snart... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nad Sylvan//

Prefab Sprout? MacAloon? Ringer ingen klocka... Vad är det för oväntat med melodin?

Tack för kommentarerna!

(e)qualitymusic//

Kul att du gillar det! Proffsigt? Jag lyfter på hatten. Är det inne med oktavstämmor? Jag tyckte det lät för tunt med bara den låga och jag ville inte lägga en vanlig tersstämma tex, så det fick bli en oktav.

Oj. Prefab Sprout debuterade 1983 tror jag. "Steve McQueen" från 1985 är nog det bästa albumet för mig ifrån det annars mycket slätstrukna deceniet.

Thomas Dolby producerade både dem och Joni Mitchell vid den här tiden. Men, de

var "för bra" - och blev aldrig riktigt stora. Globalt sett har få hört talas om dem, men väldigt många finsmakare känner till och älskar dem. 😉 Du borde lyssna

- är övertygad om att Du skulle falla för "Appetite" (jag ryser vid blotta tanken på hur bra den låten är).

Edit: Det jag menar med oväntad melodi är att den inte är förutsägbar.

Det är sånt jag gillar.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nad Sylvan//

Prefab Sprout? MacAloon? Ringer ingen klocka... Vad är det för oväntat med melodin?

Tack för kommentarerna!

(e)qualitymusic//

Kul att du gillar det! Proffsigt? Jag lyfter på hatten. Är det inne med oktavstämmor? Jag tyckte det lät för tunt med bara den låga och jag ville inte lägga en vanlig tersstämma tex, så det fick bli en oktav.

Oj. Prefab Sprout debuterade 1983 tror jag. "Steve McQueen" från 1985 är nog det bästa albumet för mig ifrån det annars mycket slätstrukna deceniet.

Thomas Dolby producerade både dem och Joni Mitchell vid den här tiden. Men, de

var "för bra" - och blev aldrig riktigt stora. Globalt sett har få hört talas om dem, men väldigt många finsmakare känner till och älskar dem. 😄 Du borde lyssna

- är övertygad om att Du skulle falla för "Appetite" (jag ryser vid blotta tanken på hur bra den låten är).

Edit: Det jag menar med oväntad melodi är att den inte är förutsägbar.

Det är sånt jag gillar.

Hoppla!

Jag får absolut kolla in det! Tack för tipse! 😉

Hehe... ok, att melodin är oväntad tycker ju inte jag eftersom att det är jag som gjort den! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte jag hört en enda av dina låtar som inte låter proffsigt...

kan du inte starta en tråd "thimmies låtskola" så vi andra stackare oxo kan lära oss? 🙂

Så pass? Riktigt kul att höra! 🙂

Jag får väl överväga låtskolan... 😱 Hemligheten är nog att man gör sådan musik som man själv gillar och inte tänker så mycket när man gör låten. För mig blir det bäst om text och musik kommer samtidigt.

Gött att du gillar låten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Avslappnad och tillbakalutad och med bra "flow". Gitarrprylen på refrängen lyfter också. Personligen gillar jag också oktavstämmor, som du har på versen. Det fyller ut bra. Kruxet bara att oktavstämmorna är rätt otighta. Tror helt klart du skull tjäna på att synka dem bättre, det ger ett lite "slafsigt" intyck som det är nu. Tror också du skulle kunna förbättra sången med lite magstöd. Känns som att du hamnar en bit upp i halsen då du sjunger. Ett tips (om än det kan verka lite flummigt) 😳 : Lägg ena handen på magen då du sjunger, rätt långt ned på magen, och andas djupt ned från magen. Kan också tänka på fötterna då du sjunger. Allt för att fokusera så långt ifrån munnen och halsen så mycket, så att rösten inte hamnar för "långt upp" i kroppen. Nåväl, du sjunger inte alls dåligt, men tror det kan bli bättre! 😛

Helt ok låt iaf!

/Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Avslappnad och tillbakalutad och med bra "flow". Gitarrprylen på refrängen lyfter också. Personligen gillar jag också oktavstämmor, som du har på versen. Det fyller ut bra. Kruxet bara att oktavstämmorna är rätt otighta. Tror helt klart du skull tjäna på att synka dem bättre, det ger ett lite "slafsigt" intyck som det är nu. Tror också du skulle kunna förbättra sången med lite magstöd. Känns som att du hamnar en bit upp i halsen då du sjunger. Ett tips (om än det kan verka lite flummigt) 😄 : Lägg ena handen på magen då du sjunger, rätt långt ned på magen, och andas djupt ned från magen. Kan också tänka på fötterna då du sjunger. Allt för att fokusera så långt ifrån munnen och halsen så mycket, så att rösten inte hamnar för "långt upp" i kroppen. Nåväl, du sjunger inte alls dåligt, men tror det kan bli bättre! 🙁

Helt ok låt iaf!

/Jesper

Jupps, det hade kunnat vara tightare sång i versen. Men det var inte låten i sig som var målet utan att jag håller på att lära mig Reason. Men du har natrurligtvis rätt. Jag kan "alla" (många i alla fall) sångknep eftersom att tjejen min är utbildad och ofta klagar på mig att jag gör "fel" och att det skulle låta ännu (nåja) bättre om jag skulle följa hennes råd. Alltid svårt att ta order från flickvännen duvet... 😄

Gött att du diggar låten i alla fall... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte jag hört en enda av dina låtar som inte låter proffsigt...

kan du inte starta en tråd "thimmies låtskola" så vi andra stackare oxo kan lära oss?   😄

Låter intresant tycker jag med!

PS gillar redan lektion nr 1: Hemligheten är nog att man gör sådan musik som man själv gillar och inte tänker så mycket när man gör låten. Så sannt som det är sagt!

Det är nog den enda lektionen som det blir. Hehe... "Tänk inte för mycket när du gör musik, låt det bara komma." 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra detta, du får 5 poäng från denna juryn 😛

Skulle jag önska något, så vore det en ljus tjejstämma ovanpå... jag ääälskar Prefab Sprout och visst finns vissa likheter men du har en egen skön stil. Skrev det bara för att fler nämnt Prefab här 😳

Vad, förutom sången är inte gjort med Reason? Gitarren är väl äkta eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra detta, du får 5 poäng från denna juryn 😛

Skulle jag önska något, så vore det en ljus tjejstämma ovanpå... jag ääälskar Prefab Sprout och visst finns vissa likheter men du har en egen skön stil. Skrev det bara för att fler nämnt Prefab här 😳

Vad, förutom sången är inte gjort med Reason? Gitarren är väl äkta eller?

Ojoj! Tackar och bockar! 😄

Jag får väl be tjejen min lägga på en stämma! Sedan får jag kolla in Prefab.

Sång och gitarr är riktigt, resten är Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja herre jädrans vad bra den är..!! REPEAT ON!

Ojoj! Man tackar och bockar! :rolleyes:😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

på tal om nåt annat..

..jag har gått här och övat uttalet på ditt namn...men nu slog tanken mig att de kanske ska uttalas Timmie! Och inte de där th-ljudet jag alltid haft svårt för på engelskan.. haha.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

på tal om nåt annat..

..jag har gått här och övat uttalet på ditt namn...men nu slog tanken mig att de kanske ska uttalas Timmie! Och inte de där th-ljudet jag alltid haft svårt för på engelskan.. haha.. 😄

Hehe... Precis... så uttalas det. Men en del säger Timmy, vilket är helt ok det också... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Precis... så uttalas det. Men en del säger Timmy, vilket är helt ok det också...  😕

va.. vad jobbigt namn 🙂 hehe.. Thimmyyy..yea yea.. Ballt!

Ja, det är inte lätt att vara est, men det är ballt!

Antar att du sätt Southpark... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt Thimmie! Verkligen unikt personligt sound. Gillar sången mycket. Högsta betyg från mig! Enda minuset är att congasarna (hur fan heter det i plural 😱 ?) emellanåt känns lite tjatiga. Inget som stör mycket. Kanske en variant kan vara att alternera med trummor i sista versen/refrängen och på så sätt eskalera låten i slutet.

Mkt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt Thimmie! Verkligen unikt personligt sound. Gillar sången mycket. Högsta betyg från mig! Enda minuset är att congasarna (hur fan heter det i plural 😳 ?) emellanåt känns lite tjatiga. Inget som stör mycket. Kanske en variant kan vara att alternera med trummor i sista versen/refrängen och på så sätt eskalera låten i slutet.

Mkt bra.

Tackar och bugar! Riktigt najs att höra! 🙂🙂🙂

En congas flera congas? 😮 Jepp, de är nog aningens tjatiga.

Tack för dina kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Precis... så uttalas det. Men en del säger Timmy, vilket är helt ok det också...  🙁

va.. vad jobbigt namn 🙂 hehe.. Thimmyyy..yea yea.. Ballt!

Ja, det är inte lätt att vara est, men det är ballt!

Antar att du sätt Southpark... 😉

haha, ja jo, var faktiskt de jag syfta på... men de lät inte lika bra med "Th"..sorry.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...