Jump to content
Annons

Är Mbox bra överhuvudtaget?


Karemil

Recommended Posts

Tja!

Hade tänkt införskaffa en Mbox. Men nu när jag surfat omkring på forumet har jag fått intrycket av att Mboxen egentligen inte är så bra. Vad är det för problem som finns med den? Finns det någon som har några bra kommentarer om den? Tyckte änna den verkade smidig eftersom man får Pro Tools LE med den.

En liten snabb fråga med: Detta med att usb-ljudkort drar mycket processorkraft, stämmer det? Är det något märkbart? Ska använda en 12" Powerbook med 1.5GHz och 1,25 Gb i RAM för att spela in på.

Tacksam för alla svar!

/Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja. Eller Nej. Eller beror på.

MBoxen gör precis det dom säger i reklamen. Två kanaler in, två kanaler ut. 24 bitar, max 48kHz. Hyfsat bra preamp. USB-anslutning och det behövs ingen extra väggvårta för spänningsmatningen. Och med kommer ett hyfsat program.

Men, det beror väl på vad du skall göra. Tänker du spela in trumset med 97 mickar blir det ju lite tufft förstås. En del tycker att latencyn är för hög, men det gäller i princip alla USB-ljudkort. Fast förstås, en del tycker ju alltid att latencyn är för hög. Å andra sidan finns det de som inte tycker det är något problem alls.

Men om du är rätt ny på det här med inspelning kan du ju hitta en begagnad på Vendolin rätt billigt. Du får väl inte sista versionen av programmet då, men det går att uppgradera. Och efter ett år eller så vet du mer, och kan nog sälja boxen för samma som du gett. Eller behålla den om den passar perfekt för dig.

Mycket beror ju på vad du skall göra för något. Spela in sång + gitarr funkar utmärkt. Spela in symfoniorkestern med två mikar går också utmärkt (jag har gjort det).

Sen tröttnade jag. Inte på MBoxen, den växte jag snarare ur. Men på Protools LE. Som är låst till Digidesigns hårdvara. Så när jag ville ha fler kanaler fanns det bara 002 att välja på. Punkt. Att ansluta en Motu går inte. Inte RME. Inte något annat heller. Bara Digidesign. Så jag skippade alltihop och valde ett annat program. Som funkar med alla ljudkort. Även med MBox. Som jag inte sålt, den är min lyssningsbox hemma.

Några tankar i alla fall. Besvarar det frågan? Nja, kanske. Beror på.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Eller Nej. Eller beror på.

MBoxen gör precis det dom säger i reklamen. Två kanaler in, två kanaler ut. 24 bitar, max 48kHz. Hyfsat bra preamp. USB-anslutning och det behövs ingen extra väggvårta för spänningsmatningen. Och med kommer ett hyfsat program.

Men, det beror väl på vad du skall göra. Tänker du spela in trumset med 97 mickar blir det ju lite tufft förstås. En del tycker att latencyn är för hög, men det gäller i princip alla USB-ljudkort. Fast förstås, en del tycker ju alltid att latencyn är för hög. Å andra sidan finns det de som inte tycker det är något problem alls.

Men om du är rätt ny på det här med inspelning kan du ju hitta en begagnad på Vendolin rätt billigt. Du får väl inte sista versionen av programmet då, men det går att uppgradera. Och efter ett år eller så vet du mer, och kan nog sälja boxen för samma som du gett. Eller behålla den om den passar perfekt för dig.

Mycket beror ju på vad du skall göra för något. Spela in sång + gitarr funkar utmärkt. Spela in symfoniorkestern med två mikar går också utmärkt (jag har gjort det).

Sen tröttnade jag. Inte på MBoxen, den växte jag snarare ur. Men på Protools LE. Som är låst till Digidesigns hårdvara. Så när jag ville ha fler kanaler fanns det bara 002 att välja på. Punkt. Att ansluta en Motu går inte. Inte RME. Inte något annat heller. Bara Digidesign. Så jag skippade alltihop och valde ett annat program. Som funkar med alla ljudkort. Även med MBox. Som jag inte sålt, den är min lyssningsbox hemma.

Några tankar i alla fall. Besvarar det frågan? Nja, kanske. Beror på.

Gunnar

Tack för svaret!

Alternativet är ett Edirol FA-66, men eftersom powerbooken bara har en FW port och jag använder portabel hårddisk så tänkte jag köra via USB, men jag vet inte riktigt om USB-kort är bra, huruvida de suger mycket CPU-kraft?

Hur högt ligger latencyn med Mboxen? Tänkte bara till en början spela in sång, kanske någon enstaka gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en Presonus Firebox, du får Cubase LE till som är ok att spela in med (Har dock själv skaffat Logic Express nu). Kopplas genom din Firewireport, hårdisken kopplar du in i Fireboxens extra firewire-port, ska tydligen funka finemang.

Länk: Presonus Firebox

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en Presonus Firebox, du får Cubase LE till som är ok att spela in med (Har dock själv skaffat Logic Express nu). Kopplas genom din Firewireport, hårdisken kopplar du in i Fireboxens extra firewire-port, ska tydligen funka finemang.

Länk: Presonus Firebox

Hmmm, det är ju faktiskt också ett alternativ. Jag har pysslat pyttelite med Cubase SX på min gamla skola. Har dock uppfattningen om att det är lite "plottrigt". Kanske bara jag som var väldigt ovan 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en hel del dåliga erfarenheter med mac vs mbox. Mycket hangups och allt möjligt strul. Vet inte om det berott på tillfälligheter, dåligt konfigurerat os (skola, nätverk) eller om det alltid är så, men det är inte kul att behöva starta om mbox, dator, rycka fw-kablar och blir förbannad titt som tätt när man vill jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en Presonus Firebox, du får Cubase LE till som är ok att spela in med (Har dock själv skaffat Logic Express nu). Kopplas genom din Firewireport, hårdisken kopplar du in i Fireboxens extra firewire-port, ska tydligen funka finemang.

Länk: Presonus Firebox

Hmmm, det är ju faktiskt också ett alternativ. Jag har pysslat pyttelite med Cubase SX på min gamla skola. Har dock uppfattningen om att det är lite "plottrigt". Kanske bara jag som var väldigt ovan 😱

Tyckte också att det var lite plottrigt och väldigt fult. Men om man inte kan lägga alla pengar på en gång så klarar man sig med det till nästa eller näst-nästa lön och sedan köpa Logic.

Jag har iallafall bara positiva erfarenheter av min Firebox, bra Preampar och omvandlare för pengarna och väldigt kraftfull hörlursförstärkare. Inga problem att dela hörlursignalen för att lyssna flera samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde tidigare Mbox på ibook G3 med 640 mb ram. det fonkade klockrent. Både med interna hårdisken och en extern lacie via firewire. nu har jag en ibook G4, har inte testat med den än. Kör Tiger 😱

min kollega kör mbox på en G5 dual. Det funkar pärla för honom med.

Men, det beror som sagt på vad du vill göra. Både jag och min kollega kör TDM riggar till vardags och då är Mbox ett bra alternativ vid portabla inspelningar och "hemma" jobb.

gillar man ProTools är ju svaret givet, tycker jag 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, det är ju faktiskt också ett alternativ. Jag har pysslat pyttelite med Cubase SX på min gamla skola. Har dock uppfattningen om att det är lite "plottrigt". Kanske bara jag som var väldigt ovan 😆

Tycker också att Cubase gränssnitt är helt horribelt.

(Börjar låta som en papegoja) Men jag rekommenderar Mackie Tracktion. Eller Samplitude Studio om du har gott om pengar. Men mixmotorn i Tracktion 2 är bland det bästa jag hört faktiskt. Och gränssnittet är rent och lättjobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tycker att Logic är i särklass vad gäller gränsnitt och design. Man kan titta på skärmen hur mycket som helst utan att bli trött i ögonen. Apple kan det där med användarvänlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde tidigare Mbox på ibook G3 med 640 mb ram. det fonkade klockrent. Både med interna hårdisken och en extern lacie via firewire. nu har jag en ibook G4, har inte testat med den än. Kör Tiger 😛

min kollega kör mbox på en G5 dual. Det funkar pärla för honom med.

Men, det beror som sagt på vad du vill göra. Både jag och min kollega kör TDM riggar till vardags och då är Mbox ett bra alternativ vid portabla inspelningar och "hemma" jobb.

gillar man ProTools är ju svaret givet, tycker jag 😛

Tusen tack för alla svar! Iofs har jag beslutsångest nu 😛 Firebox vs. Mbox

Läste på digidesign att Mbox tyckte om tiger iaf, hoppas bara det stämmer.

Men angående cpu-kraft, hur mycket mer slukar usb jämfört med FW?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...