Jump to content
Annons

Raida diskar!


Heave

Recommended Posts

Annons

Tänkte köra RAID 0 på bägge systemen för att öka prestandan på diskarna! (om jag nu har förstått allt rätt) Satt RAID på dom första diskarna när jag köpte datorn!

//Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte köra RAID 0 på bägge systemen för att öka prestandan på diskarna! (om jag nu har förstått allt rätt) Satt RAID på dom första diskarna när jag köpte datorn!

//Patrik

Jag har aldrig tyckt att det har behövts Raid på audiodisken. Redan på stenåldern, när jag körde med en EIDE-disk på 5400 RPM, så kunde jag ledigt spela upp 50 samtidiga audiospår från den - och numera är diskarna snabbare...

Jag har däremot satt upp 2 diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek, så att de ska kunna streamas utan problem.

Som Violiner nämnde, så ska du se till att ha fungerande backup också, eftersom Raid0 faktiskt ökar risken för haveri jämfört med en ensam disk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte spara ner allt på externa diskar när det e inspelat!

Ta backup till extern disk då och då under arbetets gång också - annars finns risken att du blir väldigt olycklig... Diskarna är visserligen i normalfallet väldigt tillförlitliga, men man kan ge sig 17 på att de ger upp vid precis fel tillfälle... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I Raid0 blir överföringen faktiskt nästan dubbelt så snabb. Det är riktigt imponerande... 😆 Billigare än att skaffa en 10000 RPM-disk - och ändå betydligt bättre (förutom den ökade risken för haveri...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu 4st 10.000 varvs diskar som jag då använder 2 till XP och 2 till audiofilerna, tycker du att jag tänker rätt då?

Aaaaargh! 😆

Hur stora produktioner gör du egentligen? Det låter som ett svindyrt system.

Behöver du köra med Raid?

Till Windows vete 17 om jag hade valt Raid0. Det är nog väldigt sällan man verkligen behöver ha en extrem hastighet på Windows-disken. Jag tycker att säkerheten med spegling borde prioriteras där i stället - och kanske Raid0 till audio för att få upp största möjliga hastighet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...