Jump to content
Annons

Hercules 16/12 FW


Majken

Recommended Posts

Satt och tittade runt på nätet och såg att Hercules skulle släppa ett firewire ljudkort. Av intresse så läste jag vidare och såg att det handlade om analoga balancerade 12in 8ut på ett firewire kort för strax över 4000kr. Som har stöd för ASIO, GSIF och dylikt och dessutom har midi, optisk, spdif, headphone uttag och 2 mikförstärkare. Det lär ju säkert vara så att det mesta på kortet håller väldigt låg kvalitet, å andra sidan tvivlar jag inte på att de använder ungefär samma delar som andra tillverkare för att bygga kortet. Jag skulle väldigt gärna vilja se ett test på detta kort, det intressanta för mig är att se hurdana asio drivers det är, om de enbart stöder 48 och 96KHz eller något annat dumt. Sen vore det även kul att få veta om ad/da omvandlarna är reko. Visar det sig att ljudkortet inte har några fatala brister så köper jag ett snarast möjligt. För priset och antal ingångar är helt rätt.

http://europe.hercules.com/read.php?id=565...efb1bd81ea15279

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
  • 1 år senare...
Satt och tittade runt på nätet och såg att Hercules skulle släppa ett firewire ljudkort. Av intresse så läste jag vidare och såg att det handlade om analoga balancerade 12in 8ut på ett firewire kort för strax över 4000kr. Som har stöd för ASIO, GSIF och dylikt och dessutom har midi, optisk, spdif, headphone uttag och 2 mikförstärkare. Det lär ju säkert vara så att det mesta på kortet håller väldigt låg kvalitet, å andra sidan tvivlar jag inte på att de använder ungefär samma delar som andra tillverkare för att bygga kortet. Jag skulle väldigt gärna vilja se ett test på detta kort, det intressanta för mig är att se hurdana asio drivers det är, om de enbart stöder 48 och 96KHz eller något annat dumt. Sen vore det även kul att få veta om ad/da omvandlarna är reko. Visar det sig att ljudkortet inte har några fatala brister så köper jag ett snarast möjligt. För priset och antal ingångar är helt rätt.

http://europe.hercules.com/read.php?id=565...efb1bd81ea15279

/Majken

Köpte du kortet, Majken?

Jag skulle oxå gärna se ett test av detta kort i blaskan. Än om det inte är lika het nyhet längre, finns det få tester på nätet att konsultera.

Det som talar för detta kort för min del, jmft med de flesta andra f/w-kort, är att det har 10 st balanserade analoga line-ingångar SAMT 2 st mikpreamp-ingångar. Och dessutom 2x MIDI UT. Precis vad jag behöver till alla mina hårda synthar. Och allt detta för drygt 5000 kr.

Konkurrenterna har antingen inte lika många analoga ingångar och midi-utgångar eller kostar de 2-3 ggr så mycket.

edit: se även denna tråd.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte du kortet, Majken?

Jag skulle oxå gärna se ett test av detta kort i blaskan. Än om det inte är lika het nyhet längre, finns det få tester på nätet att konsultera.

Ack nej, det fick bli ett E-MU 1820m för min del. Det underliga med kortet är att jag inte heller läst några tester på det. Ursprungsdatumet som det skulle släppas på var Mars förra året sedan har det knuffats fram och dykt upp i butikers produktsortiment för att sedan försvinna.

Vore helt klart kul att få veta lite mer om ljudkortet och man måste undra varför det inte fått mer uppmärksamhet, varken positiv eller negativ.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte du kortet, Majken?

Jag skulle oxå gärna se ett test av detta kort i blaskan. Än om det inte är lika het nyhet längre, finns det få tester på nätet att konsultera.

Ack nej, det fick bli ett E-MU 1820m för min del. Det underliga med kortet är att jag inte heller läst några tester på det. Ursprungsdatumet som det skulle släppas på var Mars förra året sedan har det knuffats fram och dykt upp i butikers produktsortiment för att sedan försvinna.

Vore helt klart kul att få veta lite mer om ljudkortet och man måste undra varför det inte fått mer uppmärksamhet, varken positiv eller negativ.

/Majken

Har rekat fram att det varit skakigt på Mac, men de har släppt nya Mac drivisar på sin hemsida som påstås vara "fully stable".

På PC/Windows har jag inte läst om några problem ännu. Som jag nämnde in den andra tråden (här) så har jag bara hittat en fransk utförlig recension, och där får den bra betyg.

Översatt av google: http://translate.google.com/translate?hl=e...GLC:en%26sa%3DG

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Redigt nice. För hur många använder egentligen ADAT-in/ut-gångarna? Mindre än 50% garanterat. Nä, det ska vara analoga rakt av/igenom.

Ja det där med ADAT funderade jag oxå över, har lixom aldrig satt mig in i ADAT-världen alls... så jag passade på att fråga nördvännerna på IRL träffen i Sthlm igår varför jag ens ska bry mig om ADAT, istället för att bara köpa ett firewire ljudkort med många ingångar (som t.ex ovan)... och jag tolkade summan av åsikterna att jag kan skita i ADAT. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Komiskt. Under tiden Mats S sitter och väntar på att ett Hercules 16/12 FW ska anlända från Frankrike så att Studio kan göra dess första svenska test, så gör någon annan det. :rolleyes:

http://www.tomshardware.se/consumer/20050210/index.html

Kortet får bra kritk, med några enstaka undantag, som t.ex...

- "att förförstärkarna inte är de bästa som man kan ha" (väntat)

- "för jobb med höga förväntningar måste man se till så man bara använder balanserade anslutningar"

- "för komplext jobb kommer det generellt vara nödvändigt att använda ett mixerbord."

Den sista är jag inte riktigt med på dock. Med 10+2 analoga ingångar, varför skulle jag då använda ett mixerbord istället för att köra alla syntharna rakt in i ljudkortet? 😲

Ska fortfarande bli intressant att se Studios recension! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...