Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

SW9 skrev:

p.s men skulle vilja ha tips pÄ bra bas-synthar (för en riktigt djup Ä tung bas.)

+ tips pÄ ett bra fjÀder-reverb. d.s

Jag vet inte om du menar hÄrda eller mjuka maskiner, men en hÄrd som kickar det mesta nÀr det gÀller bas Àr Waldorf Pulse. FrÄga vem som helst som anvÀnt den.

En annan mer ovanlig, inkompatibel och begrÀnsad maskin Àr Korg Poly 61. Mycket djup om man ökar pÄ resonansen & sÀnker Cutoffen.

Annons
Postat

tackar för tipsen, men jag kan vÀl sÀga det sÄ hÀr i efter hand att det var frÀmst en djup-tung bas jag var ute efter. en som lÀmpar sig för techno bruk, Ä jag menar inte bubblande ljud som 303-kloner.

Postat

Bra, för Pulse och Poly 61 Àr alltsÄ den djupa, tunga typen, pÄ samma sÀtt som t ex MiniMoog.

Postat

En annan ovanlig maskin som - till skillnad frÄn de ovanstÄende - fortfarande Àr i produktion Àr Modulus Monowave. Samma ladder-filter som Minimoog. Bra tyngd dÀr ocksÄ, killen som gör den sÀger att den Àr speciellt konstruerad för tung bas.

Postat (redigerat)

Studio Electronics ATC-1. Jag anvĂ€nder den till krĂ€miga basar i alla mina lĂ„tar. Helanalog, tvĂ„ oscillatorer, minimoog-filter och superba routing-möjligheter. Midi-styrd dessutom, dock kan den styras med CV/Gate (som den för övrigt skickar, sĂ„ den kan anvĂ€ndas som MIDI-CV/Gate converter ocksĂ„). Inte för att vara bĂ„ngstyrig, men ATC-1ans ljud Ă€ger Waldorf Pulse utan att blinka. 😆

Redigerat av dbd
Postat

Inte för att vara bÄngstyrig, men ATC-1ans ljud Àger Waldorf Pulse utan att blinka.

JassĂ„ du. Jag har inte anvĂ€nt ATC-1. Är inte den en replika av Minimoog, ungefĂ€r som Macbeth M3X?

Minimoog Àger inte waldorf Pulse utan att blinka. Minimoog kan vara bÀttre men det Àr inte sjÀlvklart. Vad som Àr typiskt för Minimoog Àr ladder-filtret som ger en sorts reverbigt ljud som blir fylligt och lite mosigt. Pulse lÄter mer in-the-face.

Postat (redigerat)

NjĂ€ ATC-1an lĂ„ter inte exakt som en minimoog. Det Ă€r SE-1 som Ă€r en replika. ATC-1 har bara tvĂ„ oscillatorer, sĂ„ den lĂ„ter inte lika "fylligt och mosigt" som Minimoogen utan mer "in-the-face". 😆 Dock lĂ„ter den lika djupt och krĂ€migt, men inte lika reverbigt. Du beskrev rĂ€tt exakt skillnaden mellan ATC-1an och Minimoogen faktiskt 😆 Jag hĂ€vdar att det inte bara Ă€r filtret som gör att minimoogen lĂ„ter som den gör, utan Ă€ven den tredje oscillatorn.

Det Àr ju sjÀlvklart en smaksak, jag gillar ATC-1an bÀttre Àn Pulse, men det Àr upp till var och en.

Redigerat av dbd
Postat
Pulsen vll jag gĂ€rna testa, likasĂ„ microwave xtn 😆)

Microwave XT Ă€r jĂ€tteskoj 😆 VĂ€ldigt mĂ„nga modulationsmöjligheter, plus att den lĂ„ter hĂ€ftigt, superdigitalt och Ă€ndĂ„ organiskt 😆

Postat

Jag hoppas att priserna sjunker(o inte höjs) nu nÀr waldorf Àr döda. Lite ond önskan kanske, men det gynnar ju oss som inte har waldorfs(mÀrk majoriteten) ;d

Postat

Jag hÀvdar att det inte bara Àr filtret som gör att minimoogen lÄter som den gör, utan Àven den tredje oscillatorn.

Jo ljudet beror sÄklart pÄ hela konstruktionen. Men Pulse har ocksÄ 3 oscillatorer.

Microwave XT Àr jÀtteskoj VÀldigt mÄnga modulationsmöjligheter, plus att den lÄter hÀftigt, superdigitalt och ÀndÄ organiskt

Men inte sÄ bra för bas. Man kan göra OK basljud pÄ den, men det lÄter lite "filtrerat" som om hela synten var MP3ad... Pulse och Monowave (och förmodligen ATC-1) Àr mer dedicerade bassyntar.

OK, nu slutar jag tjata om Pulse. 😆

Postat

Förresten... en annan maskin (som borde vara billig nu) som Àr vÀldigt bra för onda & skumma basljud (perfekt för DnB!) Àr Clavia MicroModular.

Den lÄter ocksÄ lite MP3 och kanske behöver en rör-preamp efter sig för att gÄ frÄn bra till jÀttebra. Det Àr svÄrt att förklara. Man kan göra i stort sett vilket ljud som helst pÄ MM, men det behövs nÄgot mer för att det ska komma till liv. Om man inte gillar Clavia-soundet förstÄss.

Sammanfattning: MM Àr otroligt bra. Du kan göra ett basljud med 10 snedstÀmda osc utan problem. Men den "andas" inte riktigt.

Postat

Crybabe: Lust att sampla lite enkla basljud o övertyga mej?

He he studion Ă€r nedskruvad för ommĂ„lning. Det Ă€r dĂ€rför jag skriver pĂ„ en mailinglista stĂ€llet för att GÖRA nĂ„got 😆

Postat
Crybabe: Lust att sampla lite enkla basljud o övertyga mej? 😆

Du med dbd! 😆

Var redan pĂ„ G innan du skrev inlĂ€gget 😆

Here goes:

Postat (redigerat)

Meh, sÄ Àr det du. Djur hÀr din toker ;o

Är mp3:an eq:ad eller lĂ„ter den sĂ„? 😆

Redigerat av Mattis
Postat
Jag hÀvdar att det inte bara Àr filtret som gör att minimoogen lÄter som den gör, utan Àven den tredje oscillatorn.

Jo ljudet beror sÄklart pÄ hela konstruktionen. Men Pulse har ocksÄ 3 oscillatorer.

Microwave XT Àr jÀtteskoj VÀldigt mÄnga modulationsmöjligheter, plus att den lÄter hÀftigt, superdigitalt och ÀndÄ organiskt

Men inte sÄ bra för bas. Man kan göra OK basljud pÄ den, men det lÄter lite "filtrerat" som om hela synten var MP3ad... Pulse och Monowave (och förmodligen ATC-1) Àr mer dedicerade bassyntar.

OK, nu slutar jag tjata om Pulse. 😏

1. Nej Microwave Àr inte bra för bas. Det var bara ett tillÀgg.

2. Är inte Pulsens 3 oscillatorer digitala? Det kan vara dĂ€rför den lĂ„ter mer "in-your-face" Ă€n Minimoogen som har 3 analoga oscillatorer. Digitala oscillatorer ger inte samma krĂ€mighet och "unisont" ljud nĂ€r man har fler oscillatorer, pga snedstĂ€mningen som alltid finns i analoga kretsar.

Postat (redigerat)

Fan den var ju EQad. SĂ„g inte det. Har basförstĂ€rkning pĂ„ den kanalen pĂ„ mixern pĂ„ som default 😏 Aja dra in den i ett ljudbehandlingsprogram och dra ner 80 hz basen med 3 dB sĂ„ fĂ„r du rĂ€tt ljud. Jag orkar inte spela in igen 🙂

Redigerat av dbd
Postat

Är inte Pulsens 3 oscillatorer digitala?

Nej. VÄgformen genereras med analoga kretsar. Men kretsens timing styrs av en digital klocka. Man fÄr alltsÄ inte en instabil stÀmning. (Det Àr ju inte sÄ svÄrt att göra sjÀlv omman vill ha det.)

Postat
Är inte Pulsens 3 oscillatorer digitala?

Nej. VÄgformen genereras med analoga kretsar. Men kretsens timing styrs av en digital klocka. Man fÄr alltsÄ inte en instabil stÀmning. (Det Àr ju inte sÄ svÄrt att göra sjÀlv omman vill ha det.)

Ok nÄgon form av DCO/VCO-hybrid dÄ alltsÄ. DÀr ser man.

Postat

Jag kom pÄ en annan grym basmaskin. Jag har haft den pÄ utlÄning ett tag, sÄ jag glömde liksom bort den, men Yamaha TG77 / SY77 borde vara svÄr att slÄ nÀr det gÀller (ej resonansiga) basljud.

TX81Z var ocksĂ„ bra men den Ă€r inte sĂ„ kul att programmera. Minst sagt. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.