Jump to content
Annons

Vad är mitt nästa steg i mixen?


rode_orm1

Recommended Posts

Hej! Jag har precis upptäckt detta forum och det postas säkert minst ett sådant här inlägg om dagen. Men jag testar!

Jag producerar mest reggae och hiphop, men hjälper vänner med RnB och gitarr musik endel. Jag har kört fast i min utveckling ljudbildsmässigt, jag behöver lite tips!

Såhär proddar jag:

Ex: Reggae rytm.

*Jag bygger rytmen, oftast med Trilogy bas, spelar in gitarr förstärkare, blås, orgel mm.

*Jag spelar in en röst och komprimerar (waves Rkomp) och eq:ar endel och lägger på eko/reverb.

*panorera o pillar

*L2 maximizer eller annan limiter

Efterssom jag inte kan mkt om komprimering är jag ganska rädd för det och använder det inte än i själva rytmen. Jag använder inte Cubase så mkt pga dator kraft, utan massa direct X pluggar och waves i tex Acid =/.

Jag behöver tips om nästa steg i en bättre volym och tryck i mixen!

Tacksam för all form av hjälp!

MVH

Björn

Exempel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hepp,

imo kan du nog fräsa på en hel till med R kompressorn. Just den låter ju bättre och bättre ju mer den jobbar. Pröva att dela upp groovet på typ tre gruppet där du komprimerar olika hårt. Har du prövat att dista? Lite dist är aldrig fel på perkussiva grejer. Brukar alltid få upp volymen en del innan själva disten hörs.

Tycker det låter bra som fan jag. Möjligen är bongosarna (?), dom som lirar fills, lite tama. Där skulle nog lite dist och högmellan topping göra susen.

Testa dig fram när det gäller kompressorer, finns inga rätt eller fel där. Ju mer du komprimerar ju mer kan du oftast trycka upp helheten. Detta vill man ju såklart göra utan att det låter askomprimerat. Särskilt i din genre.

Pilla lite och trixa och glöm inte att lägga upp resultatet här !

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Eliasson!!

Jag går på Rkomp lite mer nu! men det tar sin tid efterssom det är svårt att hitta balansen så man inte förstår ljud =)

Men en fråga ang disten. Jag har ingen skön distplugg, har du nåt exempel för mig?

MVH

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter kanon.. Nu är ju inte sången med här men jag kan tänka mig att resultatet blir skitbra.

beatsen känns ju ganska live... om du vill hypa upp det skulle det vara ballt med drum n bass trummor istället för dom klassiska 😉

Redigerat av staf
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Eliasson!!

Jag går på Rkomp lite mer nu! men det tar sin tid efterssom det är svårt att hitta balansen så man inte förstår ljud =)

Men en fråga ang disten. Jag har ingen skön distplugg, har du nåt exempel för mig?

MVH

Björn

Nemas Broder!

Jag använder digidesign´s Lo_fi plug jävligt mycket. Den är grym på perc och trummor. Annars finns det en uppsjö distpluggar av skiftande kvalité såsom, amplitube, sansamp, amfarm etc.

http://secure.digidesign.com/sv/index.cfm?...3&productid=432

där är D-fi paketet, värt att kolla in.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

eliasson: Tack för tipsen! Ryktet att man aldrig ska anv'nda sig av digital dist, är det falskt? =)

staf: Tack! Njaa jag är ute efter modern rootsen nu hehe.

pingpong. Det hade vart grymt! Vill göra klart låten först! Vore kul om man kunde få lyssna på nåt du har mixat tidigare?

Jag är nöjd med soundet men jag vill få högre o jämnare volym. Det är en fingerkänsla att få till reggae soundet på mixen asså, frågan är hur jag lyckas mixa den tekniskt bättre men ha kvar soundet jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

eliasson: Tack för tipsen! Ryktet att man aldrig ska anv'nda sig av digital dist, är det falskt? =)

alldeles in i helvete falskt 😳

mja...det beror ju på vad som menas med digitaldist. Digitala plugins som simulerar analog dist burkar vara prima medan själva digitaldisten själv, alltså en överstyrd digitalsignal som enbart distar pga hög ljudvolym , brukar i allmeähet låta stjärt.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Va skönt! 😳

Jag e på amplituben nu och rattar! Tror det håller på o göttar till sig lite!

Uppföljaren:

På låtar från Jamaica låter det ofta som om sången distar. Det är ett väldigt tryck och dom har antagligen grymma burkar, men det starka på gränsen till distat men ändå inte trasiga ljudet på rösten är snyggt! Är det en hårt limitad röst eller för hårt ihop tryckt?

Kan man dista röst/är det vanligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan mycket väl dista röst finns ingen regel som säger att det skulle vara "förbjudet" , jag läste faktiskt en artikel senast härromdan som handlade om att dista röst. Cubase har en funktion som heter "overdrive" som mycket väl skulle kunna fungera på sång. =)

Rode_orm1 jag har inget direkt material att skicka jag mastrar mest mina egna låtar tillsammans med en kille som skriver mestadelen av min musik. Du kan få de material jag själv spelat in osv. =)

Mvh

/Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en beggad kvartstumsbandare billigt och kör sången genom den. Då får du lite härlig bandkomprimering och dist. Det kan mycket väl vara just det som får jamaicarösterna att låta så mysigt 😛

Jag har en gammal SONY kvarttummare som jag myser omkring med!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...