Jump to content
Annons

Rådfrågande :o


Chrille

Recommended Posts

Såhär ligger det till.

Min, i övrigt rätt sjyssta PC (P4, 4ghz, bra ljudkort), har tills idag endast haft 512mb ram. Och jag har aldrig kunnat köra mer än kanske The Grand + 5-6 spår med effekter utan att datorn börjar säga ifrån.

Jag har fått intrycket av att det till stor del kan ha hängt ihop med minnet. Att en studiodator minst behöver 1gb ram för att flyta smärtfritt.

Så sagt och gjort. Jag gick och investerade i en extra Gb minne (=1,5gb sammanlagt) och hoppades på en ganska rejäl förbättring. Men lik förbaskat, jag märker i stora drag ingen skillnad. Alls. Datorn går fortfarnade i taket relativt fort. Jag är oerhört besviken, och jag undrar om jag missförstått betydelsen av minne? Eller kan det ha varit något trassel med funktionen?

Minnet är DDR - 400mhz snabbt. Förvisso stöder mitt moderkort endast 333mhz, men minnet ska ju vara helt bakåtkompitabelt och kunna köra 333mhz utan problem.

Så har ni något intryck av liknande situation, eller tips över huvud taget? Jag vore oerhört tacksam. Det här känns som mitt sämsta köp någonsin. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte en gig i ett set. Nya minnet tror jag är hyfsat snarlikt mina gamla (2 x 256), båda är CL 2,5 (förvisso är de gamla 333mhz).

Ska prova att plocka ut de gamla och se ifall det blir någon förändring. Vet du huruvida ordningen på minneskorten spelar någon roll, dvs ifall något fack är "nummer 1", "nummer 2", osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn går fortfarnade i taket relativt fort. Jag är oerhört besviken, och jag undrar om jag missförstått betydelsen av minne? Eller kan det ha varit något trassel med funktionen?

Går i taket i vilket avseende? Om du gör Ctrl-Alt-Delete så kan du ju se hur belastad processorn är och hur mycket ledigt minne som finns. Ditt utökade minne gör i första hand att du kan köra fler och större samplingar från internminnet istället för att belasta hårddiskarna. För att köra fler vst-instrument och effekter så är det i första hand mer processorkraft som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på moderbordet. Mitt tex vill ha dem i plats 4 & 3!?! Har oxå varit med om att två minnen avsamma storlek, märke och typ inte funkade ihop. Det var tydligen olika cycle(eller hur det stavas) längder på dem och det räckte för att krångla till det för mig

Ja, nu märkte jag förvisso att mitt nya minne har "cycle" (CL) 3, mot mina gamla minnens 2,5. Huruvida det kan påverka.

Ska man kolla upp detaljer på moderkortet, vad är det man ska gå på egentligen? Alltså, dvs hur man ex. ska placera minnet? Har det någon särskild beteckning?

Har du mindre minnen samtidigt som större drar de små ner det stora. Moder kortet kanske inte har stöd för mer än engig ram.

Är det så, drar alltid mindre minnen ner stora? Kan det på något sätt innebära att det inte är värt att plugga in mina gamla 512mb (2x256)?

Moderkortet har stöd för upp till 4gb ram it seems.

Men är det så att CPU-mätaren går i taket så hjälper det inte så mycket med mer minne tyvärr. Isf får du köra med mindre resurskrävande pluggar.

Du har nog en poäng där. Min VST-användning är nog inte särskilt optimal, kör mycket Inserts etc. Man borde lära sig använda SEND har jag låtits förstå. Vad är principen där - att starta upp ett gruppspår och pumpa med effekter och länka till det från andra spår? 😉

Men ändå, min dator känns för vek i förhållande till prestandan. Jag lånade en kompis exemplar av Drumkit from Hell 2 i syfte att testa minnet. Är det normalt att man inte kan ladda in ett "complete set" utan att minnet säger ifrån? Cacheminnet ökade som attan och det tillgängliga försvann.

Går i taket i vilket avseende?...Ditt utökade minne gör i första hand att du kan köra fler och större samplingar från internminnet istället för att belasta hårddiskarna. För att köra fler vst-instrument och effekter så är det i första hand mer processorkraft som behövs.

Tja, i exemplet ovan med DFH så var det rakt av det fysiska minnet som helt sugs upp. Men jag testade att ladda mitt cubaseprojekt där det brukar styra över och maxade det mesta. Där var var det som du säger. Det fanns fortfarande minne ledigt fast CPU-mätaren stod rakt i taket (under CTRL-ALT-DELETE). Detta kanske man inte kan komma omkring?

Jag tror i någon mån jag missförstod vad extra minne skulle medföra. Dock känns det inte som att minnet jag köpt fungerar helt optimalt.

Tack som fasen för responsen annars 🙂 keep it coming, hoppas även att detta kanske eventuellt hjälper någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu märkte jag förvisso att mitt nya minne har "cycle" (CL) 3, mot mina gamla minnens 2,5. Huruvida det kan påverka.

CL står väl för Cache Latency va?....och latency vet vi ju alla vad det betyder. Man ska nog sikta på att ha samma cache på alla minnen och gärna så låg som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

CL står väl för Cache Latency va?....och latency vet vi ju alla vad det betyder. Man ska nog sikta på att ha samma cache på alla minnen och gärna så låg som möjligt.

Det stämmer säkert! Jag är som vanligt ute och cyklar när det kommer till tekniskt mumbo-jumbo.

Men en fråga bara - Ni som kör Drumkit from hell: Hur mkt minne känner ni att det fordras, eller prestanda över huvud taget för den delen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...