Jump to content
Annons

Audiophile 2496


equality

Recommended Posts

Råkat ut för ett löjligt men irriterande problem:

Märkte att jag inte kunde ändra bufferstorleken (DMA Buffer Size under hardware settings) värdet for tillbaka till det ursprungliga. Tog hem den senaste drivern 5.10.0.5051 men kör jag det programmet kommer jag bara in "repair-modify-remove"-läge där remove är förvalt, de andra alternativen är nedsläckta. Tänkte att jag var tvungen att ta bort den gamla drivern för att installera den nya. Men samma sak efter att låtit programmet göra sitt. Har fått ta hem den gamla drivern

5.10.00.027 för att kortet öht skall fungera. Jag kan iaf ställa in bufferstorleken som jag vill ha den. Någon som vet råd??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Råkat ut för ett löjligt men irriterande problem:

Märkte att jag inte kunde ändra bufferstorleken (DMA Buffer Size under hardware settings) värdet for tillbaka till det ursprungliga. Tog hem den senaste drivern 5.10.0.5051 men kör jag det programmet kommer jag bara in "repair-modify-remove"-läge där remove är förvalt, de andra alternativen är nedsläckta. Tänkte att jag var tvungen att ta bort den gamla drivern för att installera den nya. Men samma sak efter att låtit programmet göra sitt. Har fått ta hem den gamla drivern

5.10.00.027 för att kortet öht skall fungera. Jag kan iaf ställa in bufferstorleken som jag vill ha den. Någon som vet råd??

Det är det som retar mig med FW produkter och M-audio och win XP.

Tillsammans. Jag lyckades efter många om och men installera senaste drivisarna.

Det där med repair/modify är lögn. Du skall först unplugga hårdvaran. Det går egentligen inte att uppgradera. Det man gör är att installera drivisarna helt om på nytt ifrån början med "bootloader" och allt annat skräp. Jag fick göra följande innan det funkade:

1. Ta bort drivisarna helt. Skit i det med repair/modify. Ta bort helt.

2. Plugga ur 2496

3. Starta om datorn - utan hårdvaran i pluggad

4. Installera den senaste drivrutinen... precis som om det var ifrån början.

5. Stänga datorn och plugga i hårdvaran.

6. Starta datorn - då hittar den och vill installera "bootloadern"

7. Sedan vill den nog "hitta" hårdvaran igen och installera resten av drivisarna

Det verkar som om det är 2 olika mjukvaror den måste ha, en först den andre sedan. Men det är ett h-e om du skulle ha ett internt pci-kort och hålla på så här.

Går inte ovanstående så vetefan hur du skall få rätt på det.

/He Hå

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, det gick inte. Installationen avslutas efter det att den tuggar remove-svängen.

Testade att köra installationsprogrammet på en annan dator och det gick hur smidigt som helst. Börjar misstänka att operativet är skadat och får virusfrossa... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa med att installera drivisar och updates från enhetshanteraren istället. Ange sökväg, låt inte XP (om du nu kör det) leta på egen hand!!! Det kan få för sig att installera en annan drivis som det tycker passar bra/bättre, eller vägra installera helt och hållet (nåt jox med DirectX-kompatibilitet och liknande har jag fått för mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, det gick inte. Installationen avslutas efter det att den tuggar remove-svängen.

Testade att köra installationsprogrammet på en annan dator och det gick hur smidigt som helst. Börjar misstänka att operativet är skadat och får virusfrossa... 😉

Amen!?!?? 😄

Har du andra ljudkort i? Stäng av alla ljdkort som ligger inbäddat i moderkortet (typ ac97 etc)

Vilket XP har du?

Har du XP?

Försök följande då då:

1. Avinstallera mjukvara drivisar genom Kontrollpanelen, med REMOVE, inte med den nya drivisen.

2. Stäng datorn

3. Ryck ut ljudkortet.

4. Starta om datorn.

5. Installera den nya 5.50.50050.501 🙁 eller vad det nu var. Alltså den helt nya filen. Den kommer KANSKE att säga något om remove/repair modify för att - av ngn anledning - den hittar rester i registry som talar om för den att "jag har haft programmet/drivisen installerat tidigare" Om den gör så så välj: REMOVE. gå sedan till punkt 2 igen.

Om den inte gör det så lägger den på drivisen helt nytt igen. Sedan stänger du datron, i med kortet igen, startar upp datorn, då skall den installera "bootloadern" eller vad det nu är.

Men eftersom det funkar på annan maskin så verkar du ha nått kajko på OSet.

det är inte så att du har XP Professional installerat och att du är en användare som inte är ADMINISTRATOR på maskinen? Då borde OSet tala om det för dig isåfall, att du inte kan installera ett endaste dugg...

Pröva igen och återkom

/HE hå

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa med att installera drivisar och updates från enhetshanteraren istället. Ange sökväg, låt inte XP (om du nu kör det) leta på egen hand!!! Det kan få för sig att installera en annan drivis som det tycker passar bra/bättre, eller vägra installera helt och hållet (nåt jox med DirectX-kompatibilitet och liknande har jag fått för mig).

Tack för tips! Det är så jag brukar göra för windows egna förslag på drivisar kan vara rena katastrofen. Problemet är att M-Audio i sina drivrutinsuppdateringar inte släpper själva dll-filen (är det väl?) utan ett litet program som dels rensar bort den gamla och sen installerar den nya drivrutinen. Men i detta fall gör alltså programmet inte sitt jobb och det går inte att extrahera dll-filen(?) ur programmet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Näe, det gick inte. Installationen avslutas efter det att den tuggar remove-svängen.

Testade att köra installationsprogrammet på en annan dator och det gick hur smidigt som helst. Börjar misstänka att operativet är skadat och får virusfrossa... 🙂

Amen!?!?? 😉

Har du andra ljudkort i? Stäng av alla ljdkort som ligger inbäddat i moderkortet (typ ac97 etc)

Vilket XP har du?

Har du XP?

Försök följande då då:

1. Avinstallera mjukvara drivisar genom Kontrollpanelen, med REMOVE, inte med den nya drivisen.

2. Stäng datorn

3. Ryck ut ljudkortet.

4. Starta om datorn.

5. Installera den nya 5.50.50050.501 😉 eller vad det nu var. Alltså den helt nya filen. Den kommer KANSKE att säga något om remove/repair modify för att - av ngn anledning - den hittar rester i registry som talar om för den att "jag har haft programmet/drivisen installerat tidigare" Om den gör så så välj: REMOVE. gå sedan till punkt 2 igen.

Om den inte gör det så lägger den på drivisen helt nytt igen. Sedan stänger du datron, i med kortet igen, startar upp datorn, då skall den installera "bootloadern" eller vad det nu är.

Men eftersom det funkar på annan maskin så verkar du ha nått kajko på OSet.

det är inte så att du har XP Professional installerat och att du är en användare som inte är ADMINISTRATOR på maskinen? Då borde OSet tala om det för dig isåfall, att du inte kan installera ett endaste dugg...

Pröva igen och återkom

/HE hå

Tack för fullödiga råd!

Jag har XP Pro SP 2 och har adm-rättigheter. Det finns ett integrerat ljudkort på moderkortet (ASUS delux) men jag har ännu inte lyckats hitta i BIOS var man avaktiverar detta. Tycker inte det har ställt till med några problem tidigare med konflikter etc. Bytte till detta moderkort för några månader sedan och tyckte inte jag behövde installera om XP då allt hoppade igång snällt ändå men det kanske jag borde ha gjort sett i backspegeln nu... Jag har kört dina punkter 1-5 och tom rensat registret på allt som heter M-Audio och Audiophile. Blir väl att ta back-up på viktiga filer och blåsa rent enheten för operativet och köra in XP igen. Fan det tar en hel dag (och natt)...puh!

edit: stafsning

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, det gick inte. Installationen avslutas efter det att den tuggar remove-svängen.

Testade att köra installationsprogrammet på en annan dator och det gick hur smidigt som helst. Börjar misstänka att operativet är skadat och får virusfrossa... 🙁

Amen!?!?? 🙂

Har du andra ljudkort i? Stäng av alla ljdkort som ligger inbäddat i moderkortet (typ ac97 etc)

Vilket XP har du?

Har du XP?

Försök följande då då:

1. Avinstallera mjukvara drivisar genom Kontrollpanelen, med REMOVE, inte med den nya drivisen.

2. Stäng datorn

3. Ryck ut ljudkortet.

4. Starta om datorn.

5. Installera den nya 5.50.50050.501 😉 eller vad det nu var. Alltså den helt nya filen. Den kommer KANSKE att säga något om remove/repair modify för att - av ngn anledning - den hittar rester i registry som talar om för den att "jag har haft programmet/drivisen installerat tidigare" Om den gör så så välj: REMOVE. gå sedan till punkt 2 igen.

Om den inte gör det så lägger den på drivisen helt nytt igen. Sedan stänger du datron, i med kortet igen, startar upp datorn, då skall den installera "bootloadern" eller vad det nu är.

Men eftersom det funkar på annan maskin så verkar du ha nått kajko på OSet.

det är inte så att du har XP Professional installerat och att du är en användare som inte är ADMINISTRATOR på maskinen? Då borde OSet tala om det för dig isåfall, att du inte kan installera ett endaste dugg...

Pröva igen och återkom

/HE hå

Tack för fullödiga råd!

Jag har XP Pro SP 2 och har adm-rättigheter. Det finns ett integrerat ljudkort på moderkortet (ASUS delux) men jag har ännu inte lyckats hitta i BIOS var man avaktiverar detta. Tycker inte det har ställt till med några problem tidigare med konflikter etc. Bytte till detta moderkort för några månader sedan och tyckte inte jag behövde installera om XP då allt hoppade igång snällt ändå men det kanske jag borde ha gjort sett i backspegeln nu... Jag har kört dina punkter 1-5 och tom rensat registret på allt som heter M-Audio och Audiophile. Blir väl att ta back-up på viktiga filer och blåsa rent enheten för operativet och köra in XP igen. Fan det tar en hel dag (och natt)...puh!

edit: stafsning

Jag fick faktiskt svar ifrån M-audios website via mail inom 2 dagar... när jag hade problem. Jag bara behövde bifoga skannat kvitto, ser nr på ljudkortet, sedan gick man före i kön...

Och det var faktiskt fel på mitt ljudkort! Jag var tvungen att byta ut det helt på affären. Den var inte helt tyst men bar sig skumt åt, precis som om den inte ville ta in information i sitt eget minne ifrån fw sladden.

Än har de inte sett piratkopior på ljudkort, tydligen, så de förutsätter att man tjackat in sig på riktiga varan.

Tips: fråga dem isåfall.

/HE HÅ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick faktiskt svar ifrån M-audios website via mail inom 2 dagar... när jag hade problem. Jag bara behövde bifoga skannat kvitto, ser nr på ljudkortet, sedan gick man före i kön...

Och det var faktiskt fel på mitt ljudkort! Jag var tvungen att byta ut det helt på affären. Den var inte helt tyst men bar sig skumt åt, precis som om den inte ville ta in information i sitt eget minne ifrån fw sladden.

Än har de inte sett piratkopior på ljudkort, tydligen, så de förutsätter att man tjackat in sig på riktiga varan.

Tips: fråga dem isåfall.

/HE HÅ

Var tusan la jag kvittot då... 😏?

Jag tror ändå kortet är ok. Beter sig som det ska med gamla drivrutiner, de enda som gick att installera. Rätt märkligt, sitter nu med äldre drivrutiner än de jag hade innan försöket till uppgradering, ho!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...