Jump to content
Annons

När kommer E-MU 1616?


jivegard

Recommended Posts

så.

tänkte bara hälsa att jag har det här fina ljudkort på mitt skrivbord nu, va.

😉

jag ska försöka hinna med lite ikväll, musik men det är en jävla massa annat som ska göras här hemma också. men vafan, det får bli en sen kväll ikväll (som vanligt)! 🙂

nu ska jag laga mat, tvätta, städa hos kaninen, gå ut och springa, hämta paket på posten och vattna blommor! men därefter blir det tid över...mwahaha. i värsta fall får jag väl vänta på helgen innan jag kan köra ett ordentligt test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 123
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag veeet... 😉

Jag var precis och hämtade tre paket hos tobakisten. Posten "finns" ju inte längre... Ett av paketen var en LP jag sökt sen jag var "nyfödd". Missade att beställa den för tre veckor sedan från USA i Sealed Condition (plastinbakad), men fick tag på den från ett mindre svenskt enmansföretag. Först dyker den inte upp på 30 år, sedan två gånger inom tre veckor. Mirakel?

F.ö. var det "At the haunted house" med Pat & Lolly Vegas, frontmännen i Redbone, från 1967. Omslaget vann pris för Bästa konvolut. De kör här covers som riktigt unga. Ett samlarobjekt.

på biblan//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

lite kvicka reflektioner över kortet och medföljande grejer så här på morgonkvisten. jag var sen på jobbet idag eftersom jag satt uppe till 01 igår natt och latjade. jobbigt värre när man egentligen ska upp 05...men men. 😉

installationen var plättlätt och jag hade inget krångel alls på den fronten.

är inte helt förälskad i mjukvaran som kom med (DSP-mixern) eftersom den är ganska svåröverskådlig och jobbig att läsa även om den är jäkligt snygg.

mina beyerdynamics DT990 pro's är just nu kaputt så jag satt med ett par gamla spruckna sonylurar så jag kan inte säga något om ljudet just nu. iofs, kan ju nämna att oavsett vad så är jag jävligt nöjd över att slippa det typiska "bzzz...beeeepeeeepeeeep....bzzzz"-ljudet som brukar utmärka inbyggda kort på lappisar.

kom ner i 7ms latency i Cubase SE utan problem men när jag drog ner lägre började det staka sig i ljudet i tid och otid. har inte hunnit kolla alla inställningar och så än så det är möjligt att det går att pusha till ännu bättre siffror.

gillar T-racks EQ light starkt. satt med hela T-racks suiten i australien när jag pluggade där och gillade EQn starkt. även om lighten inte har lika avancerade funktioner funkar den definitivt bra och låter najs.

installerade även wavelab light som jag ska kolla ikväll och jämföra med audacity som jag använder nu. har inte utforskat resten av 3:e-partens program som medföljer än.

enda konstigheten så långt verkar vara att för att cubase ska hitta en ut- eller ingång så måste den finnas representerad i den inbyggda mjukvarumixern (DSP-mixern). har inte gått igenom alla sambanden där ännu.

har inte prövat de inbyggda effekterna som medföljde DSP-kortet men ska försöka hinna göra det ikväll. finns en hel del att använda sig av så får vi se vilken kvalitet som erbjuds.

aja, det var det så länge. sitter och skriver i ett minimalt notepadfönster för att det ska se ut som att jag egentligen jobbar 🙂

puss och kram,

~ f

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera, mera! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

force_fED : Gud, va du jobbar! Notepad och allting... 😉

Det jag inte gillar hittills av rapporten är hackande och att latency var 7 ms. För hur många inblandade instrument frågar man sig då? Har du gjort några audiospår line eller via mik? De lovar ju 0 ms latency!

Om detta med att hitta in- och utgångar: Det är kanske så att DSP-mixern krävs för att ljudkortet överhuvudtaget ska fungera. Vettigt att vara extra rädd om mjukvaran då.

Fråga: hur många ingångar var det man kunde spela in på samtidigt med detta kort nu igen? Var det 4 eller? Tänkte på detta med uppmikning av trumset...

Du har inte kollat in Proteus X LE, med alla de hundratals olika instrumentljuden? Nyfiken!

🙂

Ljudkort senare i denna veckan//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

0ms latency lär ju vara när man kör direktmonitorering genom ljudkortet, med eller utan DSP-effekterna. Så har jag fattat det iaf.

Något lägre än 7ms genom datorn hoppas man ju dock på iaf...

När det gäller ingångar så är det väl sex ingångar på boxen å ytterligare åtta genom ADATen? Alla lär väl gå att spela in på samtidigt.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

så vitt jag vet går det att spela in genom alla samtidigt OM du spelar in i 44,1 eller 48kHz. Om du använder avv 88,2kHz+ kan du bara använda 3 (4) spår, en för varje typ av input. så har jag iaf förstått det som.

Har pillat och lekt med latencyn ikväll och är inte alls nöjd. jag märker inte av någon "Ultra Low Latency" som det står i featurelistan. jag har mailat E-MUsupporten för några minuter sen och ska ominstallera drivrutiner och sånt imorgon och pröva igen. I Wavelab Light t.ex. så var jag tvungen att köra med 80ms latency för en enstaka fil! det är ju värre än mitt inbyggda ljudkort.

Har börjat förstå mej på DSP-mixern nu och den är faktiskt helt okej att använda! den var lite skum i början eftersom jag är van vid antingen en hård mixer eller en i cubase typ. Jag blev klokare av att gå igenom manualen :rolleyes: Det är alltså som musik nämner att DSP-mixern måste finnas för att du ska få ut något ljud. Det "komplicerade" var alltså att man kan lägga till och ta bort mixerkanaler och koppla lite som man vill. När en kanal är skapad (kan vara både hård (kopplad till en in- eller utgång på kortet) eller soft (som syns i Cubase, reason osv.) dyker den automatiskt upp i ditt program of choice.

Om det inte vore för den #/&%"#/ latencyn skulle jag vara nöjd vid det här laget men det är fan inte kul att hålla på och pilla med sånt här skit när man skulle kunna skriva musik och pröva vad DSP-pluggisarna går för. Har alltså inte brytt mej om att spana in Proteus X Le än. Får se om EMU hinner svara eller om en ominstallation av drivrutiner och hårdvara hjälper.

förresten, hur disablar eller avinstallerar jag det inbyggda ljudkortet på datorn? det gick inte att göra i BIOS iaf, jag antar att jag ska göra något i kontrollpanelen -> system?

god natt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar mystiskt med latencyn. Jag hoppas att du har gjort något fel. :rolleyes:

Det inbyggda ljudkortet inaktiverar du i Enhetshanteraren. Högerklicka på ljudkortet och välj "Inaktivera". Bäst hade ju varit att kunna göra det i Bios, men annars vet jag inget bättre sätt.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har du inte avinstallerat det inbyggda ljudkortet så tror jag nästan säkert att det är problemet! Jag har själv erfarenhet av detta med en stationär dator tidigare och två ljudkort. Att e-mu 1616 inte får totalstopp däremot nu då, ser jag nästan som en garant för att det är ett bra och snabbt ljudkort. Det gamla ljudkortet MÅSTE väck. Fixas i Enhetshanteraren som sagt. I affären ställde jag samma fråga om avinstallation av mitt inbyggda ljudkort och de sa också Enhetshanteraren. I BIOS är väl lite kruxigare och mer för den vane.

Avslutningsvis: Jag kan inte annat än tänka mig att du kommer bli riktigt nöjd! Jag både hoppas och tror det! Enligt studioexperter ska ju helt enkelt detta kort ta hela mellanprisskiktet på marknaden! Den där e-mu-supporten: Finns det en svensk representant eller skrev du till USA?

😕

Håller tummarna stenhårt!//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

vafan, jag hade ju tänkt att hålla mej borta från datorn ikväll...har så jävla mycket annat jag skjutit upp bara för att hålla på med det här kortet och nu blev jag genast sugen på att gå in till chefen och anmäla mej akut toksjuk och be om en ambulans för att få åka hem 😕

jag ska försöka pröva att avinstallera det gamla först och ta bort drivrutiner och sånt för det oxå innan jag installerar om det nya! jag hoppas verkligen oxå att det är här problemet ligger... det är alltid skönare när det är jag som har gjort fel än när man har fått ett galet kort!

jag mailade genom emu's hemsida...telefonsupport för usa, frankrike, tyskland, england och en internationell. vet inte vad den kostar att använda och öppettiderna är ju vanliga kontorstider så jag kan ju inte gärna sitta och ringa sånt från jobbet, heheh..

när får du ditt kort, mjoosik? idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper det verkligen att avinstallera ett inbyggt ljudkort?! Windows xp kommer väl att hitta det igen vid nästa omstart? om du nu inte stänger av det via bios oxå.

Ett tips: har du kollat om det finns en nyare bios att ladda hem? där kan det kanske funka att stänga av ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

force_fED: Jag väntar svar via e-mail från "min" butik om när de fått in ljudkortet. Det dröjer nog inte så länge nu, det lär vara på väg. Alla gamla drivrutiner måste väck, annars frestas pc:n att driva det gamla ljudkortet också...parallellt (därav namnet). Det är också därför du har latency-problem. Du ska definitivt inte behöva gå in och brôta i BIOS, oavsett version av detta.

Är du säker på att det inte är "free lifetime support"? Det hade jag för mitt förra ljudkort och även för min nya pc. Synd att det inte finns en svensk att fråga.

BBurner: Det vore osedvanligt fånigt om pc:n skulle hitta ett avinstallerat ljudkort varje gång pc:n startas. Kan det verkligen vara så illa?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför man behöver ta "inaktivera" istället för "avinstallera". Tyvärr ligger ju då drivrutinerna kvar, när man inaktiverar alltså.

Det absolut bästa måste vara att stänga av ljudkrestsen i BIOS. Tyvärr tror jag inte att det går på min HP nx7010. Morr! 😳

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra väg (om det går) skulle kunna vara att först avinstallera ljudkretsen och sedan välja att inte installera drivrutinerna när XP vill det vid nästa uppstart. Då går man in å väljer "Inaktivera" under Enhetshanteraren. Kan funka!

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det funkade inte. XP installerar ljudkretsen automatiskt. Med andra ord... installera om XP och avstå från att installera ljudkretsdrivrutinen. Inaktivera den dessutom i Enhetshanteraren. Det är det bästa tipset, som jag har iaf.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad rörigt det blev nu!! 😉🙂😎

Jivegard skrev:

"Det är därför man behöver ta "inaktivera" istället för "avinstallera". Tyvärr ligger ju då drivrutinerna kvar, när man inaktiverar alltså."

Svar:

Om drivrutinerna ligger kvar om man väljer "inaktivera" som du skriver, så ska man väl välja "Avinstallera". Det är ju just drivrutinerna som ska väck (på det gamla kortet). Felskrivet eller missförstånd av mig?

HP supporten garanterar iaf att det inte ska vara några problem att avinstallera det gamla ljudkortet. Har själv en hp-pc.

😮

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka vara tydligare.... 🙂

När man väl har installerat ljudkretsdrivrutinerna blir man inte av med dem (om inte det finns ngt knep som jag inte känner till). Då hjälper det med andra ord inte att avinstallera i Enhetshanteraren. Ljudkretsen installeras direkt på nytt när du startar om Windows. Om du väljer att inaktivera ljudkretsen (högerklicka och välja "Inaktivera") är ju fortfarande drivrutinerna kvar i systemet. Den stora frågan är om en inaktivering av ljudkretsen helt och hållet inaktiverar alla drivrutiner som har att göra med ljudkretsen, så att EMU-kortet kan få jobba helt i fred. Jag tror inte det, men jag kan ha fel.

Det bästa enligt mig, om inte ljudkretsen går att stänga av i BIOS, borde som sagt vara att ominstallera XP och att direkt inaktivera ljudkretsen, innan den har installerats.

Blev det tydligare nu? Hoppas det iaf. 😎

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ok, jag fattar! Jag tror verkligen att det inte ska vara några problem eller svårigheter att ta bort det inbyggda ljudkortets styrpåverkan. E-mu 1616 är ju tänkt att ersätta en laptops inbyggda ljudkort för bättre ljudkvalitet m.m. Hur skulle det då se ut om det fanns problem involverade i att använda det. Jag menar varenda bärbar pc har ju någon slags inbyggd krets för ljud. Eller är det därför det dröjt såpass länge med leveranserna av detta ljudkort? Är det buggar inblandade?

Jag kan säga att när jag hade en stationär dator (vilket var den jag hade före den nuvarande bärbara), så var min tanke att ha två inbyggda ljudkort, ett ISA och ett PCI. ISA-kortet var ett professionellt ljudkort använt av studios, med inbyggd syntkrets från Kurtzweil, sampling m.m. och det där PCI-kortet var för spel. Nu var det inte spel jag var intresserad av, så jag lät de som byggde muskedundret till maskin plocka väck det innan leverans. Men...det fungerade inte ändå. Drivrutiner låg kvar. Jag gick då först in i Enhetshanteraren och plockade väck ljudkortet, sedan gick jag själv in manuellt och plockade väck filer, applikationsprogram och drivrutiner (som ändå fanns kvar) i System för det gamla spel-ljudkortet. Hoppas slippa krångla så nu, för supporten jag talat med säger att det är enklare numer med Windows XP jämfört med Windows 95), att bara gå in i Enhetshanteraren... Mitt ljudkort är på väg - nästa vecka så!!

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

jag försökt göra de inställningarna som föreslagits sent igårkväll som att disabla ljudkortet och pröva att avinstallera det. inga förrändringar där. har installerat senaste drivrutinerna för min cardbus, senaste BIOS, och så har jag mailat ASUS (märket på datorn) om hur man stänger av ljudkortet via BIOS. känner jag asus rätt får jag väl vänta till september innan jag får svar.

fick svar av EMU-supporten riktigt snabbt med flera bra förslag på inställningar och dylikt som jag prövat de flesta av.

har ännu inte hunnit av- och ominstallera ljudkortet men gör det antingen ikväll eller på söndag... (Blommor och Bin på lördag ju!) så får vi se hur det går.

kärlek och sånt,

~ f

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

force fED: Det är hursomhelst trevligt att du håller oss uppdaterade med hur det går. Jag kan fortfarande inte tänka annat än att du ska bli överväldigad av ljudkortet till slut... Ett problem med avinstalleringar o.s.v. kan vara att man går in flera gånger och grejar och håller på, i BIOS alltså. Det var vad teknikerna på fabriken gjort med mitt specialbygge till stationär bautaburk. Så när den anlände till butiken så startade den upp flera OLIKA BIOS-bilder för pc:ns konfiguration som skulle tuggas igenom innan Windows visade sin fräcka logga... Ibland kom aldrig ens Windows upp, den stannade och Windows helt enkelt vägrade. Lyckades dock hela arrangemanget köras ända fram till "Välkommen" så hade det tagit 4 och 1 halv minut. Ska inte behövas med marknadens då främsta komponenter.

Sedan finns det alltid problem med att ha en "high-end pc", ett är att en bärbar sådan inte kan driva firewire-enheter på enbart batteri och ett annat är att minnena som jag nog måste uppgradera i min kostar 4800 SEK!!!

Asus...Men är inte det ett relativt stort seriöst företag? Ligg på lite bara igen. Skriv "Reminder" nästa gång högst upp och även i Ärendemeningen (eller vad det kallas), så svarar de nog ganska omgående. Kan inte butiken ställa upp med lite support verkligen?? Jag menar har de inte själva provat produkten vid det här laget i Estrad-butiken och vet vad som behöver göras gällande avinstallation och sånt? De borde de väl göra om de ska saluföra prylen. Musikbörsen Gbg brukar vara bra på detta att själva testat vad de köper in - bonus till dem för det!! Några kvicka visningar och enkla svar på fem minuter från deras sida när de inte har andra kunder i butiker kan vara lösningen på detta som blivit ett litet dilemma?!

Lycka till under alla förhållanden!

Johan J Jivegard : Har du brôtat med ditt kort ännu? Fått det att fungera? Hur?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan JavaJive Jivegård svarar att han ska plocka upp grejerna på Postcenter Nordstan idag. Återkommer...förhoppningsvis lycklig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

force_fED: Jag väntar svar via e-mail från "min" butik om när de fått in ljudkortet. Det dröjer nog inte så länge nu, det lär vara på väg. Alla gamla drivrutiner måste väck, annars frestas pc:n att driva det gamla ljudkortet också...parallellt (därav namnet). Det är också därför du har latency-problem. Du ska definitivt inte behöva gå in och brôta i BIOS, oavsett version av detta.

Är du säker på att det inte är "free lifetime support"? Det hade jag för mitt förra ljudkort och även för min nya pc. Synd att det inte finns en svensk att fråga.

BBurner: Det vore osedvanligt fånigt om pc:n skulle hitta ett avinstallerat ljudkort varje gång pc:n startas. Kan det verkligen vara så illa?

🙂

:musik

Ja d e nog så illa tyvärr. Jag hade hellre stängt av ljudkortet i bios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka vara tydligare.... 🙂

När man väl har installerat ljudkretsdrivrutinerna blir man inte av med dem (om inte det finns ngt knep som jag inte känner till). Då hjälper det med andra ord inte att avinstallera i Enhetshanteraren. Ljudkretsen installeras direkt på nytt när du startar om Windows. Om du väljer att inaktivera ljudkretsen (högerklicka och välja "Inaktivera") är ju fortfarande drivrutinerna kvar i systemet. Den stora frågan är om en inaktivering av ljudkretsen helt och hållet inaktiverar alla drivrutiner som har att göra med ljudkretsen, så att EMU-kortet kan få jobba helt i fred. Jag tror inte det, men jag kan ha fel.

Det bästa enligt mig, om inte ljudkretsen går att stänga av i BIOS, borde som sagt vara att ominstallera XP och att direkt inaktivera ljudkretsen, innan den har installerats.

Blev det tydligare nu? Hoppas det iaf. 😉

Johan

Håller med...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

I den nya tråden "Till alla er som kör externt ljudkort till laptop; hur få det att funka?" svarar "her whisper" att man inte behöver avinstallera det inbyggda ljudkortet överhuvudtaget. Man installerar helt enkelt de nya medföljande drivrutinerna och väljer vilken ASIO-drivis som man vill använda i exempelvis Cubase.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar inte prova... 😎

Fick grejerna igår och har installerat om XP och inaktiverat ljudkretsen innan den installerades. Känns mer safe. Lär aldrig vilja köra den inbyggda ljudkretsen ändå.

Var ändrar man buffers å sånt för att påverka latencyn? Hittar inte det.

Återkommer med mer matnyttig info när jag testat grejerna mer.

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tror de fått in kortet i butiken i övermorrn, så jag köper det nog då. Det bästa vore om någon butik gjorde en test och kunde svara på hur det går till vid installation. Jag tänker hursomhelst fråga om det innan jag köper det. Förmedlar utfallet här!

😎

varmt nu!//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

force fED: Det är hursomhelst trevligt att du håller oss uppdaterade med hur det går. Jag kan fortfarande inte tänka annat än att du ska bli överväldigad av ljudkortet till slut... Ett problem med avinstalleringar o.s.v. kan vara att man går in flera gånger och grejar och håller på, i BIOS alltså. Det var vad teknikerna på fabriken gjort med mitt specialbygge till stationär bautaburk. Så när den anlände till butiken så startade den upp flera OLIKA BIOS-bilder för pc:ns konfiguration som skulle tuggas igenom innan Windows visade sin fräcka logga... Ibland kom aldrig ens Windows upp, den stannade och Windows helt enkelt vägrade. Lyckades dock hela arrangemanget köras ända fram till "Välkommen" så hade det tagit 4 och 1 halv minut. Ska inte behövas med marknadens då främsta komponenter.

Sedan finns det alltid problem med att ha en "high-end pc", ett är att en bärbar sådan inte kan driva firewire-enheter på enbart batteri och ett annat är att minnena som jag nog måste uppgradera i min kostar 4800 SEK!!!

Asus...Men är inte det ett relativt stort seriöst företag? Ligg på lite bara igen. Skriv "Reminder" nästa gång högst upp och även i Ärendemeningen (eller vad det kallas), så svarar de nog ganska omgående. Kan inte butiken ställa upp med lite support verkligen?? Jag menar har de inte själva provat produkten vid det här laget i Estrad-butiken och vet vad som behöver göras gällande avinstallation och sånt? De borde de väl göra om de ska saluföra prylen. Musikbörsen Gbg brukar vara bra på detta att själva testat vad de köper in - bonus till dem för det!! Några kvicka visningar och enkla svar på fem minuter från deras sida när de inte har andra kunder i butiker kan vara lösningen på detta som blivit ett litet dilemma?!

Lycka till under alla förhållanden!

Johan J Jivegard : Har du brôtat med ditt kort ännu? Fått det att fungera? Hur?

😉

:musik

klart jag gör mitt bästa för att hålla er underrättade!

jag har inte löst mitt problem än men jag har iofs inte gjort ens ett försök sen jag skrev här sist. helgen var så jäkla najs och på söndagen sov jag bra länge, stack sen och badade och möblerade om där hemma. ska ju köpa till en ny sidohylla på mitt Jerkerskrivbord (IKEA-grej) och så jag får plats för lite nya grejer jag ska köpa...som ett nytt rack, stort midikeyboard, en begagnad sh-101 osv... och så två monitorer förstås så det kommer bli jäkligt najs!

vad jag ska försöka härnäst är iaf att av- och ominstallera ljudkortet och jag kommer låta det inbyggda vara avaktiverat oavsett om det hjälper eller inte. har ju inte direkt någon användning för det.

man kanske ska installera om winXP? lite synd iofs, för det var inte länge sen jag installerade det nytt och har nu optimerat det och fått det att fungera precis som jag vill...aja. vi får se hur jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade latency-inställningen... 😉

Har nu provat att spela in lite grand med kortet och jag känner mig nöjd. Jag köpte tillsammans med ljudkortet en Behringer ADA8000-preamp för att koppla in till ADATen i kortet och hittills har det fungerat alldeles utmärkt. Än så länge har jag dock bara spelat in en kanal i taget. Det ska bli mycket intressant att göra mer rejäla inspelningar för att se vad grejerna orkar med. Om ett par veckor har jag tänkt spela in lite grand under repet med bandet. Då lär det bli några fler kanaler...

PatchMixern kräver lite tid att bli helt familjär med. Jag har t.ex. inte lyxats med att få Micingångarna på Docken att gå till EN ASIO-kanal. Den vill knycka två, vilket inte är så bra. Någon E-MU-van som vet hur man fixar detta?

Jag har inte heller lyxats få till direktmonitoreringen särskilt bra. Trots att jag har lagt in en DirectMonitoring-insert på kanalen i PatchMixern får monitoreringen Cubase-latency, vilket ju inte är meningen. Monitoreringen ska ju gå direkt från kortet. Detta kanske någon som är duktig på E-MUs system kan hjälpa mig med?

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkar direktmonitoreringen som den ska... Göttigt!

Jag släpade idag grejerna med till bandrepet och spelade in några nya låtar. Jag är överväldigad över hur smidigt allt gick och helt utan strul. Denna gång drog jag allt in i min Behringer ADA8000 och sedan direktmonitorering ut till PAt. Jag la till lite reverb på sången och acken. Trummorna fick en mick och i övrigt hade vi keyboard (mono), elgura (POD XT), acke och sång (SM57). Basisten kunde tyvärr inte vara med idag, vilket stör mig väldeliga med tanke på inspelningen. 😉

Nåväl, allt gick som sagt smidigt. Nästa gång ska jag dock köra ut alla kanaler separat från mina utgångar på Behringern direkt till PAt. Det ger bättre möjlighet att förändra medhörningen i replokalen. Nu blev det svårt att få till en bra sådan. Jag gissar att jag behöver köpa ett gäng XLR-kablar... 😉

Som klocka använder jag för övrigt Behringern via ADAT. Jag läste någonstans att Behringern mår bäst av det.

Lite surt måste jag säga att det är att DOCK-enheten behöver ström via nätadaptern för att fungera. Bra hade varit att kunna köra den med batterier när man inte har nätuttag i närheten. Det borde la gå tycker jag allt. Detta är ju dock en mycket liten brist då man så gott som alltid kan fixa ström.

Nu åker jag till Paris och sätter mig på någon vacker plats och mixar några inspelningar. PCCard behöver ju ingen extern ström... mmmm. Om kanske tre veckor blir det en ny inspelning i replokalen och då med bas. Den inspelningen ska jag försöka lägga upp så att ni som är intresserade kan lyssna.

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack. Jätteintressant! Detta med batteri/nätdrift: lika illa var det att jag fick veta att min laptop (hp) inte kan driva en extern hdd utan nätström. Då är det inte lika mobilt längre. Jag ska ta vägen förbi butiken i veckan och se om ljudkortet anlänt. Har inte hört nåt ännu dock...

Trevlig resa! Hälsa Paris från mig!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...