Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest klasbas
Posted

Jag kollade alla inläggen, måste man ha en mixer? Om man inte har det, hur många kanaler kan spela in samtidigt? Är Edirol af-101 bättre för live inspelning?

😳

Annons
  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

nej, du behöver ingen extern mixer och det medföljern en flexibel mixermjukvara. du har två mono Mic/Line-inputs med 48V phantom-power, 4 (2x2) line level inputs som alla kan användas samtidigt. inte tillräckligt om du vill närmicka ett helt trumkit. men, utöver detta har du även en ADAT-in och ut, vilket gör att du kan bygga ut med en 8-kanals mikpreamp med ADAT in&ut och få ytterliggare 8 ingångar som du kan använda.

nackdelen med detta är att du då bara kan spela in i 44,1kHz. om du vill köra med högre samplerates kan du inte använda alla in- eller utgångar pga brist på bandbredd och de optiska komponenterna (vet inte riktigt vad som menas med det sista, men det står så någonstans i manualen).

kan tyvärr inte jämföra med en edirol men dess specs är väl onekligen vassare...eller iaf så har den fler portar som du kan använda samtidigt.

peas,

~ fårs

god natt.

• 4 weeks later...
Posted

Har ni testat korten och kan delge lite tankar och åsikter?

Jag var väldigt positiv i början av mitt användande, men har stött på mer och mer problem. Framför allt när det gäller prestandan tillsammans med Cubase SX3. Hur har det gått för er?

Johan

Posted (edited)

Hej!

Jag ska testa ljudkortet ännu mer inom kort = denna månad. Hittills har jag haft följande problem och hur jag löst dem (1,2) och önskar få svar på (3,4):

1) E-mu 1616 kunde inte kommunicera med min hp laptop. Pc:n hittade aldrig ljudkortet trots ett otal försök.

Lösning: En tekniker satte i ett nätverkskort i pc-kortplatsen, tog ut detsamma och satte i E-mu 1616 på samma plats. Vips fungerade kommunikationen!

2) Dålig ljudkvalitet när man vred på frontens bägge mik/linje-ingångar A och B.

Lösning: Såg till att vara extremt noggrann beträffande volyminställningarna på gitarr/mik etc. Detta är en förutsättning. Då kan man få till högsta möjliga ljudkvalitet. Åtgärd nr 2 var att inte ställa ljudkortet för nära annan elektronisk utrustning, såsom TV, mobiltfn, effektlåda eller ens datorn!!

3) Ingen ljud går att få in i inputspar 2 (L/R) på baksidan! Detta trots att det INTE är anslutet någon skivspelare till E-mu 1616 (vilket, om så vore fallet, hade inneburit att inputspar 2 (L/R) på baksidan hade varit frånkopplat!).

Lösning: Läsa mer i handböckerna på CD:n/hdd:n. Hoppas på hjälp här på Forumet. Komma på varför jag inte kan skriva till det inofficiella E-mu-forumet längre. Lösa detta i PatchMixen, kanske är det en mjukvarugrej? Inputspar 2 (L/R) kanske är låst "från början" och man måste göra någon inställning i Mixern, eftersom Inputspar 2 (L/R) inte ens kan hittas i PatchMix som det nu är!!!

Lösning?

4) Ljudvolymen är extremt olika beträffande inspelningsvolym respektive uppspelningsvolym för ett instrument! Om jag spelar in gitarr, så hörs den jättehögt och övriga kanaler nästan inte alls under medhörning. Vid uppspelning är samtliga instrument låga... Ohållbart i längden och när mer seriösa inspelningar ska ta vid här.

Lösning: Inställningssak eller vad?

Lösning?

😎

:musik

Edited by musik