sturepelle Postat 2 januari Postat 2 januari Jag använde Cubase på Atari på 80-talet. Många år senare köpte jag Cubase 6 begagnat. Det har jag i PC:n nu. Använder det ibland. Köpte också Novation Zero SL Mk2 som jag trodde jag skulle kunna styra transport i Cubase och även plugins. Jag lyckades inte få detta att fungera. Nu har jag åter kommit i ett läge i livet när jag vill kunna få det att fungera (pensionär). Jag har nu lyckats ladda ner BBC Symphonia Orchestra som verkar trevlig att använda. Men Novation-kontrollern får jag inte att fungera bra. Vad göra? Finns det någon kontroller eller midikeybord som har ett bra stöd för Cubase? Transport-knapparna är viktigast men givetvis mycket annat också. Och i så fall...fungerar de med mitt gamla Cubase? Eller ska jag satsa på något helt annat? Jag har ett digitalpiano nu, Yamaha CVP701 som är långt över vad jag behöver. Till salu nu..Så ett mindre midikeyboard kan vara ett alternativ... Jag hoppas någon erfaren person kan vägleda mig lite.
Discipuli Postat 4 januari Postat 4 januari On 2026-01-02 at 21:55 sa sturepelle: Jag använde Cubase på Atari på 80-talet. Många år senare köpte jag Cubase 6 begagnat. Det har jag i PC:n nu. Använder det ibland. Köpte också Novation Zero SL Mk2 som jag trodde jag skulle kunna styra transport i Cubase och även plugins. Jag lyckades inte få detta att fungera. Nu har jag åter kommit i ett läge i livet när jag vill kunna få det att fungera (pensionär). Jag har nu lyckats ladda ner BBC Symphonia Orchestra som verkar trevlig att använda. Men Novation-kontrollern får jag inte att fungera bra. Vad göra? Finns det någon kontroller eller midikeybord som har ett bra stöd för Cubase? Transport-knapparna är viktigast men givetvis mycket annat också. Och i så fall...fungerar de med mitt gamla Cubase? Eller ska jag satsa på något helt annat? Jag har ett digitalpiano nu, Yamaha CVP701 som är långt över vad jag behöver. Till salu nu..Så ett mindre midikeyboard kan vara ett alternativ... Jag hoppas någon erfaren person kan vägleda mig lite. Det är en hel del frågor här. 2010 ish med suveräna yamaha maskinen... Men är det en gammal dator? Om datorn är någorlunda modern , så hade jag lagt bort Cubase och kollat på moderna DAWs som kan mer. Det finns bra gratis versioner. Notera, Om datorn är gammal så skall den helst inte användas mot internet. Så om du skall ladda ner drivrutiner eller liknande från och till en gammal dator, då är det en risk för allt som datorn är kopplad till, inklusive eventuella nätverk. Men om allt detta är löst / nte ett problem, då kan vi börja kika på att lösa problemet.
Discipuli Postat 4 januari Postat 4 januari Har du installerat deras drivare? Ser Cubase 6, ( gammalt ) ut som det på bilden?
sturepelle Postat 4 januari Trådstartare Postat 4 januari Hej, Min dator är 9 år gammal, windows 10. Tack för tipset att koppla från den från Internet. Jag har en bättre Windows 11 dator jag kan ladda ner grejor på. Cubase 6 ser inte ut som på dina bider. 6:an har inte någon Studio. Novation Zero SL Mk2 hittas av Cubase men eftersom automap inte verkar stödjas så vill det sig inte riktigt. Ska man kanske gå vidare på annat sätt? Du nämner andra DAW. Jag är inte ute efter kraftfullare utan enklare att manövrera i. Tänker försöka med BBC SO så det behöver stödja 64-bits. Och 8 RAM finns i musikdatorn. DAW förslag önskas. Du skrev "2010 ish med suveräna yamaha maskinen..." Vad menar du med det?
Discipuli Postat 6 januari Postat 6 januari On 2026-01-04 at 09:22 sa sturepelle: Hej, Min dator är 9 år gammal, windows 10. Tack för tipset att koppla från den från Internet. Jag har en bättre Windows 11 dator jag kan ladda ner grejor på. Cubase 6 ser inte ut som på dina bider. 6:an har inte någon Studio. Novation Zero SL Mk2 hittas av Cubase men eftersom automap inte verkar stödjas så vill det sig inte riktigt. Ska man kanske gå vidare på annat sätt? Du nämner andra DAW. Jag är inte ute efter kraftfullare utan enklare att manövrera i. Tänker försöka med BBC SO så det behöver stödja 64-bits. Och 8 RAM finns i musikdatorn. DAW förslag önskas. Du skrev "2010 ish med suveräna yamaha maskinen..." Vad menar du med det? Du skrev att du har en yamaha cvp701. Det är en rejäl pjäs om jag kommer ihåg det rätt. Automap kräver extra mjukvara från vad jag kunde utröna. Har du kontaktat Novation support? Jag tror de kan hjälpa dig. 8 ram är väldigt lågt för daw och BBC SO. Men man får anpassa sin arbetsmetod. Bra om du har en. win 11 maskin för internet. andra gratis daw kan vara något att testa, alla är 64 bits. Men du skulle behöva 16 GB minne. Kika här https://www.guru99.com/sv/best-free-daw.html
sturepelle Postat 6 januari Trådstartare Postat 6 januari Ja, det är en rätt rejäl pjäs. Innehåller nog det mesta och bra högtalare också. Men jag klarar mig med betydligt mindre så nu är den till salu. Jag försökte ladda när drivrutiner till automap men det gick inte bra. Datorn lät illa och det blev en blåskärm. Jag fick jobba en kväll för att få datorn att fungera igen. Läste sedan att Automap är föråldrad och inget man ska använda. Ok?? Jag ska kika på dina förslag men jag ser att många är provaenveckaochgeosssedandinapengar. Jag blir så trött.... Någon som vet något midikeyboard med 49 vägda tangenter som lätt konfigureras till cubase transportknappar? 61 tangenter duger också.
Discipuli Postat 7 januari Postat 7 januari 10 timmar sedan sa sturepelle: Ja, det är en rätt rejäl pjäs. Innehåller nog det mesta och bra högtalare också. Men jag klarar mig med betydligt mindre så nu är den till salu. Jag försökte ladda när drivrutiner till automap men det gick inte bra. Datorn lät illa och det blev en blåskärm. Jag fick jobba en kväll för att få datorn att fungera igen. Läste sedan att Automap är föråldrad och inget man ska använda. Ok?? Jag ska kika på dina förslag men jag ser att många är provaenveckaochgeosssedandinapengar. Jag blir så trött.... Någon som vet något midikeyboard med 49 vägda tangenter som lätt konfigureras till cubase transportknappar? 61 tangenter duger också. Det var illa, summerat. Tråkigt när sånt händer. Men du vet att du kan använda din Cvp-701 som midikeyboard? Sen kanske bara skaffa en kompletterande controller låda? https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/SubZero-MiniPad-MIDI-Kontroller/P6E?origin=product-ads&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Sweden - Standard Shopping - Own Brand Products - All Categories - Group I,J&utm_term=4584070171656353&utm_content=Own Brand Sen har du en del gratis DAWs , så kika igen om det skulle behövas.
Discipuli Postat 7 januari Postat 7 januari Du kan ju spela in CVP701 till datorn i midi och ljudsätta med BBC SO.. Jag hade tagit en funderare på att sälja din cvp 701. Men vill du ha ett mer klassiskt studio orienterat system så är du inne på rätt spår med mindre midikeyboard, dator, hörlurar/monitor. Men att koppla datorn med DAW till cvp 701 kapacitet är ett kraftfullt paket. Jag har en DGX670 och har testat kopplat den till min DAW studio/ monitor system. Hur kul som helst.
Discipuli Postat 7 januari Postat 7 januari Jag tror att om du säljer CVP701 har förlorat mer kapacitet än du kan köpa för din sälj summa. Men som sagt byte till DAW centrerad studio blir något helt annat. Som parantes, Stabiliaste mest kompetenta start setupen i dagsläget är enligt mig, Macmini M4 grund, samt Logic + En snabb extern disk. Sen ARC in ear , för hörlurarna. Monitor med kalibrerings system inbyggt eller separat låda.
sturepelle Postat 7 januari Trådstartare Postat 7 januari Tack för all input! Jag har ju testat att använda CVP701 in i datorn och styra plugins men jag lyckas inte få ihop det med Novation Zero SL Mk2. Så att bara köpa en controller tror jag inte är en bra ide. Det verkar lite svårt att sälja mitt digitalpiano för 23 papp trots att det kostar över 33. Antagligen behåller jag det. Men någon midikeyboard med controller som fungerar lätt till Cubase vore bra. Man kan ju köpa Cubace Elements 15 för en dryg tusing så det kan vara ett alternativ. Jag tror den räcker till för mig. Din idealuppsättning är säkert jättebra men för mig "fel" plattform. För mig gäller PC. 1
Discipuli Postat 8 januari Postat 8 januari 17 timmar sedan sa sturepelle: Tack för all input! Jag har ju testat att använda CVP701 in i datorn och styra plugins men jag lyckas inte få ihop det med Novation Zero SL Mk2. Så att bara köpa en controller tror jag inte är en bra ide. Det verkar lite svårt att sälja mitt digitalpiano för 23 papp trots att det kostar över 33. Antagligen behåller jag det. Men någon midikeyboard med controller som fungerar lätt till Cubase vore bra. Man kan ju köpa Cubace Elements 15 för en dryg tusing så det kan vara ett alternativ. Jag tror den räcker till för mig. Din idealuppsättning är säkert jättebra men för mig "fel" plattform. För mig gäller PC. Pc är blåskärm. Men visst kämpa på. 🙏 Nejdå, jag fattar, man vill klämma ut det mesta av vad man har. Om du skall investera i något , mer minne (totalt 16) så du når minneskraven, det tror jag hade varit vettigt. 23.000 för en dräparmaskin som funnits sen 2015, men spelar bra än idag och finns att köpa ny för 31.000 idag. Det kommer ta tid att få rätt ögon på det. Men ditt önskade pris och ditt skick på Speleverket är mycket attraktivt. Det kommer lösa sig med köpare, men det tar tid att någon hittar den på blocket, om inte någon här på studio slår till och gör ett kap såklart. Det är en ljudupplevelse av rang. Det som är CVP-701 styrka är ljudet. Förslagsvis hitta ett sätt att demonstrera det.Vilken typ av musik spelar du? Sen Att du tog dig vatten över huvudet med en sådan dräparmaskin, tänker jag vi kan jobba på om du vill. Den kan mycket för sin lanserings tid 2015, men mycket av det finns i min senare lanserad Yamaha DGX670 i någon form. Så om du vill bolla frågor och ge din CVP 701 en ny chans, även om det bara är tills du hittar ny köpare, säg till. Så här tror jag. Det är sbs syndromet här. Så det är goda nyheter, det kan man fixa med tid och övning, kostar inte en krona, behöver ingen ny mjukvara heller. Trägen vinner. Även om det kan vara bra med senaste cubase, så är det en äldre dator och de tenderar funka bättre med sina tidsenliga mjukvaror. Nyare mjukvaror är bättre funktionsmässigt, men kräver i regel mer minne och helst högre processor prestanda. Om du vill hålla nere kostnader, då tror jag på att lösa det med befintlig utrustning. Så här. CVP701 kan du använda som midikeyboard samt externt ljudkort. Den har ett inbyggt Audio interface, kan sända och spela upp Audio över USB till din daw. Dvs, ditt CVP ljudsystem spelar upp vad du spelar upp i din daw. Digitalt. Styra plugins enklast o dylikt gör du faktiskt med exempelvis den enheten jag länkade till. Men CVP har sequencer inbyggd så den kan kontrollera play/stop i daw. Hur som helst. Fundera igenom vad du vill kunna göra, beskriv det, sen kan vi hjälpas åt alla här. Tänk såhär, du har en ferrari men är rädd för att gasa, det går att fixa. Men om du ville ha en skogsjeep... Då är det dags att sälja ferrarin, med förlust, tyvärr, särskilt när byte till en jeep kostar massor. Det är möjligen så att en verklig möjlighet för dig skulle vara att kontakta en musikaffär om inbyte mot en komplett DAW lösning för motsvarande summa som de erbjuder dig. Men tänk på vad du behöver / har redan, först.
sturepelle Postat 8 januari Trådstartare Postat 8 januari oj, det var mycket på ett bräde! En fråga, du skriver "Men CVP har sequencer inbyggd så den kan kontrollera play/stop i daw." Jag gissar att man måste ha någon programvara för att få det att fungera. Eller? Så här ligger det till; Jag skulle vilja testa om det är skoj att försöka skapa någon bra musik med dator och DAW. Gärna åt klassisk stil med hjälp av plugins. Men troligen blandat med akustiska instrument. Men det är alltså ett test jag vill göra, innan den dagen kommer då tofflorna pekar rakt upp. Jag är inte alls säker på att jag kommer att fortsätta efter ett tag. Jag är bara optimistisk amatör. Därför känns det lite bra om jag inte behöver investera i en massa prylar. Men just för tillfället känns det som att jag ska satsa på Cubase Elements 15 som man får prova i 60 dagar. Och den kostar bara en dryg tusing att köpa. Efter 60 dagar vet jag nog om jag klarar mig på 8 GB RAM. Men det är synd att Cubase Element 15 bara tar 64bitars plugins. Jag har EZ drummer mm. i 32-bitars som jag gärna använder. Finns det något billigt/gratis som liknar EZ-drummer som jag kan använda? Förhoppningsvis får jag liv i min Novation Zero SLMk2 med ett nyare Cubase. Annars blir det att skaffa ett annat...
slejnard Postat 8 januari Postat 8 januari Testa även Reaper som DAW. Lika bra som logic och cubase mfl. Kostar 60$ efter lång gratis period. http://www.reaper.fm
Discipuli Postat 8 januari Postat 8 januari 2 timmar sedan sa sturepelle: oj, det var mycket på ett bräde! En fråga, du skriver "Men CVP har sequencer inbyggd så den kan kontrollera play/stop i daw." Jag gissar att man måste ha någon programvara för att få det att fungera. Eller? Så här ligger det till; Jag skulle vilja testa om det är skoj att försöka skapa någon bra musik med dator och DAW. Gärna åt klassisk stil med hjälp av plugins. Men troligen blandat med akustiska instrument. Men det är alltså ett test jag vill göra, innan den dagen kommer då tofflorna pekar rakt upp. Jag är inte alls säker på att jag kommer att fortsätta efter ett tag. Jag är bara optimistisk amatör. Därför känns det lite bra om jag inte behöver investera i en massa prylar. Men just för tillfället känns det som att jag ska satsa på Cubase Elements 15 som man får prova i 60 dagar. Och den kostar bara en dryg tusing att köpa. Efter 60 dagar vet jag nog om jag klarar mig på 8 GB RAM. Men det är synd att Cubase Element 15 bara tar 64bitars plugins. Jag har EZ drummer mm. i 32-bitars som jag gärna använder. Finns det något billigt/gratis som liknar EZ-drummer som jag kan använda? Förhoppningsvis får jag liv i min Novation Zero SLMk2 med ett nyare Cubase. Annars blir det att skaffa ett annat... Ja det blev det... Sorry för det. Ok klassiskt, dvs orkester, då har du massor av ljud och trummor i din CVP701. som kan spelas in och upp genom din DAW. Att ljudsätta dina midi inspelningar med DAW plugins är den enklare biten. Vad kan det kosta att uppgradera EZdrummer? brukar vara billigare att uppgradera än att köpa ny version utan att ha en tidigare licens. Så tycks det vara i detta fallet också. Jag hade bara körtigång med att skaffa reaper eller cubase trial och struntat i novation grejen till dess du har kommit igång och spelat in och känt dig för hur processen är att spela in. Som sagt, Det enda du behöver är en USB kabel mellan datorn och CVP701.
sturepelle Postat 9 januari Trådstartare Postat 9 januari Min EZ drummer är tyvärr inte en version som går att uppgradera. Jag har faktiskt börjat titta på Reaper. Ser en bra youtube introduktion till Reaper. Det kan nog bli ett Reaper försök. Såg att manualen faktiskt har tusen sidor mindre än Cubase Elements manual. Gott när man är manualläsare som jag! 2
sturepelle Postat 13 januari Trådstartare Postat 13 januari Nu har det börjat......Jag löd råd om Reaper. Efter att tittat på flera youtubeklipp om den så har jag valt att ladda ner den, och börjat jobba lite grann med den. Och tro det eller inte! Men efter att varit Cubaseanvändare sedan 1985 så har jag nu börjat lära mig Reaper! Inte dåligt av en 70-årig stofil, va! Det går rätt bra faktiskt. Reaper klarar ju 32bitars plugins så min EZdrummer funkar fint. Jag får också det mesta att fungera. Men jag hade inte tungan rätt i munnen när jag laddade ner plugins från NI. Helst vill jag spara allt runt Reaper på min D-disk som är på 4 TB. Men tyvärr så ligger det spritt på både C-disken och två lösa hårddiskar (bl.a. D-disken) När jag är inne på NI för att ladda ner mer så hittar den inte mapparna och trots att jag visar nya mappar så vägrar den att acceptera. Hur löser jag detta enklast? Kan man ha programfilerna på D-disken också? Kontakt 8 exempelvis?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.