Jump to content
Annons
  • 0

Royalties som låtskrivare

Fråga

Postat

Hej!

Jag har funderingar kring royalties. Jag är en av två låtskrivare på en låt som släppts som singel av en europeisk artist. Låten släpptes för snart fyra år sedan och har ca 1,3 miljoner streams på Spotify. Inte så mycket i streamingvärlden förvisso, men nu till min fundering: jag har för den här låten fått sammanlagt runt 1000 kr i utbetalningar från STIM. Känns inte det lite?

Jag har alltså inte producerat eller medverkat på inspelningen. Jag fick denna cut via ett förlag nere på kontinenten.

Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur sånt här funkar, men uppenbarligen inte. Är det något jag missar eller är det helt enkelt så här kasst betalt för låtskrivare? Finns det annan ersättning via någon annan organisation jag ska ha del av, för mekaniska royalties? Eller ska jag ha något av förlaget? Känner mig lost.

Avtalet med förlaget säger inte så mycket mer än att "the writers and publishers get compensation fot their copyrights of the composition directly via copyright societies and publishers (deriving from synchs, airplay, record sales, concerts etc); there's no further compensation or buy-out fee".

Tacksam för input och kunskap!

Mvh

Johan

1 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat (redigerat)

Sådant kan variera, beroende på hur aktuella (gällande) avtal ser ut. Och då menar jag inte endast förlagsavtalet, STIM:s anslutningsavtal, etc, utan eventuella överenskommelser mellan kompositörer/textförfattare samt eventuellt arrangörer. Kolla upp låten i fråga i STIM:s databas, då den bör finnas där, och se vilken fördelning som har angetts där av den avtalspart som gjort verkanmälan.

STIM sköter även ersättning av ”mekaniska royalties”. Så om du har rätt till sådan ersättning, då har du fått det. Men när Spotify blir inblandat kan det dock bli komplext. För när det gäller just Spotify så är den/det ”skivbolagens” kassa, snarare än de utövande artisternas. Ett mycket utbrett missförstånd i branschen.

Spontat tycker jag att 1000 SEK i ”STIM-ersättning” inte alls verkar särskilt lite. Dels då det (som jag förstår det) i huvudsak handlar om rapporter från Spotify, dels att du delar ersättningen med en eller flera som gör anspråk på relaterade rättigheter.

I övrigt blir jag lite orolig när det verkar som att du har undertecknat ett förlagsavtal som ”inte säger så mycket”. Det kan i värsta fall innebära raka motsatsen. Att avtalet istället säger en jävla massa – inte för dig, men för din motpart. Avtal ska vara tydliga. Och om det är otydligt då ska man kräva förtydligande. Jag kan sätta nästan vad som helst på att avtalet strax ovanför din signatur säger något i still med: ”Båda parter är fullt införstådda med villkoren i det här avtalet och har tagit varsitt av båda parter signerat exemplar.” En signatur betyder just det.

Hoppas det ger lite.

Edit: slarviga syftningsfel, apropå tydlighet ... 

Redigerat av Valle
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.