Producenten10 Postat 19 april 2024 Postat 19 april 2024 Tjena. Jag har fastnat i produktionen av min nya låt 😬 Jag har gjort snyggt intro, bra vocals och bra kick. Men.... jag får inte till basen. Jag har nog testat över 1000 färdiga presents och 50 samples-basar. Men jag får inte trycket jag är ute efter. Kan du hjälpa mig med detta? Det ska vara en bas som jag bäst skulle beskriva den som melbourne bounce bas. Liknande låt som jag gillar basen på är t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=7Rm2hyf49N0 Hör av dig om du är sugen på att hjälpa till. 🙂 Jag skickar såklart låten till dig antingen på mail, här eller via messenger.
Samael B Postat Torsdag kl 10:25 Postat Torsdag kl 10:25 Om du har testat så många olika presets och inget ger "trycket" du är ute efter så tycker jag det låter som att du behöver få hjälp med att lära dig grundläggande EDM mixning. Om det är soundet i exemplet som du visade du är ute efter så hade jag letat efter en present med liknande sound i Serum 2 sen för att få det där trycket och känslan av att det "bouncar" måste du sidechaina basen mot kicken på rätt sätt. Rätt mycket kompression på kick och basljudet och använda en EQ för att öka på trycket i i basen lite både på kicken och basljudet (men på olika frekvenser) och så skulle du behöva scoops ur rätt Mycket låg mid ur basljudet och kicken. Jag hade även testat t.ex Transient Designer på både kicken och basljudet för att öka på attacken ännu mer samt minska sustainen lite för ännu mer "bounce effekt". Synen hade jag routat trummorna till en separat buss och sen den trum bussen plus basljudet till ytterligare en buss och använda sig av busskomprimwring i två steg. Långsam attack på all kompression och snabb release, du kan ta i extra mycket på sista bussen och blanda in lite av originalsignalen med Wet/Dry kontrollen på buss kompressorn. Hoppas du förstår, det låter kanske mer avancerat än det egentligen är. Men sen är det också så att musikproduktion och mixning på hög nivå är det som krävs för att få musik att låta professionellt som i exemplet du visade. Det finns väldigt bra tutorials på YouTube. Sök på "sidechain kick and Bass" och "bus compression". Mvh Samael Bergström 2
Håkan Ström Postat Torsdag kl 15:40 Postat Torsdag kl 15:40 Köp den här med några expansioner. Klart. https://www.thomann.se/vengeance-sound.html
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.